Når det butter i mot i hverdagen med demens

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Barnet som gave og oppgave
HELSE OG LIVSSTIL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hva er Smart™.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Selvfølelse vs selvtillit
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helse og sykdomsbegrepet
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Å lykkes eller være lykkelig?
Bodil Nysveen.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Velkommen til ettårssamling
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
I dag snakker vi om psykiske problem:
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Problemet og løsningen:
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
HelART i Ulåsen barnehage
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Livsstilsending - uke 5 -
Utskrift av presentasjonen:

Når det butter i mot i hverdagen med demens Demensdagen 2010 i Asker 21. september 2010 (2 t.) Kirsti V. Solheim Psykiastrisk sykepleier / Livsstilscoach, Mail: kirsti@kiso.no, tlf.: 907 56 4 56

Innhold: Hvem ”butter” det imot for? Litt om demens og en forståelsesmodell som kan benyttes for oss alle… Selvbildet og mestring… Litt kriseforståelse … Mulige konsekvenser ved å være pårørende .. Hvordan kan vi alle ta vare på oss selv når det ”butter” ….

Hvem ”butter” det i mot for? P * Pasienten selv?? * Personalet?? * Pårørende ?? P P

Hvem er den personen som sitter ved siden av deg? Hils på naboen din! Hvem er den personen som sitter ved siden av deg? Hvorfor er du her? Og hvorfor er din nabo her? Sum litt sammen ..

Ubehagelig stress – ”Butting”(2): Det som skaper stress er – kort fortalt – forskjellen eller gapet mellom det jeg opplever som mine evner og det jeg tror omgivelsene krever av meg. Eks.: Tante til spl.

Følelsesmessige reaksjoner Utrygghet  angst Rastløshet  uro Irritasjon  utagering STRESS!! KATASTROFEREAKSJON = PANIKK Hva mener de?? Jeg forstår ingen ting? Hva skal jeg? Hva vil de ..? Hva skal jeg gjøre …? Hvem er jeg? Hvor er jeg?

Ubehagelig stress – ”Butting”(2): Mål: Å forebygge ubehagelig stress for alle parter i trekanten Mestring Det som skaper stress er – kort fortalt – forskjellen eller gapet mellom det jeg opplever som mine evner og det jeg tror omgivelsene krever av meg.

Faktorer som er av betydning for symptomatologien ved demens … Personlighet Progresjon av demens Symptomer = atferd Hjerneorganisk skade (Engedal & Haugen, 2005)

SELVBILDET Selvtillit Selvfølelse Margrethe Munthe Å gjøre/ha .. …å kunne skille sak fra person… Grunnleggende behov  KJÆRLIGHET Den jeg ER  Fokus: Selvinnsikt Selvfølelse: Trygghet knyttet til: Visdom/klokskap - egenverd Harmoni - egen oppfatning Åndelige/eksistensielle behov - ”den jeg er” - Ubetinget kjærlighet. Lite av det i vår kultur. Det jeg kan/har  Fokus: Ting Selvtillit: Trygghet knyttet til: Karriere - ferdigheter, flink Materielle goder - prestasjon – fin/pen - ”det jeg gjør” – snill - betinget kjærlighet (mye av dette i vår kultur) Høy selvtillit, lav selvfølelse  ”Pleasere” Barnet må beskytte seg! Sjenanse! Frykt/angstkulturen: Lav selvfølelse skaper komplekser: Autoritær atferd Autoritetsfrykt Prestasjonsangst Perfeksjonisme Frykt/angstkulturen, skaper lav EQ og gjør oss til ”voksne barn”:  intensitetssøkende (forelskelse, intensitet, underholder etc.)  frykt for intimitet  usunn avhengighet  verbal/fysisk krenkende  statussøkende  oppmerksomhetskrevende  kontrollfreak  utagerende atferd  selvstraffing  jobb-narkomani Selvutvikling handler om å hamre løs på muren rundt det lille barnet der inne. NB: Bruk ditt eget bildet med TJERNET. Barn/Voksen = integreres. Margrethe Munthe Selvfølelse Å være ..

Selvfølelses gjødsel: SE - HØRE – AKSEPTERE! Meg selv?? Andre??

Mobbing / Giftig pedagogikk: Erting Negativ kritikk Straff Urettferdighet Favorisering Mangel på respekt Avvisning Sammenligning Overbeskyttelse Trusler Mangel på ros Bagatellisering Usynliggjøring!!

