Temadag 06.12.07 Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Didaktisk relasjonstenkning
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Christian Waale Hansen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FORMATIV VURDERING.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING
LederAkademiet Presentert av Jan Fikke. LederAkademiet2 LederAkademiet.  Visjon: Arbeide for menneskelig vekst, individuelt og i grupper.  Verdier:
Kvalitative og kvantitative metoder
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
UiT- Norges arktiske universitet:
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
CAKE En sterkere HMS-kultur
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Workshop, Dokka – 9. nov
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Skoleledelse og skoleutvikling
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Dialogkonferanse Behovene
Ledelse av samhandling
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Observasjon og kartlegging av barns språk
Aksjonslæring - kjernen i en lærende organisasjon
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
EiT Landsby.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Temadag 06.12.07 Læring i prosjektpraksis Simulering som metode

Det startet på Lillehammer……

Hvilke metoder brukes? Dialogteknikk Forelesning Gruppediskusjoner Rådføring med kollega Rådgivning Øvelser Gruppearbeid Rollespill Veiledning E-læring Gruppearbeid med utgangspunkt i et case Coacing Mentoring

Om å legge situasjonen til rette…. KUNNSKAP VILJE SITUASJON SITUASJON KUNNSKAP VILJE

Vårt mål innhente, dele, integrere og skape kunnskap Forbedre effektivitet ved å innhente, dele, integrere og skape kunnskap Øke handlingsevnen

Tabletop og simulering tørrtrening på virkeligheten for bedre mestring av oppgaver/situasjoner

Simuleringer handler om å begrense risiko gjennom… …øke kvaliteten og påliteligheten Mennesker Organisasjon Fokus på sammenhenger Teknologi/ verktøy

Den norske folkesjela…..

Treningskonseptet HVERDAGEN Løpende utvikling Øvelse Sim med eksterne Simulering Øvelse Tabletop Walk- through HVERDAGEN Pre-comp. Templ. Sim med eksterne Løpende utvikling Train the trainer/ manger Gjennomføring med suksess ”Knowing” ”Doing”

Bridging the Knowing-Doing Gap Erfaringslæring Konkret erfaring Individuell observasjon Deling av Analysere sammen Forslag til endringer Tabletop, simulering Refleksjon Debrief Dialog Oppfølging Bridging the Knowing-Doing Gap

Erfaringsoverføring Overføring av erfaring Læring, forbedring Øvelse Tabletop/ simulering Individuelle refleksjon Felles gj.gang - Analyse sammen Ev. korrigering Tabletop Øvelse Simulering Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Walkthrough

Normale situasjoner (80%) Treningsområder TEAM-ARBEID ROLLER OG BESLUTNINGS- STRUKTURER FORHOLD TIL EKSTERNE PARTER POLICY, PROSESS, RUTINER BEREDSKAPS- PLANER KOMMUNIKA- SJONS- STRUKTUR Normale situasjoner (80%) Beredskapssit. (20%)

Hvorfor mener vi dette er et godt verktøy?  Det tar utgangspunkt i din situasjon  Det er problemstillinger/situasjoner som du er opptatt av  Det er nærhet i tid  Det er realistisk  Det er en del av oppgaven og ikke i tillegg til /på siden  Det er enkelt  Prosedyrene/planene/prosessene testes – du trenes

Sitater Ville blitt dyrere om vi ikke hadde hatt denne treningen Bidro til større forståelse for helheten og kompleksiteten Øker tryggheten med tanke på gjennomføringen Fikk en felles forståelse av utfordringene Bidro til teambygging ”Tvunget” til å tenke ut over eget funksjonsområde og se sammenhengene Good to make everybody see themselves in their roles and with whom they need to communicate Identified gaps and came up with consensual solutions No detail is too small To think ”out of the box” – be aware of how my decisions could affect my colleagues’ work

Practice makes perfect!!