Diagnose – forståelse eller merkelapp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Samhandling.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
-ikke bare for zippylæreren…
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Motivasjon.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Sverre Nesvåg Forskningsleder
LÆRING Grunnleggende prosesser
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Barns læring, voksnes ansvar!
Stress, utbrenning, mobbing
Endring og omstilling.
Samhandling og kommunikasjon
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
-ikke bare for zippylæreren…
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Workshop, Dokka – 9. nov
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Bevissthet Høsten 2004 Christine Mohn
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Artikkelens tre deler: 1) Maxwell Jones 2) Miljøterapi i Norden 3) Miljøterapi vs hverdagsvirkeligheten Sosial.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Kapittel 12 Endring og omstilling
TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Diagnose – forståelse eller merkelapp Hva slags diagnose? Læringshistorie – hvilke sosiale, psykologiske, materielle betingelser fremmer/hemmer læring? Hvilke betingelser oppleves som positive/negative? Hvilke ressurser (funksjoner) kan man bygge på?

Alle har en individuell utviklingshistorie (og møter oss med en forforståelse) Her-og-nå diagnose (forståelse) Kontinuerlig diagnostikk

Metoder i miljøterapi Metodisk bruk av omsorg Metodisk bruk av grensesetting Struktureringsmetoden Læring ved identifikasjon Læringsteoretiske metoder Kognitiv bearbeiding Forandring av selvinstruksjon Ukonvensjonell reaksjons-metode

Omsorgsperspektiver: Det tredelte omsorgsbegrepet (Pär Nygren) Oppdragelsesomsorg Behovsomsorg Utviklingsomsorg

Sosialiseringsorientert behandling

Behovsorientert behandling

Utviklingsorientert behandling

Metodisk bruk av omsorg omsorg er sentral betingelse for vekst og utvikling omsorgens utforming er kulturelt bestemt omsorg etablerer kontakt og trygghet

omsorgsformen må tilpasses utvikling/alder (fasetypiske behov) ”kvelende” omsorg/infantilisering klientenes problematiske forhold til omsorg

balanse støtte/omsorg – krav NB – metodisk bruk… pass på: klientens behov skal dekkes – ikke personalets

Metodisk bruk av grensesetting Tre ulike læringskonstellasjoner: innlæring – avlæring – relæring innlæring – avlæring – ny innlæring ny innlæring

grensesetting er en sentral betingelse for all læring grensesetting er en avlæringsmetode ulike former – verbale, fysiske m.m.

grensesetting og makt testing av grenser grensesetting i første fase av et opphold grensesetting vs straff

Struktureringsmetoden struktureringsmetoden er en innlærings- og relæringsmetode målet er å gi klienten nye og hensiktsmessige erfaringer grensesetting og strukturering ”henger” sammen

balanse mellom avlæring og relæring/ innlæring struktureringsmetoden inneholder flere elementer (trinn) struktureringsmetoden er planen/opplegget

Eksempel: (PS- sjekk ut ”startkompetansen”) 1. Kognitiv problemløsing.. 2. Rollespill…. 3. ……… 4. Trening i standardiserte situasjoner…. 5. Trening i virkeligheten…

Læring ved identifikasjon (..ut fra andre) imitasjonslæring (herming) modell-læring identifikasjonslæring jf Erikssons identitetsfase

Hva øker modell-effekten? (jf. Bronfenbrenner) i den grad modellen oppfattes å ha kompetanse, status og kontroll over ressurser dersom modellen er viktig kilde til støtte og kontroll i klientens omgivelse dersom flere modeller viser liknende atferd dersom modellen også praktiserer de idealene som hevdes

(Læringspsykologiske metoder) Kognitiv bearbeiding - Forandring av selvinstruksjon (tidsperspektiv) veien gjennom språket til tanken få tanken til å påvirke/styre følelsene det rasjonelle påvirker det irrasjonelle noe ”vi er” gjøres til noe ”vi gjør” reformuleringer av uhensiktsmessige tanker snakke om nye erfaringer (jf. struktureringsmetoden) lage nye fortellinger (narrativer) – også skriftlige få nye erfaringer som er i konflikt med gamle selvinstruksjoner

Ukonvensjonell reaksjons-metode samhandlingsmønster bryter forventninger/forforståelser samspill og samvær som kamp utnytting av trass/protest ..å gå med på forsvaret…oppfordre til negativ atferd