To inndelinger av tradisjoner i historien for kunnskap og læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Advertisements

Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Øystein, Susana og Anita
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Veiledet lesing Mørkved skole
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kognitive læringsprosesser
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Framtida nå – les og forstå!
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Lesing og lesestrategier
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

To inndelinger av tradisjoner i historien for kunnskap og læring Empirisk Rasjonalistisk Læring skjer innenfra. Utgangspunkt i tenkning og fornuft . Ingen kan lære noe for andre Kunnskap baseres på sanseerfaring, eksperiment og undersøkelser. Kunnskapen ligger utenfor individet og kan tilføres. (Tabula rasa)

Tre inndelinger av tradisjonen Behaioristisk/empirisk perspektiv: Watson,Skinner Kognitiv/rasjonalistisk perspektiv: Piaget Situert/pragmatisk-sosiohistorisk perspektiv/sosiokulturelt perspektiv: (Dewey) Vygotsky

Fylle kunnskap i tomme flasker Behavioristisk forståelse av læring: Eleven en passiv kunnskapsmottaker Fylle kunnskap i tomme flasker Syn på kunnskap: - Kunnskapen er ”der ute”. Syn på elev/menneske: - Passiv mottaker Syn på læreren: - Læreren er aktiv og fyller på kunnskap

Kognitivt konstruktivistisk forståelse av læring: Eleven aktiv kunnskapsbygger Syn på kunnskap: Eleven bygger/konstruerer selv sin kunnskap Syn på elev/menneske: eleven må være aktiv og selv tilegne seg/bygge kunnskap Syn på læreren: tilrettelegger for kunnskapsbygging og hjelper

Sosiokulturell forståelse av læring: Kunnskapen bygger vi sammen med andre Syn på kunnskap: Kunnskap er distribuert i fellesskapet Syn på elev/menneske: Bygger sin kunnskap sammen med andre (soloperspektivet er ikke nok) Syn på læreren: tilrettelegger og deltaker i læringsfellesskap Læring er : Situert Grunnleggende sosial Distribuert Mediert Språket sentralt i læreprosessen Deltaking i praksisfellesskap

Vår grunnleggende forståelse av læring, dvs hvordan skjer læring? Hvor vi befinner oss! Det er dette dere har prøvd dere på i skolen og i oppgavene dere har gjort i pedtimene Læringstradisjoner: Vår grunnleggende forståelse av læring, dvs hvordan skjer læring? Læringens hvordan: Læringsstratgier Læringstilnærminger Motivasjon Ulik forankring i teorien

Systematisering av kapitlet Innledning Hva elever gjør når de lærer - læringens hvordan nærmere presisert. Læringsstrategier og strategisk læring – noen ls vi tar i bruk uten å tenke over det 3.1.Pugging, memorering og repetisjon 3.2.Da pugging var forskningsobjekt 3.3.Men var det egentlig bare pugging? 4. Om å repetere, memorere og forstå – et eksempel 5. Læring – datamaskinen som modell og metafor 5.1. Metakognisjon, overvåking og regulering 6. Weinsteins modell for strategisk læring 6.1.Kartlegging av strategisk læring, strategitrening og lære-å-lære-program 6.2. Selvregulert læring

Systematisering av kapitlet (forts.) 7. Motivasjon 7.1. Motivasjon kort oppsummert med vekt på strategisk og selvregulert læring 7.2. Tilnærming til læring – student approches to learning 7.3. Læringstilnærminger = læringsintensjoner/motivasjon + læringsstrategier 7.4. Læringstilnærminger og motivasjon 7.5. Læringsmønstre og erfaringer med undervisnings- og læringsmiljøer 7.6. Læringsmønstre, læringsutbytte og akademiske prestasjoner 7.7. SAL-modellen oppsummert 7.8. Læringstilnærminger og –strategier i sammendrag

