Livskvalitet Randi Andenæs SU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HELSE OG LIVSSTIL.
Psykiske utfordringer ved MS
Landskonferansen om Downs syndrom 2012 Marie Vøllo, helsesøster
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Omstilling uten nedbemanning
Helse og sykdomsbegrepet
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Å lykkes eller være lykkelig?
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
RME Nasjonal Konferanse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
”Med hodet over vannet…”
Kari Hansen Berg Fevik 18 april 2013
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
(Barne-og ungdomspsykologi)
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Scandinavian Sarcoma Group
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Fire gode vaner som gir effektiv klinisk kommunikasjon
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederlegitimitet Vårkonferansen - NHH Tirsdag 23. mai 2006 Kristijane Cook Bulukin.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Emosjoner Espen Røysamb.
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Emosjon, spenning, stress
Definisjon av ulike HMS-begreper
Elfrid Kartveit1 Psykoemosjonelle behov Psycho-gresk : sjæl Emovere-latinsk : bevege Motio- lat. : bevegelse, sinnsbevegelse.
Trygghet Anne Lise Holm.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Helsepedagogikk ”ANSATTHISTORIE” I motsetning til ”Pasienthistorie, Brukerhistorie”? ”Min historie” Sidsel Riisberg Paulsen Kreftsykepleier.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lindrende behandling ved livets slutt
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kapittel 1 Helse og sykdom
Verdiøkning.
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
(Barne-og ungdomspsykologi)
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Livskvalitet Randi Andenæs SU

Livskvalitet Kurs i sykepleie, helse og helsesvikt Kurs 1.1 Forståelse av mennesket (pasientkunnskap) Litteratur: Rustøen, Tone. Håp og livskvalitet - en utfordring for sykepleieren. Oslo, 2001. Kap. 2 og 4 UNDERVISNINGSPLANEN

Introduksjon Hensikten med undervisningen er at dere har kunnskaper om livskvalitetsbegrepet: Hva er livskvalitet? Hva betyr det at livskvalitet har ulike dimensjoner? Hvorfor er livskvalitet et viktig begrep i sykepleie?

Aristoteles Gresk filosof født år 384 f.Kr ”Lykken” er det høyeste av alle goder

Livskvalitet Filosofi Sosiologi 1960 Økonomi ” Psykologi ” Medisin 1970-1980 Sykepleie 1980-1990

Hvorfor økt interesse for livskvalitet i klinisk sammenh.? Flere eldre i befolkningen: er et langt liv et godt liv? Bedre behandlingsmuligheter av akutte og kronisk tilstander - flere med kronisk sykdom Legemiddelbehandling - ulike bivirkninger Endret fokus fra ”patients’ bodies to patient’ lives” (Sullivan 2003)

”Quality of life is a vague and ethereal entity, something that many people talk about, but which nobody clearly knows what to do about”. Campbell et al. 1976 Livskvalitet brukes av enkelte synonymt med: helse eller fysisk funksjon psykisk velbefinnende, lykke, velvære levestandard, velferd og tilfredshet

Psykologen Siri Næss` definisjon Et menneske har det godt og har høy grad av livskvalitet dersom man: er aktiv har samhørighet har selvfølelse har en grunnstemning av glede Næss 1986, s.19

Livskvalitet Livskvalitet som psykisk velvære; En persons livskvalitet er høy i den grad personens bevisst kognitive og affektive opplevelser er positive og lav i den grad personens bevisst kognitive og affektive opplevelser er negative. Næss,S. (2001) Livskvalitet for psykisk velvære. NOVA. Rapport 3

Tre ulike nivå av livskvalitet Overordnet nivå Nivå 2 Ulike domener (for eksempel fysisk, psykisk, åndelig, sosialt) Nivå 3 Komponenter innenfor hvert domene Spilker 1996

Verdens helseorganisasjons def. ”Enkeltmenneskers oppfatning av sin posisjon i livet innenfor den kultur og verdisystem de lever i, i forhold til sine mål og forventninger, hvordan de ønsker livet skal være og hva de er opptatt av”. WHOQOL 1995

WHO - livskvalitetsområder Det fysiske området Det psykologiske området Nivå av uavhengighet Sosiale relasjoner Omgivelser Åndelighet, religion, personlig tro

Livskvalitetsstudier i helsesektoren: Staniszewska (1998) å beskrive ulike pasientgruppers livskvalitet å forstå hvordan ulike sykdommer kan virke inn på individer som er rammet å evaluere livskvalitet rutinemessig i klinikken å evaluere organiseringstiltak og økonomiske tiltak i helsetjenesten

Kartlegging av livskvalitet Dialog eller Spørreskjema? Når kan vi spørre om personens livskvalitet?

”Barn som pårørende” En kvalitativ studie av barns (7-13 år) mestring og livskvalitet når en av foreldrene får kreft Studiens hensikt Kartlegge barns (7-13 år) reaksjoner, mestring og livskvalitet når en av foreldrene får kreft Kartlegge deres behov for hjelp og hvordan behovene blir ivaretatt Helseth,S., Ulfsæt, N.”Having a Parent With Cancer”(2003). Cancer Nursing (5);337-344.

”Smileys”

Livskvalitetsstudier i sykepleiefaget: Beskrivelser av ulike pasientgruppers livskvalitet betydninger av ulike betingelser for opplevd livskvalitet testing av effekten av ulik type sykepleiebehandling

LIVSKVALITET Handler om det gode liv Inneholder flere sider slik som fysiske, psykiske, sosiale og åndelige aspekter ved menneskers liv Er subjektiv Man ønsker at livskvaliteten skal være så høy som mulig