Temadag 06.12.07 Læring i prosjektpraksis Simulering som metode
Det startet på Lillehammer……
Hvilke metoder brukes? Dialogteknikk Forelesning Gruppediskusjoner Rådføring med kollega Rådgivning Øvelser Gruppearbeid Rollespill Veiledning E-læring Gruppearbeid med utgangspunkt i et case Coacing Mentoring
Om å legge situasjonen til rette…. KUNNSKAP VILJE SITUASJON SITUASJON KUNNSKAP VILJE
Vårt mål innhente, dele, integrere og skape kunnskap Forbedre effektivitet ved å innhente, dele, integrere og skape kunnskap Øke handlingsevnen
Tabletop og simulering tørrtrening på virkeligheten for bedre mestring av oppgaver/situasjoner
Simuleringer handler om å begrense risiko gjennom… …øke kvaliteten og påliteligheten Mennesker Organisasjon Fokus på sammenhenger Teknologi/ verktøy
Den norske folkesjela…..
Treningskonseptet HVERDAGEN Løpende utvikling Øvelse Sim med eksterne Simulering Øvelse Tabletop Walk- through HVERDAGEN Pre-comp. Templ. Sim med eksterne Løpende utvikling Train the trainer/ manger Gjennomføring med suksess ”Knowing” ”Doing”
Bridging the Knowing-Doing Gap Erfaringslæring Konkret erfaring Individuell observasjon Deling av Analysere sammen Forslag til endringer Tabletop, simulering Refleksjon Debrief Dialog Oppfølging Bridging the Knowing-Doing Gap
Erfaringsoverføring Overføring av erfaring Læring, forbedring Øvelse Tabletop/ simulering Individuelle refleksjon Felles gj.gang - Analyse sammen Ev. korrigering Tabletop Øvelse Simulering Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Walkthrough
Normale situasjoner (80%) Treningsområder TEAM-ARBEID ROLLER OG BESLUTNINGS- STRUKTURER FORHOLD TIL EKSTERNE PARTER POLICY, PROSESS, RUTINER BEREDSKAPS- PLANER KOMMUNIKA- SJONS- STRUKTUR Normale situasjoner (80%) Beredskapssit. (20%)
Hvorfor mener vi dette er et godt verktøy? Det tar utgangspunkt i din situasjon Det er problemstillinger/situasjoner som du er opptatt av Det er nærhet i tid Det er realistisk Det er en del av oppgaven og ikke i tillegg til /på siden Det er enkelt Prosedyrene/planene/prosessene testes – du trenes
Sitater Ville blitt dyrere om vi ikke hadde hatt denne treningen Bidro til større forståelse for helheten og kompleksiteten Øker tryggheten med tanke på gjennomføringen Fikk en felles forståelse av utfordringene Bidro til teambygging ”Tvunget” til å tenke ut over eget funksjonsområde og se sammenhengene Good to make everybody see themselves in their roles and with whom they need to communicate Identified gaps and came up with consensual solutions No detail is too small To think ”out of the box” – be aware of how my decisions could affect my colleagues’ work
Practice makes perfect!!