Vurdering for læring på Linderud skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Samarbeid mellom skole og hjem
Åsmund Sollien Schau og
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kroppsøvingsdidaktikk
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
VURDERING.
Om å skrive om litterære tekster
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
KIP-PROSJEKT VURDERING
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Vurdering for læring.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Tidlig innsats i matematikk
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
25.August 2016 Foreldremøte 8.trinn. Agenda Kort innledning ved rektor Vurdering for læring ved Inspektør It’s learning ved inspektør Lekser Helsesøster.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Nasjonale prøver Sandved skole
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Systematisk Observasjon av Lesing.
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring på Linderud skole

Presentasjon av skolen Bakgrunn for at vi ble pilotskole Status pr i dag Skriftlig vurdering på trinn 7 Erfaringer og resultater Fremdriftsplan

1.-10.trinn + spes.avd. 630 elever Internasjonalt miljø Bjerke bydel i Groruddalen

Bakgrunn for at vi ble med på prosjektet: Behov om å gi elever og foreldre en mer konkret tilbakemelding om elevenes utvikling og nivå. Ønske fra foreldre om en konkret tilbakemelding om hva eleven mestrer og hva eleven trenger å øve mer på. Resultater Elevundersøkelsen 2006: elevmedvirkning, kjennskap til målene i de ulike fag, la elevene vurdere eget arbeid. Utviklingsorienterte og motiverte lærere.

Status pr. september 2007 Alle trinn har planer med konkrete mål og vurderingskriterier i norsk skriftlig. 3 ukers periodeplaner med skriftlig vurdering på tr. 6 og 7 Vurderingsskjemaer i norsk skriftlig. Prosjektgruppe for Vurdering for læring. Vurdering for læring som tema på team-møter, avd.møter, SR-tid, ledermøter og foreldremøter.

Vurdering på trinn 7 3-ukersperioder: 2 uker + 1 uke Målformuleringer på periodeplanen: - kunnskapsløftet - lokale progresjonsplaner Vurdering på periodeplanen Vurderingsskjema Periodeprøver Nivådelte kurs

Utvikling av vurderingskriterier ( kjennetegn) I noen fag hver periode: - skriftlige tekster - muntlige framføringer - oppgaver og innlevering Utvikling av kriterier Vurdering: - egenvurdering - kameratvurdering - lærerens vurdering - foresattes vurdering

Erfaringer så langt: Prosess og utvikling. Økt fokus og større kultur og kompetanse for vurdering. Mer bevisste elever, lærere og foreldre. Elevene kjenner målene og vet hva som forventes av dem. Bedre og mer systematiske tilbakemeldinger fra lærer til elev. Bedre dialog med foreldrene. Konkrete tilbakemeldinger. Lettere for foreldrene å følge med i elevens utvikling. Bedre tilpasset opplæring. Elevene er aktive i egen læringsprosess Økt læringsutbytte og motivasjon.

Økt læringsutbytte Færre antall elever under kritisk grense på leseprøven tr. 7 Bedre resultater på periodeprøver.

Elevundersøkelsen 2007 Hvor godt liker du skolearbeidet?

Bruker du skriftlige planer i arbeidet med fagene Bruker du skriftlige planer i arbeidet med fagene? Vet du hva du skal lære i de ulike fagene?

Spør lærerne deg hva du selv synes om skolearbeidet ditt?

Forteller lærerne deg hva du bør gjøre for at du skal bli bedre i fagene?

Synes du at slike samtaler med læreren er nyttig?

Fremdriftsplan og videre utfordringer: Skriftlig vurdering i matematikk f.o.m. skoleåret 2008/09. Utvide til flere fag etter hvert. Erfaringsdeling og videreføring av ideer og arbeid med vurdering til u-trinnene. Bevissthet rundt reliabilitet og validitet. Elevmedvirkning på utvikling av vurderingskriterier. Vurdering som en naturlig del av læringsarbeidet. Bruke resultatene til forbedring av læring.