Prosjektoppgaven i Referansearbeid 2. år

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Kompetente barn og unge
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Biblioteksvar - en nasjonal svartjeneste
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Avdeling for sosionomutdanning
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Biblioteksvar - en nasjonal referansetjeneste
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Krista: Epistemological standpoint What is our epistemological standpoint What does that mean for our study What makes a good study Torill:Must-Method.
Institutt for data- og realfag
Hovudprosjekt våren Institutt for data- og realfag
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Ch. 11 IBE250: Strategisk bruk av IT Lærebok: McNurlin & Sprague, Information Systems Management in Practice, 8. edition, Prentice Hall, (ISBN.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Everquest som læringsplattform
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Digital startpakke kurs 3
Relevant questions for the Reference Group
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Using nursery rhymes and songs
Hvordan forberede meg til tentamen?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Læringsform: Tilegnelse
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektoppgaven i Referansearbeid 2. år Typer oppgaver. Utforming av prosjektoppgaven. Praktiske spørsmål Tor Sveum 14. februar 2011

Typer oppgaver: forskjellige alternativer Fritt valgt oppgave i samråd med faglærer Biblioteksvar-prosjektet (20 studenter) - deltakerne skriver rapport etter endt tjeneste - orientering om utforming av rapporten (senere) Alternativ oppgave for de som ikke kom med på Biblioteksvar: Plukke opp og svare på spørsmål i en åpen spørretjeneste (og evaluere tjensten) Andre spørretjenester, eks: http://guru.sol.no/ engelske: http://answers.yahoo.com/, http://wiki.answers.com/

”Slam the boards” Amerikanske bibliotekarer svarer på spørsmål i åpne spørretjenester, som feks Yahoo answers: http://wiki.answers.com/Q/What_is_%27Slam_the_Boards%27 Oversikt over amerikanske spørretjenester i ”Slam the boards” Oversikt over norske spørretjenester fra intern.biblioteksvar.no

Alternative prosjektoppgaver (forts.) Fortsette og arbeide videre med bibliografiprosjektet: publisering bibliografien som eget nettsted, wiki eller på Wikipedia, eks engelsk Wikipedia (Bibliographies by author) Lokal(historisk) bibliografi i lokalhistoriewiki.no En todelt oppgave: en bibliografidel, en publiseringsdel.

Alternative prosjektoppgaver (forts.) Evaluere spørretjenester: eksempler: Biblioteksvar (chat, epost). Sammenligne Biblioteksvar med Biblioteksvagten.dk og/eller Fråga biblioteket (bare epost) Norge.no, KlaraKlok, Ung.no, faglige spørretjenester (oversikt av Tord Høivik)

Innfallsvinkler til vurdering Kvaliteten på svarene (på grunnlag av bestemte kvalitetskriterier) Design og brukervennlighet på nettstedet finns hjelpetekster, søkemuligheter (boolsk?) Hva kunne vært annerledes og bedre? Som grunnlag for vurderingen kan man teste tjenesten med egne spørsmål og/eller bruke spørsmål fra tjenestens eget arkiv.

Kvalitetskriterier Er svaret sant, korrekt, holdbart? Skille mellom faktaspørsmål og emnespørsmål Tidsbruk – hvor lang tid tar det før svaret kommer? Er svaret tilpasset brukeren? Er svaret forståelig, relevant og oppdatert? Er det oppgitt kilder, virker kildene tilforlatelige, er det henvist til litteratur? Er svaret signert? Kan personen kontaktes? Er det datert?

Skrive Viktig å komme i gang med oppgaven så tidlig som mulig, spesielt med skriving. Skriv først, deretter les: la skrivingen styre lesingen Læringssenterets skrivehjelp Studieverkstedet ”Du skal ikke bedrive ord” Skriv kortfattet og poengtert. Bruk færrest mulig ord, dvs som dekker meningen i det du vil si. Skriv korrekt.

Utforming av prosjektoppgaven Prosjektoppgaven følger de retningslinjer som gjelder for oppgaveskriving ved JBI, se veiledende mal: Oppgaveskriving ved JBI

Utforming av prosjektoppgaven (forts) Tittelblad med kandidatnummer Innholdsfortegnelse Innledning Problemstilling Drøfting og analyse Konklusjon Henvisning til kilder og litteraturliste

IMRAD From Wikipedia, the free encyclopedia IMRAD is an acronym for Introduction, Methods, Results And Discussion. Scientific papers are typically structured in this order: Introduction - why was the study undertaken? What was the tested hypothesis or the purpose of the research? Methods - when, where, and how was the study done? What materials were used or who was included in the study groups (patients, etc.)? Results - what did the study find? Discussion - was the tested hypothesis true? What might it mean and why does it matter? How does it fit in with what other researchers have found? What are the perspectives of future research?

Prosjektoppgaven i Biblioteksvar Rapporten kan være strukturert omkring aktuelle temaer, som for eksempel: Kvaliteten på svarene Bruk / overbruk av Google, Wikipedia og SNL i tjenesten Kildekritikk Søkestrategier og søkemetode Kommunikasjon og dialog. Referanseintervju (chat) / mangel på referanseintervju (e-post) Hva fungerte bra / dårlig Uhøflige og provoserende brukere Læringsutbytte og læringskurve osv. osv Oppgaven bør kanskje konsentreres om noen av disse temaene (eller andre temaer), avhengig av type spørsmål og svar. (Vidar Krumins ønsker at studentene i år skal gi en liten evaluering av selve tjenesten – behov, nytte, verdi, utviklingspotensiale, hva kan gjøres annerledes og bedre? Det kan f eks tas med i et eget avsnitt?)

Refleksjonsnotat Refleksjonsnotatet skal reflektere over læringsutbyttet i delemnet Referansearbeid : hvilke forventninger hadde jeg før jeg begynte på delemnet, for eksempel med utgangspunkt i tidligere praksis og studium. Har forventningene endret seg? Hva har jeg lært, hvilken kompetanse har jeg tilegnet meg? Sett i lys av erfaringene dine fra praksis, kunne delemnet lagt vekt på andre sider ved bibliotekyrket som du tror kunne blitt nyttig i din framtidige praksis? Fokus bør være på prosjektarbeidet, men ulike sider av delemnet kan også trekkes inn. Ca. 1-3 sider. Det settes ikke karakter på refleksjonsnotatet. Refleksjonsnotatet er individuelt og leveres sammen med prosjektoppgaven

Frist for å bestemme seg for prosjektoppgave Tirsdag 15. mars dvs. etter siste forelesning. Frist for innlevering: Prosjektarbeidet og refleksjonsnotatet skal leveres på eksamenskontoret (P35) i uke 14 torsdag 7. april kl. 10.00