1. Innledning: Elever har forskjellige prestasjoner – forklaring? Individorientert perspektiv Individuelle læringsforutsetninger Men hva er det? Evner, anlegg, kognitive ressurser, interesser, personlighetstype, sosioøkonomisk bakgrunn, kunnskapsnivå Kontekstuelt perspektiv Omgivelser, undervisnings- og læringsmiljø TPO Differensiering Individualisering

E L 3P - modellen FORHISTORIE PROSESS PRODUKT Læringsmiljø Evner og anlegg Interesser Kunnskapsnivå Sosioøkonomisk bakgrunn Motivasjon Fagkompetanse Pedagogisk kompetanse Didaktisk grunnsyn Personlige egenskaper E Læringsutbytte Resultater Prestasjoner Læringsmiljø Interaksjon Samarbeid Ressurser L

2. Hva elever gjør når de lærer – læringens hvordan Dette avsnittet: et kognitivt perspektiv Eleven: lære selv Læreren: veileder Læreren må ha god kunnskap i de operasjonene elever bruker når de lærer = læringsstrategier

3. Læringsstrategier Hva er læringsstrategi? Plan over framgangsmåte Hvordan i hovedsak Hvordan i detalj ”En plan for hvordan elever kan styre sine egne kognitive ressurser for å nå et læringsmål Veien fram MÅL

3.1.Pugging, memorering og repetisjon Eksempel: Eksamen Mål: å kunne mye, hente fram riktige svar Strategi: pugge, terpe, lære utenat Kritikk av pugg Den gamle puggskolen: byer i Belgia IKT: alt ligger et museklikk unna derfor bortkastet arbeid Resultater fra kognitiv forskning Hvordan bruke hjernen bedre Hvordan skal vi tenke om disse to, nærmest motsatte perspektiver?

3.2. Da pugging var forskningsobjekt Meningsløse stavelser Læringsstoff som for oss ikke har noen mening Glemselskurve 100 80 60 40 20 20 min 1. time 1 dag 1 mnd Husket stoff i % Tid mellom innlæring og gjenhenting

Da pugging var forskningsobjekt (forts) Effekten av overlæring 100 50

3.3.Men var det egentlig bare pugging? Nonsensstavelser = meningsløs læring! Når vi lærer forsøker vi å lage MENING Velger ut Bearbeider og tolker Interesser Tidligere erfaring Kunnskap vi har

4. Om å repetere, memorere og forstå Effekten av repetisjon er viktig ved: Formidling/forelesninger/klasseromsundervisning Sette av tid til å bearbeide = repetisjon Forsøk: Grupper forelese for/redegjøre for hverandre Summegrupper: 3 – 5 minutter

Informasjonsprosessering 5. Læring – datamaskinen som modell og metafor Informasjonsprosessering Kontrollenhet Overvåking Regulering Metakognisjon 4 REPETISJON Sensorisk register (SR) Korttidsminnet/ Arbeidsminnet (KTM) INPUT OUTPUT Elaborering Organisering Koding Gjenkalling Langtidsminnet (LTM)

5. Weinsteins modell for strategisk læring Bakgrunn: Informasjonsprosessering (IP) PC-analogien

Læringsstrategier og strategisk læring Hvordan jeg i hovedsak vil arbeide for å nå målet, for eksempel: jeg bruker PUGG! Strategisk læring: Å lære om hvordan man skal lære Bidrar til at elever lærer bedre Tre faktorer som til sammen dekker strategisk læring Skill: her inngår læringsstrategier Will Self Regulation

6. Weinsteins læringsmodell Læringsaktiviteter og oppgavens særtrekk: Krav og tidsbegrensninger Kunnskaper om: Læringsstrategi Repetisjonsstr Elaboreringsstr Organiseringsstr Overvåkingsstr Læringsoppgavens egenart og krav Seg selv som lærende person SKILL Lærende person Individuelle forskjeller Ferdigheter i: Bruk av læringsstrategier Lære å lære Resonnering Problemløsning Sosial kontekst: støtte Lærers forventninger og oppfatninger WILL SELFREGULATION Motivasjon Å sette og bruke mål Mestringsorientering og - forventning Attribusjons- og mestringstillit Positive følelser og ineresser i fht læring Overvåking og regulering av Systematisk tilnærming til læring Tidsplanlegging Motivasjon og innsatsvilje Konsentrasjon Egen forståelse Tilgjengelige ressurser i læringsarbeidet

SKILL: Repetisjonsstrategier Markere viktige avsnitt og poenger når vi leser en tekst Finne nøkkelord Notere mens vi leser Skrive hovedmomenter Lage egne stikkord når vi følger undervisning Endre innfallsvinkel hver gang vi repeterer

SKILL: Elaboreringsstrategier Behandle lærestoffet mer inngående Å skape/konstruere en personlig forståelse/oppfattelse Spørre hvordan nytt lærestoff forholder seg til egne erfaringer og den virkeligheten stoffet omfatter Lage egne forståelsesknagger

SKILL: Organiseringsstrategier Gi kunnskapen en meningsfull struktur Gi kunnskapen en meningsfull form Gi kunnskapen en meningsfull sammenheng Kobler og integrerer ny kunnskap med det vi har fra før! Vi setter det vi lærer i forbindelse med våre forståelsesknagger

Metakognisjon omfatter SKILL: Overvåkingsstrategier: overordnet læringsstrategier (både skill og srl) Metakognisjon omfatter Strategivariabler: repetisjon, elaborering,organisering Personvariabler Bevissthet om Egen styrke Hvor man lykkes med læringsoppgavene Ulike strategier til ulike lærings- og undervisningssituasjoner Oppgavevariabler Kunnskapen om læringsoppgavenes egenart Hvilke lst utfordrer ulike oppgavetyper?

Selvregulert læring: forskningstemaer Viktig å forske her: Hvorfor gjør ikke elever det som er forventet av dem? Hvilken rolle spiller miljøene? Selvregulering av atferd, motivasjon, følelser/emosjoner Inngår også i Weinsteins modell 3 Selvregulering av læreprosesser 2 1 Selvregulering av læringsstrategier Selvregulert læring Aktivering av ulike bearbeidingsmetoder Metakognitiv kompetanse Valg av mål og læringsressurser

Motivasjon Definisjon: Motivasjon er en prosess som setter i gang og opprettholder målorientert aktivitet Ytre motivasjon Indre motivasjon

Motivasjon er kontekstuell og relasjonell Indre/ytre kvaliteter ved relasjonen mellom den lærende personen og en bestemt aktivitet Motiverende undervisnings- og læringsmiljøer Kontekstuell: Handler om kvaliteter mellom den lærende personen og undervisnings- og læringssituasjoner

Sentrale dimensjoner ved undervisnings- og læringsmiljøer som støtter indre motivasjon Utfordring Nysgjerrighet Kontroll Samarbeid Fantasi

To tilnærminger til læring Hvilke faktakunnskaper er det her? Jeg må huske hva forfatteren sier Overflate Dybde Hvilke synspunkter har forfatteren? Hva er budskapet?

Læringstrappa SYNTESE ANALYSE ANVEN-DELSE GJEN- GIVELSE PUGG

Forskjeller Læringstilnærminger: ofte indre motivasjon hvilken hensikt er det med læringen Forstå kapitlets hovedpoeng Hvordan skal jeg arbeide for å virkeliggjøre dette? Elaboreringsstrategier Organiseringsstrategier Overvåkingsstrategier Læringsstrategier: ofte ytre motivasjon Hvordan den enkelt arbeider, ulike metoder Huske og reprodusere mest mulig. Pugge og repetisjonsstrategier

Nøkkelord Rasjonalistisk og empirisk Syn på elev, lærer og kunnskap innen behavioristisk, kognitivt konstruktivistisk og sosiokulturelt perspektiv Hva er læringsstrategier Hva er strategisk læring Redegjør for pugging Forklar datamaskinen som modell og metafor Forklar Weinsteins modell for strategisk læring Hva er: Skill, will og selfregulation Motivasjon Overflate- og dybdelæring