Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Vurdering for læring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Valg av Programområde og programfag på Studiespesialisering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
©Byrådsavdeling for oppvekst
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Møte om eksamen - mandag 14. mai kl
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Kompetent muntlighet i det nye norskfaget
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Individuell vurdering
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Satsningen skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Borre ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Velkommen til skoleåret
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Lokal arbeidstidsavtale
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Workshop Engelsk eksamen
Sagt om utdanning….
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Vurdering og klage på standpunkt
Utdanningssystemet sitt årshjul
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008

Oslo kommune Utdanningsetaten 2 Faglig ansvarlig: Anne Kristin Dahl, ILS Innspill fra lærere på Hartvig Nissens skole: Anita Ramberg og Heidi M. Solbakken Dag 1: 14. oktober 2008 – mest om arbeidet fram mot eksamen Dag 2: 31. mars 2009 – mest om selve eksamenssituasjonen

Oslo kommune Utdanningsetaten 3 Plan for dagen – Innledning – Arbeid med norsk muntlig fram mot eksamen. Anne Kristin Dahl Muntlige tekster Norskklasserommet - hva vet vi om deltakerstrukturer Retorikk (kort) Tekst og tanke - muntlig som redskap for læring og muntlig som mål Muntlige sjangere med vekt på monologen og dialogen Muntlige uttrykkselementer Vurdering – Pause

Oslo kommune Utdanningsetaten – Det nye norskfaget. Tre veier i arbeidet med muntlighet. Heidi M. Solbakken og Anita Ramberg – Lunsj – Video som utgangspunkt for gruppeoppgave – Gruppearbeid – Pause – Drøfting i plenum – Arbeid fram mot Modul 2 Muntlig eksamen og avslutning

Oslo kommune Utdanningsetaten 5 Er det behov for sensorskolering? Noe kjent? Noe nytt?

Oslo kommune Utdanningsetaten 6 Styringsdokumenter Opplæringslova med forskrift Læreplanverket for Kunnskapsløftet inkl. Prinsipper for opplæringen og Læringsplakaten –Omtale av vurdering i grunnopplæringen i hver læreplan i Kunnskapsløftet

Oslo kommune Utdanningsetaten 7 Sentralt gitt eksamen med vurderings- /sensorveiledninger gir også (indirekte) retning for vurderingsarbeidet

Oslo kommune Utdanningsetaten 8 Utdrag fra forskrift til opplæringslova: § 4-15 Eksamen skal vere i samsvar med læreplanverket for Kunnskapsløftet. Eksamen skal organiserast slik at eleven eller privatisten kan få vist både breidd og djupn i kompetansen sin i faget. Eksamenskarakteren skal gi uttrykk for den individuelle kompetansen til kvar elev slik denne kjem fram på eksamen.

Oslo kommune Utdanningsetaten 9 En liten påminnelse: Retningslinjer for eksamensavviklingen i Oslo-skolene (Oslos føringer) Krav om 48 timers forberedelsesdel og vurderingskriterier på muntlig eksamen – følger innføringen av Kunnskapsløftet Fra og med våren 2008 skal alle eksamensoppgaver til muntlig eksamen gi opplysninger om vurderingskriterier – – linjer/

Oslo kommune Utdanningsetaten 10 Lokale retningslinjer i Oslo Revidert utgave gjeldende fra 1. februar Noen mindre endringer kommer.

Oslo kommune Utdanningsetaten 11 / Nyttig informasjon Ferie og fridager. Ferie og fridager Inntak - vilbli.no KunnskapsløftetOslo kurs Kvalitetsportalen Oslo Lovverk, rundskriv og forskrifterLovverk, rundskriv og forskrifter Prosjekter Tall & fakta Brukerundersøkelsen 2008 Vurdering og eksamen.Vurdering og eksamen Pålogging til Fronter

Oslo kommune Utdanningsetaten 12 Vurderingskriterier Vurderingskriterier kan defineres som det vi legger vekt på når vi skal vurdere elevene. Når vi bestemmer vurderingskriteriene, bestemmer vi samtidig hva som teller/hva vi legger vekt på ved vurdering.

Oslo kommune Utdanningsetaten 13 Forskrift til opplæringslova: § 4-4 Undervegsvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter. Sluttvurderinga skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutninga av opplæringa i faget

Oslo kommune Utdanningsetaten 14 Grunnlaget for vurdering i Kunnskapsløftet Kriteriebasert/målrelatert vurdering – vurdering som måler elevens prestasjoner opp mot på forhånd gitte kriterier for måloppnåelse

Oslo kommune Utdanningsetaten 15 Eksempel på kriteriebasert/målrelatert vurdering –En konkret beskrivelse av kompetanse som elevens prestasjon måles opp mot, som f. eks. eleven leser med flyt, eleven kan gjøre rede for språklige virkemidler i en valgt tekst –Kriteriene kan angi en grense for godkjent kompetanse, som f. eks. ved førerprøven –eller de kan angi ulike grader av kompetanse

Oslo kommune Utdanningsetaten 16 Fra retningslinjer for eksamensavviklingen (side 8): Eksamen skal ha direkte sammenheng med det faglige arbeidet som er drevet i klassen eller gruppen gjennom skoleåret og med fagrapporten.