Utviklingsarbeid og kvalitet i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Advertisements

Sosial ulikhet i skolen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kartleggingsundersøkelsen i LP
Ulikheter og variasjoner
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
En kvalitativ god barnehage for alle barn – også gutta!
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Kartleggingsundersøkelsene i LP-modellen
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Samarbeid mellom skole og hjem
"God bagasje på livets reise."
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Læring og utvikling i barnehage og skole
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Den gode skole Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Barns situasjon og kompetanse i barnehagen Thomas Nordahl
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingsarbeid og kvalitet i barnehagen Professor Thomas Nordahl 14.01.14

Innhold Barnehagen i samfunnet Presentasjon og drøfting av resultater fra en kartleggingsundersøkelse. Betingelser for gjennomføring av utviklingsarbeid Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Andel på trygde- og stønadsordninger (årskull ferdig med grunnskole i 1999, 24 år i 2007) Fullført vgo Ikke fullført vgo Uføretrygd 0,1 % 3,0 % Sosialhjelp 0,4 % 6,2 % Attføring 1,0 % 4,6 % Rehabilitering 0,5 % 2,5 % Dagpenger 0,7 % 2,4 % Individuell støtte 0,8 % Sum 2,8 % 19,5 % Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU)

Grunnskolens betydning i utdanningssystemet I dagens forskning framstår grunnskolen som marginaliserings-generatoren i utdanningssektoren (Frønes og Strømme 2010). Kun 13 % av elevene i Oslo med lavere karakterer enn tre i snitt (30 grunnskolepoeng) fikk studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. Av minoritetsspråklige gutter med mindre enn 30 grunnskolepoeng har 30 % i aldersgruppen 16 til 19 år en tiltale i forhold til kriminalitet. Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU)

Starter utfordringene i barnehagen? Presentasjon av noen kartleggingsresultater Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Barnas opplevelser av barnehagetilbudet Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Forskjeller i gutters og jenters svar Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Foreldre/foresatte: (1 spm) Barn: trivsel (6 spm) Gjennomsnitt: 2,44 - Verdiskala 1 – 3 Standardavvik: 0,41 N: 1284 Foreldre/foresatte: (1 spm) Gjennomsnitt: 3,60 – Verdiskala 1-4 Standardavvik: 0,59 N: 919 Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Førskolelærernes vurdering av barnas sosiale kompetanse og språklige ferdigheter Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Sumskåre sosiale ferdigheter Skala 1 – 4, Gjennomsnitt = 2,95, Std = 0,45 Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Sumskåre språklige ferdigheter Skala 1 – 4, Gjennomsnitt = 3,32, Std Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Sammenheng sosiale og språklige ferdigheter Språklig ferdighet + - + Sosial ferdighet - Thomas Nordahl

Stimulerende språkutvikling i hverdagen Melby og Lervåg (2013) viser at de flinkeste fireåringene forstår tre ganger så mange ord og begreper som de svakeste. Når de samme barna vurderes tre år senere har det ikke skjedd noen reduksjon i forskjellene i språkferdigheter. Forskjellene ser ut til å vedvare gjennom grunnskolen knyttet skolefag. Hattie (2012) uttrykker at om du ikke har løst lesekoden til du er åtte år så blir du ingen funksjonell leser. Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Kjønnsforskjeller i kompetanse og atferd Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Mors utdanningsnivå og barns kompetanse Senter for praksisrettet utdanningsforsking

Ulike praksisformer i barnehagen (Hansen 2012) En reformpedagogisk En organisert Vektlegging av barnets frie utfoldelse Tilbudet har preg av å passe på barn Over 90 % av dialogen er lukkede spørsmål Oppmerksomheten er på gruppen En defensiv pedagogikk der personalet venter på at det skje noe Organisert, strukturert og pedagogisk målrettet innhold Tilbudet utfordrer barna kontinuerlig Mindre enn 20 % av dialogen er lukkede spørsmål Oppmerksomheten er på det enkelte barn En offensiv pedagogikk der de ansatte er i forkant og styrer aktivitetene Thomas Nordahl

Organisatorisk læring: Bredde og dybde (Qvortrup 2010) Kunnskaps- og læringsnivåer Bredde: Fra individuell til kollektiv læring

HVORDAN Thomas Nordahl

Læringsformer Kunnskapsformer Læringsformer Kunnskapspotensial 1. Ordens kunnskap Faktuell kunnskap 1. Ordens læring – tillært Det man vet at man vet Det induktiv kunnskapstilfanget 2. Ordens kunnskap Situert kunnskap 2. Ordens læring - innlæring Det man vet at man ikke vet. Det deduktive kunnskapspotensial 3. Ordens kunnskap Systemisk kunnskap 3. Ordens læring – relæring Det man ikke vet at man vet. Det abduktive kunnskapspotensial 4. Ordens kunnskap kunnskapshorisont 4. Ordens læring – et perspektivskifte Det man ikke vet at man ikke vet. Grensen for kunnskap Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Overflatelæring - faktakunnskap Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Kursaktiviteter Overflatelæring - faktakunnskap Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Overflatelæring - faktakunnskap Kursaktiviteter Forståelselæring -prinsipper/tilnærminger Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Overflatelæring - faktakunnskap Kursaktiviteter Forståelseslæring-prinsipper/tilnærminger Veiledning/etterutdanning Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Overflatelæring - faktakunnskap Kursaktiviteter Forståelseslæring -prinsipper/tilnærminger Veiledning, etterutdanning Systemisk læring Premisser/antagelser Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Overflatelæring - faktakunnskap Kursaktiviteter Forståelseslæring -prinsipper/tilnærminger Veiledning, etterutdanning Systemisk læring Premisser/antagelser Felles drøfting/refleksjon i team Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Overflatelæring - faktakunnskap Kursaktiviteter Forståelseslæring -prinsipper/tilnærminger Veiledning, etterutdanning Systemisk læring Premisser/antagelser Felles drøfting/refleksjon i team Dybdelæring -skolekultur Thomas Nordahl

Kunnskapsformer og organisatorisk læring Kunnskapsbetegnelse Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner 2. Ordens kunnskap – situert kunnskap Kompetanser 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet 4. Ordens kunnskap – kunnskapsparadigmer Kultur Overflatelæring - faktakunnskap Kursaktiviteter Forståelseslæring -prinsipper/tilnærminger Veiledning, etterutdanning Felles drøfting/refleksjon i team Systemisk læring Premisser/antagelser Ta nye perspektiv/se seg selv utenfra Dybdelæring -skolekultur Thomas Nordahl

Kunnskap, kompetanse og læringsformer Kunnskapsformer Kompetanse Læringsform Pedagogisk aktivitet Ordens kunnskap - faktakunnskap Kvalifikasjoner Overflatelæring – faglig faktakunnskap Kurs, foredrag, lesing av faglige tekster 2. Ordens kompetanse situert kunnskap Forståelse og forklaringer Forståelseslæring – prinsipper/tilnærminger Veiledning, observasjon, drøfting 3. Ordens kunnskap systemisk kunnskap Refleksjon og kreativitet Systemisk læring – premisser og antagelser Refleksjon med andre om praksis knyttet til forskning 4. Ordens kunnskap – kunnskaps- paradigmer Paradigmer og kultur Dybdelæring – nye perspektiver og endring i kultur Ta nye perspektiv/se seg selv utenfra Thomas Nordahl