"Lyn og torden"
Problemstilling og målformulering ”Målrettet prosjektstyring” Syncrolink Undervisningsopplegg ungdomstrinnet Tema: Elektrisitet Fag: Natur- og miljøfag Klasse: 9. trinn Evaluere
”Målrettet prosjektstyring” Hva er målrettet prosjektstyring Milepelplan Ansvarskart
Syncrolink Tekniske krav og forutsetninger Player Editor
Teori L97 Nasjonale IKT-planer Vurderingskriterier
Vurderingskriterier Reeves & Harmon Torgersen Minken og Stenseth MAKVISE
Utvikling av det elektroniske læremiddelet Valg av filmen ”Lyn og torden” fra Norsk opplysningsfilm
Valg av lenker Vevsidene med relevans til faget Vevsider på siden av faget Norsk tekst Egenproduserte sider Samarbeid med elevene
Utprøvingen Planleggingen Materiell
Planlegging Helhetlig pedagogisk opplegg Samarbeid Utarbeiding av materiell
Materiell Arbeidshefte Observasjonssjema Intervjuskjema Lenkeobservasjon-skjema
Evaluering av utprøving Arbeidshefte Observasjon av elevene Intervju med elevene Sammensetning av gruppen Motivasjon Aktivitet Konkretisering Variasjon Individualisering Samarbeid Evaluering
Evaluering av Syncrolinkpresentasjon På bakgrunn av: L97 Reeves & Harmon Torgersens ITP-analyse
L97 1. Arbeidsmåte? 2. Tid? 3. Forarbeid? 4. Etterarbeid? 5. Alternativt læremiddel? 6. Organisering? 7. Gutt - jente?
Reeves & Harmon Vurdering av de pedagogiske dimensjoner gir resultat godt til høyre på aksenene. Dette betyr i følge Reeves & Harmon at det er et godt pedagogisk program med en konstruktivistisk tankegang.
Torgersens ITP-analyse Alle ”ja-svar” i vurderingsskjema gir 1 poeng Resultat 44 kriterier 34 poeng 34 positive vurderinger betyr at Generell Pedagogisk Kvalitet = Særdeles god
Evaluering av prosjektet Målrettet prosjektstyring Elektronisk læremiddel med Syncrolink Konklusjon
Målrettet prosjektstyring Opparbeidet kompetanse Startet tidlig Overordnet nivå - milepelplan - ansvarskart Egen framdriftsplan Godt styringsredskap
Det elektroniske læremiddelet Kompetanse i Syncrolink Pedagogisk opplegg Teknikk Utprøvingen
Konklusjon Steg inn i framtiden Elektronisk læremiddel Pedagogisk virkelighet Ressurser ”Lyn og torden” i framtiden - læring - inspirasjon Elevene og teknologien Fremtiden:-et lite steg inn i fremtidens IKT bruk i skolen. -utforme et elektroninsk læremiddel og knytte det til en ped.virkelighet. -praktiske ferdigheter, sett at det fungerer. Bredbåndsoverføring,synliggjøring,informasjon,bevilgninger og opplæring. -håp om at ”Lyn og torden”i framtiden kan hentes fra nettet og brukes av andre til lærin og som inspirasjon for videreutvikling av verktøyet. Riktig spennende blir det når elevene selv kan bruke denne teknologien.