Forts.: Faktorer som er av betydning for symptomatologien ved demens … * Å gjøre … * Å akseptere … Personlighet Progresjon av demens Mestring Mestring Symptomer = atferd Hjerneorganisk skade (Engedal & Haugen, 2005)

Forts.: Faktorer som er av betydning for symptomatologien ved demens … Personlighet Progresjon av demens Mestring Mestring Symptomer = atferd Omgivelsene = MEG! Hjerneorganisk skade (Engedal & Haugen, 2005)

Forts.: Faktorer som er av betydning for symptomatologien ved demens … Personlighet Progresjon av demens Mestring Mestring Symptomer = atferd Omgivelsene = MEG! Hjerneorganisk skade (Engedal & Haugen, 2005)

Kvaliteten på relasjonen!! Meg og mine mestrings-strategier Meg og mitt selvbilde Gode …. Nøytrale … Smertefulle.. OBS.: Kvaliteten på relasjonen!! Hjerneorganisk skade

SELVBILDET Selvtillit Selvfølelse Margrethe Munthe Å gjøre/ha .. …å kunne skille sak fra person… Grunnleggende behov  KJÆRLIGHET Den jeg ER  Fokus: Selvinnsikt Selvfølelse: Trygghet knyttet til: Visdom/klokskap - egenverd Harmoni - egen oppfatning Åndelige/eksistensielle behov - ”den jeg er” - Ubetinget kjærlighet. Lite av det i vår kultur. Det jeg kan/har  Fokus: Ting Selvtillit: Trygghet knyttet til: Karriere - ferdigheter, flink Materielle goder - prestasjon – fin/pen - ”det jeg gjør” – snill - betinget kjærlighet (mye av dette i vår kultur) Høy selvtillit, lav selvfølelse  ”Pleasere” Barnet må beskytte seg! Sjenanse! Frykt/angstkulturen: Lav selvfølelse skaper komplekser: Autoritær atferd Autoritetsfrykt Prestasjonsangst Perfeksjonisme Frykt/angstkulturen, skaper lav EQ og gjør oss til ”voksne barn”:  intensitetssøkende (forelskelse, intensitet, underholder etc.)  frykt for intimitet  usunn avhengighet  verbal/fysisk krenkende  statussøkende  oppmerksomhetskrevende  kontrollfreak  utagerende atferd  selvstraffing  jobb-narkomani Selvutvikling handler om å hamre løs på muren rundt det lille barnet der inne. NB: Bruk ditt eget bildet med TJERNET. Barn/Voksen = integreres. Margrethe Munthe Selvfølelse Å være ..

Er kravene reelle eller urealistiske? Må …Bør eller Burde ha gjort?! = FY-ord (Energitappende) Ubehagelig stress (2): Det som skaper stress er – kort fortalt – forskjellen eller gapet mellom det jeg opplever som mine evner og det jeg tror omgivelsene krever av meg. Er kravene reelle eller urealistiske? Og hvor kommer de ifra?

Sunt stress er bra: For mye stress er ikke bra: Det fører til: Mer energi og krefter Økt prestasjon  produksjon Mer kreativitet Økt ytelse, blir mer skjerpet Opplevelser av mestring Skjerper sansene (Nervær) Det fører til: Mindre energi og krefter Mindre prestasjon  produksjon Mindre kreativitet Mindre ytelse, mindre skjerpet Opplevelse av nederlag Sløver sansene  fravær

Kinesisk tegn for krise: FARE & MULIGHET Krise er en spore til vekst; fordi jeg må ta i bruk nye sider av meg selv, som før ikke ble brukt  gir nye erfaringer!

Mulige konsekvenser - pårørende: Dårligere fysisk helse … Dårligere psykisk helse …. Sosial isolasjon og stigmatisering… Finansiell byrde …

Summeoppgave: Del erfaringer!

Faktorer som kan redusere helseskader hos pårørende Når det butter i mot … God familie – og sosialt nettverk God relasjon, før/etter sykdom Psykososial behandling/støtte Kunnskaper om sykdommen/tilstanden Kommunikasjonsevner (Virginia Satir: Å skape kontakt) Tidligere mestringsstrategier LØFT-holdning (Løsningsfokusert tilnærming..)

Hvordan mestre oppgavene og samtidig bevare meg selv?? 1. Bearbeide, akseptere … 2. Å være ansvarlig egoist … 3. Fra Fravær til Nærvær…. 4. Let etter ”grønne blader”, og bruk dem + LØFT 5. Tre prinsipper.

1. VELGE å bearbeide og akseptere!? Tilstreb å ta ”aktive” valg (opplevelsen av å styre selv..) Fokuser på ”følelsesfokusert mestring” (Cato Z. Pedersen) Søk etter noen å dele/diskutere med.. Søk etter kunnskap Hør og lær av andre i lignende situasjoner (grupper).. Prosess …. Pårørendeskole + grupper

Du skal elske din neste som deg selv.

