Ressursforelesning A09 – våren 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Digital kompetanse i grunnleggende lese-, skrive- og regneopplæring
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
”Å skrive seg til lesing”
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Forskjeller på tale og skrift
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan kan vi bruke det?
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Sammensatte tekster.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
IKT i begynneropplæring
IKT og media i norskfaget. L97 om IKT og media i norskfaget  Fra 1.klasse skal de se video eller fjernsynsprogram  Fra 2.klasse skal de leke på datamaskin,
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Velkommen til foreldremøte i 2a
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Ressursforelesning A09 – våren 2010 IKT i GLSM Ressursforelesning A09 – våren 2010 Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo

DidIKTikk IKT i GLSM: Om IKT i de fire ”andre” grunnleggende ferdighetene (del 1) – begynneropplæring en del i hvert kapittel Kapitlene er kronologisk oppbygget, trinn og nivå Om lærerens ferdigheter (del 2) Om å være en skole i utvikling (del 3)

2 utgave 2009 http://www.fagbokforlaget.no/?isbn=978-82-450-0917-0 NB! Et kapittel med store endringer på hoppebakken.no (Opphavsrettkapitlet) Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo

Trinn og fokus Repetisjon, mengdetrening og differensiering Digital støtte til egen læring Refleksjon og kritisk blikk Småskoletrinnet (begynneropplæringa 1. og 2. trinn) Mellomtrinnet Ungdomstrinnet

Tilpassa opplæring ...at undervisningen skal legges på et noe høyere nivå enn elevene behersker, slik at de må strekke seg litt for å få videreutviklet sine kunnskaper og ferdigheter. Når elevene kommer til skolen med ulike forutsetninger, og vi ønsker å gi dem like muligheter, må vi nettopp gjøre ulikt (s. 24) Digitale verktøy godt egna!

Hva kan gjøres med IKT i den grunnleggende lese, skrive og matematikkopplæringa?

Lesing Bokstavlære: http://lesesenteret.uis.no/leseopplaering/1._-_4._trinn/bokstaver/article6415-2997.html Digitale læringsressurser som alternativ: [1|2] Begrepsdannelse Lek og lær og ”pedagogiske programmer” Skolenettet (last ned), Mikroverkstedet, Normedia, Cyberbook Lesing på engelsk: http://www.teddylanguage.no/index.html Lese ordbilder: http://teddylanguage.no/reading_ordbilder.html Lese bok: http://www.teddylanguage.no/reading_a_book.html Grunnleggende leseopplæring Forlag og ped.prog er gode ressurser Trageton: Å skrive seg til lesing Digital lydopptak Lese for å kommunisere Chat en undervurdert ressurs i begynneropplæring?

Skriving Tilrettelegge for skriveerfaring Å lære seg å skrive Lettere å rette, reformulere Større og penere tekster Å lære seg å skrive Bokstavutforming eller touch? (10fingre) Ja takk, begge deler Sammensatte tekster Pedagogiske programmer Digital historiefortelling (PhotoStory) Eksempel på animasjon med kombinasjon av bilde, tegninger og lyd: [Balongsangen|Første løvetann] Kan enkelt også kombineres med tekst – skriving. Eventyrstafett I begynneropplæringa, lærer eller elev skriver? For hånd versus datamaskin?

Å skrive seg til lesing (2003) Arne Trageton – IKT i småskolen www.hsh.no – finnes mange tekster, videoer, artikler etc. Hva trengs? Et par (gamle) PC’er med tekstbehandlingsprogram Skriver i klasserommet Gjerne en skanner Eksempelbruk avklart med praksisfeltet for LUI, HiO

Fysisk læringsmiljø med datakroker Kilde – Figur – Arne Trageton

IKT ikke som eget fag, men i beste fall et effektivt læremiddel! Norsk Lese og skrive: bli fortrolige med å bruke informasjonsteknologi Nettsted for Tekstskapning på data 1.-4. klasse: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/ Innslag på TV2-nyhetene: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/video.htm Velg stor versjon av TV-nyhetsinnslaget – varer i nesten 3 minutter

Datamaskinen som skriveverktøy Lett å lese sin egen skrift Lett å rette det en ikke er fornøyd med Lett å dele opp ord Bokstavene står alltid riktig vei Fordel for elever med dårlig finmotorikk Elevene skriver lange tekster på kort tid Positiv opplevelse av å mestre skriving

Prinsipper som innebærer en styrking av norskfaget Datamaskinen er et arbeidsredskap Elevene er produsenter, ikke "konsumenter” Elevene lærer bokstavene via tastaturet og "skriver seg til lesing” Individualisering i lese- og skriveopplæringen (tilpasset opplæring)

KOMMUNIKASJON Elevene Teksten blir stimulert og oppfordret til å snakke om det de skriver må forklare seg slik at medelevene forstår det lærer å stille spørsmål og lytte til hverandre – (elevene får respons og gir respons) Teksten har et innhold som ligger nært opp til elevens livsverden og interesser bygger på det elevene kan fra før har naturlige mottakere (ikke bare læreren)

Kunnskapsløftet – kompetansemål Etter 2. årstrinn (utdrag): Skriftlige tekster (…) snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur bruke datamaskinen til tekstskaping (…) Sammensatte tekster arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser (…)

Skrive først - lese etterpå? For de fleste barn er det lettest å skrive seg til lesing (Chomsky 1982). Når barna skal skrive, lyderer de seg fram til stavemåten (”invented spelling”), sammenhengen fonem-grafem blir tydelig bokstavbildet er tydelig og likner på det som fins i trykte bøker

