"Lyn og torden".

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Fag / tema Matematikk og teknologi Trinn Fra 8-10.klasse
Nettstedet – struktur.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
MUNTLIG EKSAMEN 2004 PRAKSISRAPPORT NETTVERKSOPPGAVE
Forside/oversikt Her kan du sette inn et bilde som illustrerer
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kroppsøvingsdidaktikk
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Matematikk muntlig på studieforberedende program
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Pedagogisk utviklingsarbeid
Ungdomstrinn i utvikling
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Hvordan kan vi bruke det?
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
PBL - PROSJEKT.
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Eit ord - ein stein i ei kald elv
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Grunnleggende pedagogikk,
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
IT-seksjonen våren 2004 Pedagogisk programvare A03.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Skolebasert kompetanseutvikling
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Critical Literacies and Awareness in Education
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

"Lyn og torden"

Problemstilling og målformulering ”Målrettet prosjektstyring” Syncrolink Undervisningsopplegg ungdomstrinnet Tema: Elektrisitet Fag: Natur- og miljøfag Klasse: 9. trinn Evaluere

”Målrettet prosjektstyring” Hva er målrettet prosjektstyring Milepelplan Ansvarskart

Syncrolink Tekniske krav og forutsetninger Player Editor

Teori L97 Nasjonale IKT-planer Vurderingskriterier

Vurderingskriterier Reeves & Harmon Torgersen Minken og Stenseth MAKVISE

Utvikling av det elektroniske læremiddelet Valg av filmen ”Lyn og torden” fra Norsk opplysningsfilm

Valg av lenker Vevsidene med relevans til faget Vevsider på siden av faget Norsk tekst Egenproduserte sider Samarbeid med elevene

Utprøvingen Planleggingen Materiell

Planlegging Helhetlig pedagogisk opplegg Samarbeid Utarbeiding av materiell

Materiell Arbeidshefte Observasjonssjema Intervjuskjema Lenkeobservasjon-skjema

Evaluering av utprøving Arbeidshefte Observasjon av elevene Intervju med elevene Sammensetning av gruppen Motivasjon Aktivitet Konkretisering Variasjon Individualisering Samarbeid Evaluering

Evaluering av Syncrolinkpresentasjon På bakgrunn av: L97 Reeves & Harmon Torgersens ITP-analyse

L97 1. Arbeidsmåte? 2. Tid? 3. Forarbeid? 4. Etterarbeid? 5. Alternativt læremiddel? 6. Organisering? 7. Gutt - jente?

Reeves & Harmon Vurdering av de pedagogiske dimensjoner gir resultat godt til høyre på aksenene. Dette betyr i følge Reeves & Harmon at det er et godt pedagogisk program med en konstruktivistisk tankegang.

Torgersens ITP-analyse Alle ”ja-svar” i vurderingsskjema gir 1 poeng Resultat 44 kriterier 34 poeng 34 positive vurderinger betyr at Generell Pedagogisk Kvalitet = Særdeles god

Evaluering av prosjektet Målrettet prosjektstyring Elektronisk læremiddel med Syncrolink Konklusjon

Målrettet prosjektstyring Opparbeidet kompetanse Startet tidlig Overordnet nivå - milepelplan - ansvarskart Egen framdriftsplan Godt styringsredskap

Det elektroniske læremiddelet Kompetanse i Syncrolink Pedagogisk opplegg Teknikk Utprøvingen

Konklusjon Steg inn i framtiden Elektronisk læremiddel Pedagogisk virkelighet Ressurser ”Lyn og torden” i framtiden - læring - inspirasjon Elevene og teknologien Fremtiden:-et lite steg inn i fremtidens IKT bruk i skolen. -utforme et elektroninsk læremiddel og knytte det til en ped.virkelighet. -praktiske ferdigheter, sett at det fungerer. Bredbåndsoverføring,synliggjøring,informasjon,bevilgninger og opplæring. -håp om at ”Lyn og torden”i framtiden kan hentes fra nettet og brukes av andre til lærin og som inspirasjon for videreutvikling av verktøyet. Riktig spennende blir det når elevene selv kan bruke denne teknologien.