HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen 31.12.09. STRATEGIER 1.Forebygge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Frafall og rekruttering av kvinnelige trenere, ledere og dommere Hege Leirfall Forbundsstyret NFF.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
P1824 En orientering om status og om prosjektets avslutningsfase.
Joachim Bjerkvik
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Fra grunnskole til videregående.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
P1824 En orientering om status og om prosjektets avslutningsfase
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Stadig flere unge havner utenfor arbeidsmarkedet – kan NAV snu strømmen? VBA, 3. november 2011 Assisterende fylkesdirektør Tommy Johansen.
Karrieresenteret, siden sist… Organisatorisk –Gått over i ordinær drift som en partnerskapsorganisasjon –Fått vårt administrative hjem i TFK –Nedskalering.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulikheter og variasjoner
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
P 1824 Systematisk arbeid med unge sosialhjelpsmottakere Hvordan gjør vi det? v/ Glenny Jelstad, Drammen kommune
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Kristiansand kommune ASSS-samlingen A. Stangenes.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Nettverksmøte den
NAV mulighetenes marked
Resultater 2016…. og noen refleksjoner
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Utskrift av presentasjonen:

HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge rekruttering med særlig fokus på de to yngste årsklassene. 2.Formidle unge sosialhjelpsmottakere inn i arbeid, aktivitet eller utdanning. 3.Være ledende i landet i forhold til målrettet arbeid og utvikling av ny kompetanse – sikre erfaringsoverføring til andre kommuner.

Hovedgrep – hva gjør vi annerledes? Teamarbeid kontra individuelt arbeid Ressurs- og motivasjonsarbeid kontra forvaltning og dokumentasjon Løsningsfokusert kontra problemfokus Individ fokus og skreddersøm kontra fokus på likhet for alle Samarbeid og ”en dør” kontra ”verne om eget revir”

MOTTAK I dette første møtet gjøres den første grove kartlegging og ungdommen blir bedt om å fylle ut et samtykkeskjema HENVISNINGS- UTVALGET Utsjekk av tverrfaglig kunnskap Raskt i tiltak Klart jeg kan kurs Re- etablering av skoleløp Arbeids- trening Behandling Dag 1 Etter maks 1 uke 1 – 3 uker Igangsettes hver 4 uke Raskt i gang !

ForprosjektProsjektavslutning 428 ungdom mellom 18 og 24 år mottar sosialhjelp 458 ungdom har i snitt mottatt sosialhjelp hvert år 49,5 % menn 50.5 % kvinner 62 % menn 38 % kvinner 62 % er 18 / 19 år40 % er 18/ 19 år 39 % har innvandrerbakgrunn 40 % har innvandrer bakgrunn

De 428…. 38 personer av de 428 ( 10 %) mottar fremdeles sosialhjelp Målet er nådd med god margin 164 av de 428 (38 %) mottar offentlige ytelser (sosialhjelp/ AAP/ Trygd/ KVP stønad. Målet er også nådd med dette utgangspunkt

Hva skjer?

Bekymringsfulle tall i 2010 !

Kontroll på utgiftene ?

Vi lykkes i arbeidet med ungdommene!

Økende ungdomsledighet !

Økt frafall i videregående skole!

Andre har også utfordringer ?

Arbeidsmetodene som er utviklet i prosjektet videreføres i NAV: organisering i eget Ungdoms-team og eget mottak for ungdom fokus på den enkelte ungdom med stor grad av bruker-involvering ressursavklaring ved bruk av ”Klart jeg kan” som metode-verktøy nødvendig tett individuell oppfølging bemanningen økes

De tre foreslåtte arenaer for tverrfaglig samarbeid om målgruppen videreføres Henvisningsutvalget SOS teamet Overordnet tverrfaglig team

NY GIV – videre utprøving av: Tett oppfølgingen av utsatte elever i inntaksprosessen til videregående skole Klart jeg kan kurs som del av karriereveiledningen, gjerne i faget ”utdanningsvalg” Alternative opplæringsmetoder for elever som er dårlig motiverte og som har faglig svake resultater Samarbeid med og synliggjøring av arbeidslivet som del av karriereveiledningen på ungdomsskolen

Samarbeid mellom Drammen kommune og Buskerud fylkeskommune Forsøk med å etablere et 11. skoleår ? ” Timeout” – tilbud for skoletrøtte ? ”Ståkurs” og flere med fullverdig vitnemål ? I Drammen mister ingen sine rettigheter ? Inntaket til videregående opplæring skjer i mai?