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) Kilde: Trageton

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) eget navn Kilde: Trageton

Det begynner med bokstavrekker, så navn, så noe mer…

Kilde: Trageton

Oppsummerende - Nivåer i skriveutviklingen Hemmelig skrift (bokstavrekker) Eget navn Barnet forteller hva bokstavrekkene betyr ”Invented spelling” Bevissthet om orddeling Mange barn skriver seg til lesing i løpet av 1.klasse Eva

Utkast til selvproduserte bøker

Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innlednin

Amins bok: ”Dikt om dyr” Vibeke Trageton video: Lesebokproduksjon (vurder tiden)

”Tekstskaping på datamaskin i 1 – 4 ”Tekstskaping på datamaskin i 1 – 4. Klasse” 1999-2002 - Prosjektevaluering Sammenlikning av til sammen 290 elever i 3.klasse i ”PC-klasser” og håndskriftklasser viser at: Barna som skriver på PC utvikler et høyere skrivenivå med bedre innholdskvalitet Bedre fortellinger Færre feil Penere håndskrift (men litt lavere tempo. Håndskrifttreningen er utsatt til 3.klasse) Vibeke kort kommentar ift ny forskning på Tragetonmetoden: NKUL: Kilde: Trageton

Å skrive seg til lesing: fordeler Barnet tenker i naturlig språk og meningsfulle setninger samtidig med at det lyderer fra bokstav til bokstav Barnet bruker det ordforrådet det har og utvikler ordforrådet etter behov Barnet lærer gjennom samspillet med teksten Det er motiverende for barnet å bruke tastatur før finmotorikken er utviklet Teksten er lett å lese for eleven selv, for medelever og for læreren og andre mottakere Det er lett å tilpasse undervisningen til den enkelte

Hva slags tekster skriver elevene på PC? Sjangrer på småskoletrinnet Skilt Oppslag Lister Beskjeder Plakater Brev Faktatekster Rapport Referat Reportasje Veggavis Fortelling Eventyr Tegneserie Dikt Dukketeater (drama) Personskildring

Diskusjonsoppgave - I Dere skal arbeide med metoden “Å skrive seg til lesing” i en 2.klasse. Målet er at hver enkelt elev skal ende opp med en egenprodusert bok som skal publiseres i klassen via skolens LMS. Hver elev skal også få trykket opp et eksemplar i farger. Diskuter i hvilken grad og hvorfor, og eventuelt på hvilken måte, elevenes tekster skal rettes før publisering.

Diskusjonsoppgave – II + evt. etterarbeid Skisser stikkordsmessig et undervisningsopplegg der metoden ”Å skrive seg til lesing” er integrert. Bestem selv ulike rammefaktorer. Begrunn valgene med utgangspunkt i teori om skriftspråkutvikling, lesing og leseopplæring.

Regne Fortsatt egna med Lek og lær spill! Digitale læringsressurser på nett Selvstendige og knytta til læreverk Skal ha mer om dette til neste år! Utvikle egne enkle digitale ressurser for eksempel ved hjelp av tegneverktøylinja i en tekstbehandler eller et regneark

Se formler

Å kunne uttrykke seg muntlig til hjelp i GLSM Samtale, digital lyd som støtte Lærevansker Forståelse av språklige begreper Øke begrepsforståelse Videoklipp, YouTube Talesynteser Elektroniske tavler Talking Pen: http://www.youtube.com/watch?v=tEpQqL80YfU

Elektroniske tavler Eksempler på interaktive tavler: Smartboard, Trimax, Promethean Stimulerer til samarbeid og aktivitet Svært relevant i begynneropplæring! F.eks. last ned gratis programvare for SmartBoard og bli kjent med tilgjengelige ressurser: Undervisningsopplegg knyttet til Smartboard: http://www.smartskole.no Produktinformasjon om Smartboard og programvare: http://www.smartboard.no (http://www.inter-active.no/index.cfm?id=190284) SmartBoard-leverandør i Norge: http://www.inter-active.no/ Eksempel på leseaktivitet på Smartboard: http://www.youtube.com/watch?v=_t0oZP7tJjA&NR=1 Barn i aksjon med SmartBoard: http://www.youtube.com/watch?v=YRCFT0g5_uo&NR=1

Stasjonersundervisning På B323 og B321 – 6 stasjoner: Stasjon 1 - Interaktiv tavle i begynneropplæring Stasjon 2 - Talking Pen i begynneropplæring Stasjon 3 - E-pen i begynneropplæring Stasjon 4 – Touch i begynneropplæring Stasjon 5 - Regneark i begynneropplæring Stasjon 6 - Digitale læringsressurser i begynneropplæring Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo

Fellestest: Songsmith i Aud 3 Første skuledagen min (utdrag) Tekst og melodi : Ingebrikt David Hit eit steg, og dit eit steg, dansar eg fram på skuleveg Kjolen den er himmelblå med ei raude marihøne på Opptak av sang, legge til musikk, bytte akkorder, eksportere til Moviemaker for å lage musikkvideo m.m. Testversjon Songsmith (6 timer effektiv bruk, del av "MSN academic alliance”) http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/songsmith/download.html Hvordan lage din første sang: http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/songsmith/video_StartANewSong.html NB! Kan eksportere sangen til MovieMaker og lage musikkvideo: http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/songsmith/video_MakingMusicVideos.html Andre tips: http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/songsmith/howto.html Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo