Introduksjonssenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
5 Kultur.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Normer, verdier og holdninger
Sommervikar i Blend.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- roller og forventinger
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Lørenskog Idrettsforening
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
1 Jeg og samfunnet.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Den entusiastiske lærer
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Tidlig psykologisk antropologi:
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Hvorfor skal vi ha barnehager?
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjonssenteret Drammen 04/01-12 v/Süleyman Günenc Avd. leder for Språktjenester v/ Introduksjonssenteret sulgun@drmk.no Introduksjonssenteret i Drammen Kommune

”Tverrkulturell kommunikasjon” Presentasjon av Introduksjonssenteret - hvem er vi? Hva jobber vi med? Kultur og kommunikasjon Tverrkulturell kommunikasjon Hva er kultur Kulturelle briller Hva er kommunikasjon? Hvordan kommunisere? Vellykket kommunikasjon? Kommunisere - Fasit? Finnes ikke – forståelse av den andre Kontekst - den historiske og den samtidige Sosialiseringsprosessen Verdier – normer – uskrevne lover og regler Språk og/kontra virkelighetsoppfatning Referanserammer for kommunikasjon – prinsipper Hva er universelt og hva er avhengig av kultur? Drammen– 04.01.2012

Introduksjonssenteret Etablering, kvalifisering og Arbeid DRAMMEN KOMMUNE Introduksjonssenteret Virksomhetsleder: EKA Etablering, kvalifisering og Arbeid Avdelingsleder Grunnskole Spesialunder- visning Avdelingsleder Norskopplæring Avdelingsleder Språktjenester Avdelingsleder Drift: Økonomi og merkantil Avdelingsleder Introduksjonsprogram Undervisning: norsk, ANO, samf, diverse kurs Kurs, prosjekter, utviklingsarbeid Tolking og oversetting internt og eksternt Arbeid med mangfold og inkludering / Integrering

”Tverrkulturell kommunikasjon” Hvordan danner vi våre meninger? Hvordan vet vi om uskrevne lover og regler i samfunnet? Hvordan vet vi hva som er normal/ikke normal, akseptert/ikke akseptert, moralsk/ikke moralsk osv? Hvordan oppdrar vi barn? Hva er ”stat” for oss? Hva er familie for oss? Hvordan tolker vi hverandres kroppsspråk? Hvordan bearbeider vi informasjon? Hva er grunnlaget for våre forventninger fra andre? Hva er språkets rolle i alt dette?

Kommunikasjonsskipet Titanic språk klær utseende gestik. mimikker oppdragelse utdanning tro sannheter uskrevne l og reg. oppfatninger jus tenkemåte tradisjoner historie logikk verdensbilde moral verdier

Tverrkulturell kommunikasjon " Kultur er den komplekse helhet som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, jus, og skikker, foruten alle de øvrige ferdigheter og vaner et menneske har tilegnet seg som medlem av et samfunn og som individ. Alt dette overføres og vedlikeholdes gjennom kommunikasjon.”

Tverrkulturell kommunikasjon Vi er et produkt av det samfunnet vi er vokst opp i (delvis) Vi er et resultat av den barneoppdragelsen/oppveksten vi har fått Det som er rett og galt, normer og uskrevne regler er innlært Alt vi lærer gjennom oppveksten blir en del av vår identitet Landets / samfunnets historie spiller en viktig rolle i utforming av normer

Tverrkulturell kommunikasjon Hva er kommunikasjon? Hva kjennetegner en vellykket kommunikasjon? Kommunisere - Fasit? Hva er kontekst? Hva er tverrkulturell kommunikasjon?

Tverrkulturell kommunikasjon Psykologi Antropologi Lingvistikk Tverrkulturell kommunikasjon Sosiologi Pedagogikk

Tverrkulturell kommunikasjon Prinsipper: 1) Virkelighetsoppfatning Gjøre budskapet forståelig og relevant ut ifra mottakerens virkelighetsbilde 2) Kommunikasjon Forståelse av hva kommunikasjon er sammenlikne diverse kontekster gjøre dem oppmerksomme overfor norske mønstre

Tverrkulturell kommunikasjon Prinsipper 3) Tankegang Hva bringer mottakeren med seg av oppfatninger om samfunnet og verdier? 4) Identifisering i mest mulig grad trekke paralleller til kjente situasjoner. 5) Selvfølelse Mottakeren bør trekkes inn i samtalen/diskusjonen slik at deres livserfaring og oppfatninger blir verdsatt. Læringen skjer først når mottakerens selvfølelse blir ivaretatt. Å være i forsvarsposisjon hindrer læring.

Tverrkulturell kommunikasjon Oppgave: Hvordan kan du bruke disse prinsippene i ditt daglige arbeid? Er det noen situasjoner hvor du ikke kan ta i bruk disse prinsippene?

Tverrkulturell kommunikasjon Hva er universelt og hva er avhengig av kultur? Er det noen identifiserbare kjennetegn til forskjellige kulturer? Kan man gruppere kulturene under hovedkategorier mht kommunikasjon/forståelse/læring?

Tverrkulturell kommunikasjon V- Alder er visdom og de eldre er de viktigste J- Barna er fremtiden, og barna er de viktigste V- Hvert enkelt menneske har klart definerte roller J- Hvert enkelt menneske må skape sin egen rolle V- Familiens og gruppas meninger er viktigst J- Det er positivt å være kritisk og å ha egne tanker og meninger

Tverrkulturell kommunikasjon V- Barna skal være lydige. De voksne bestemmer J- Dialog og forhandlinger er viktig V- Foreldrene setter få grenser for de små barna J- Foreldrene setter mange grenser for de små barna V- Eldre barn har mange grenser J- Eldre barn får ta egne valg og må være selvstendige

V- Skarpt skille mellom god og dårlig J- Mange nyanser V- Skam og ære betyr mye J- Skyld og samvittighet betyr mye V- Det er viktig hva familien og samfunnet synes om meg og det jeg gjør J- Det er viktig hva jeg selv synes om meg og det jeg gjør

Kommunikasjonsnøkkel The Lewis Cross Cultural Communication Model

Kommunikasjonsnøkkel The Lewis Cross Cultural Communication Model