Diagnose – forståelse eller merkelapp Hva slags diagnose? Læringshistorie – hvilke sosiale, psykologiske, materielle betingelser fremmer/hemmer læring? Hvilke betingelser oppleves som positive/negative? Hvilke ressurser (funksjoner) kan man bygge på?
Alle har en individuell utviklingshistorie (og møter oss med en forforståelse) Her-og-nå diagnose (forståelse) Kontinuerlig diagnostikk
Metoder i miljøterapi Metodisk bruk av omsorg Metodisk bruk av grensesetting Struktureringsmetoden Læring ved identifikasjon Læringsteoretiske metoder Kognitiv bearbeiding Forandring av selvinstruksjon Ukonvensjonell reaksjons-metode
Omsorgsperspektiver: Det tredelte omsorgsbegrepet (Pär Nygren) Oppdragelsesomsorg Behovsomsorg Utviklingsomsorg
Sosialiseringsorientert behandling
Behovsorientert behandling
Utviklingsorientert behandling
Metodisk bruk av omsorg omsorg er sentral betingelse for vekst og utvikling omsorgens utforming er kulturelt bestemt omsorg etablerer kontakt og trygghet
omsorgsformen må tilpasses utvikling/alder (fasetypiske behov) ”kvelende” omsorg/infantilisering klientenes problematiske forhold til omsorg
balanse støtte/omsorg – krav NB – metodisk bruk… pass på: klientens behov skal dekkes – ikke personalets
Metodisk bruk av grensesetting Tre ulike læringskonstellasjoner: innlæring – avlæring – relæring innlæring – avlæring – ny innlæring ny innlæring
grensesetting er en sentral betingelse for all læring grensesetting er en avlæringsmetode ulike former – verbale, fysiske m.m.
grensesetting og makt testing av grenser grensesetting i første fase av et opphold grensesetting vs straff
Struktureringsmetoden struktureringsmetoden er en innlærings- og relæringsmetode målet er å gi klienten nye og hensiktsmessige erfaringer grensesetting og strukturering ”henger” sammen
balanse mellom avlæring og relæring/ innlæring struktureringsmetoden inneholder flere elementer (trinn) struktureringsmetoden er planen/opplegget
Eksempel: (PS- sjekk ut ”startkompetansen”) 1. Kognitiv problemløsing.. 2. Rollespill…. 3. ……… 4. Trening i standardiserte situasjoner…. 5. Trening i virkeligheten…
Læring ved identifikasjon (..ut fra andre) imitasjonslæring (herming) modell-læring identifikasjonslæring jf Erikssons identitetsfase
Hva øker modell-effekten? (jf. Bronfenbrenner) i den grad modellen oppfattes å ha kompetanse, status og kontroll over ressurser dersom modellen er viktig kilde til støtte og kontroll i klientens omgivelse dersom flere modeller viser liknende atferd dersom modellen også praktiserer de idealene som hevdes
(Læringspsykologiske metoder) Kognitiv bearbeiding - Forandring av selvinstruksjon (tidsperspektiv) veien gjennom språket til tanken få tanken til å påvirke/styre følelsene det rasjonelle påvirker det irrasjonelle noe ”vi er” gjøres til noe ”vi gjør” reformuleringer av uhensiktsmessige tanker snakke om nye erfaringer (jf. struktureringsmetoden) lage nye fortellinger (narrativer) – også skriftlige få nye erfaringer som er i konflikt med gamle selvinstruksjoner
Ukonvensjonell reaksjons-metode samhandlingsmønster bryter forventninger/forforståelser samspill og samvær som kamp utnytting av trass/protest ..å gå med på forsvaret…oppfordre til negativ atferd