JEG kan ikke endre andre. JEG kan kun ta ansvar for MEG ved å ENDRE MEG!  Mine tanker …  Mine holdninger …  Min kommunikasjon…  Mine handlinger …  Min atferd …  Mine følelser …  + + +

Ansvarlig egoist! Dersom det jeg gjør for å hjelpe eller glede Å ta egne aktive valg, gjør dem lettere å etterleve, enn om man ”gjør” fordi andre mener … Dersom det jeg gjør for å hjelpe eller glede andre ikke samtidig skaper glede hos meg selv, er hjelpen i det lange løp til skade for mitt forhold til meg selv og den andre. Eller, sagt på en annen måte: Dersom jeg ved å være ”snill” med andre begynner å mislike meg selv, vil forholdet mellom oss bli dårlig. (E. Møller, 2006) Referer til Selvfølelse og årsaker (personligheten) når det gjelder utbrenthet.

Forts.: Å være ansvarlig … (6) Unngå isolasjon Sett grenser for deg selv Be om hjelp! Energiøkonomisering  porsjoner kreftene Del tanker, følelser og opplevelser med noen du stoler på. Velg bort de som ikke ”tar i mot”. (Å ventilere el. tømme ut følelser = helbredende!) Unngå å sammenligne deg med andre. Finn din egen vei …! Bekreft deg selv. Gjødsle egen selvfølelse..

Nåtid  Sansing = NÆRVÆR 3. Fra Fravær til Nærvær Stress = Overtenkning Bekymringsarbeid Fortid  Tanker = FRAVÆR Framtid  Tanker = FRAVÆR Nåtid  Sansing = NÆRVÆR Nærvær / Her og Nå = ingen tanker Umulig å sanse mens du tenker! Øvelse

Alle vi som er her i dag, har forskjellige erfaringer, som pårørende, som pasienter og som helsepersonell. Vår alles realitet: * Fortiden er over … * Framtiden er ikke kommet enda … * Det eneste vi har er: Her og Nå – dvs. ØYEBLIKKET!

Sum sammen to og to: I hvor stor grad er jeg NÆRVÆRENDE i eget liv? Pasient, Pårørende, Helsepersonell?? I hvor stor grad er jeg NÆRVÆRENDE i eget liv? Sammen med den andre? Her og nå?? Motvirke usynliggjøring Hvor har jeg mest oppmerksomhet til vanlig? Fortid? Framtid? Eller Her og Nå??

Å være Nærværende er å være Her og NÅ – å være i øyeblikket! Fokuser på øyeblikket og vær fornøyd for vært gode øyeblikk du skaper som er godt for deg selv og/eller godt for den andre. Energi-økonomisering!! Tanker, irritasjon, om bare .. vedr. fortiden er bortkastet energi! NB! Bekymringsarbeid for framtiden er også bortkastet. Tenk om det ikke blir slik??

MÅL: Mestringsopplevelser og dermed bevaring av helsa!! LØFT-metoden = DVS.: Løsningsfokusert tilnærming i stedet for Problemfokusert tilnærming Eks.: Fokuser på det du kan gjøre noe med i stedet for det motsatte

Forts.: MÅL: Mestringsopplevelser og …. Det JEG gir oppmerksomhet har en tendens til å VOKSE! Jeg kan velge …?!

Forts.: MÅL: Mestringsopplevelser og …. Metafor: ”Grønne blader” = ressurser

Søren Kierkegaard prinsippet ”Hvis det i sandhet skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted, må man først og fremst passe på at finne ham der hvor han er, og begynde der. Dette er hemmeligheten i all hjelpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv en innbildning når han mener at kunne hjelpe en anden. For i sannhet at kunne hjelpe en anden, må jeg forstå mer enn ham – men dog først og fremst forstå det han forstår”. (Søren Kierkegaard)

Forts.: Faktorer som er av betydning for symptomatologien ved demens … Personlighet Progresjon av demens Mestring Mestring Symptomer = atferd Omgivelsene = MEG! Hjerneorganisk skade (Engedal & Haugen, 2005)

Tilpasningsprinsippet Hjelperen må tilpasse seg pasienten og ikke omvendt! ”Driter`n!”

Førstehjelpsprinsippet

Ubehagelig stress – ”Butting”(2): Mål: Å forebygge ubehagelig stress for alle parter i trekanten  Mestring + Se, Høre, Akseptere Nærvær = selvfølelse Mestring = selvtillit Det som skaper stress er – kort fortalt – forskjellen eller gapet mellom det jeg opplever som mine evner og det jeg tror omgivelsene krever av meg.

Gud gi meg sinnsro til å godta det jeg ikke kan forandre. Mot til å forandre det jeg kan og visdom til å se forskjellen. (V. Satir) Takk for meg!