Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011 Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011 Lier fjordby Tre parallelle oppdrag - forslag til klimavennlig og miljørettet byutvikling Ellen Haug, Civitas
Føringer for parallelloppdragene Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Føringer for parallelloppdragene Vekt på overordnet plangrep og illustrasjon av fremtidsbilder Bærekraftig byutvikling – begrense bilbruk, understøtte g/s og kollektivtransport Høy utnyttelse (pga sentralt, bærekraftig byutvikling) Utgangspunkt: 1 mill kvm. Attraktivt bo- og byområde – for ulike befolkningsgrupper. Rekreasjonsområder for hele befolkningen – sjøfront Robust helhetsgrep, økonomisk gjennomførbarhet og etappevis utvikling
Lier fjordby er et stort område! Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Lier fjordby er et stort område! Ca 1000 dekar stort og ca 2,5 km langt Dette er større enn Bjørvika i Oslo. Plass til 6000-10.000 boliger og 18.000 - 22.000 arbeidsplasser. Stort byutviklingspotensial både lokalt og i regionen. Ill: Asplan Viak
Nabolag, vannkiler og to jernbanestasjoner Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby FORSLAG FRA ASPLAN VIAK: Nabolag, vannkiler og to jernbanestasjoner Plangrep: 6 ”nabolag” skilt med vannkiler. Hovedgate i bakkant, Tyngdepunkt/sentrumsområde ved begge jernbanestasjoner
Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Ca 1.500.000 kvm bruksareal, hovedsakelig kvartalsstruktur. Boliger: 2-6 etasjer størst høyde ut mot sjøen og lavere bebyggelse inne i kvartalene. Næring: 7 etasjer, tårnbygg opp til 25 etasjer. Næringsbebyggelse langs jernbanen, på Brakerøya, Gilhus og i Amtmannssvingen
Gater og transport Trafikk Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Gater og transport Trafikk En hovedgate med lokalbusstrasé nord i området. > Boligområdene skjermes for trafikk Hovedgaten knyttes til hovedveinettet i hver ende og over Strandbrua. Eksisterende rundkjøring på Brakerøya senkes.
Sjøfront, bymiljø og bomiljø Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Sjøfront og rekreasjonsarealer Sjøfront, bymiljø og bomiljø Varierte rekreasjonsområder i hierarki av byrom Småbåthavn og husbåter i Terminalbukta. Større idrettsanlegg på Gamle Lierstranda
Nabolag, vannkiler og to jernbanestasjoner Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Nabolag, vannkiler og to jernbanestasjoner
En sentral stasjon og kompakte byområder omgitt av natur Entasis Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby FORSLAG FRA ENTASIS: En sentral stasjon og kompakte byområder omgitt av natur Entasis Plangrep: 6 kompakte byområder med svært høy tetthet, skilt med grønne områder. To øyer. Tyngdepunkt ved sentral stasjon Hevet terreng - stasjonsplass Utvikling av Gamle Lierstranda.
Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Ca 1.000.000 kvm BRA Småskala bygningsstruktur Høyde 5 etg + 15 etg Kombinasjon av bolig og næring i alle områder, 30 - 70 % boliger i delområdene Brakerøya: Idrett og kultur
Gater og transport Sentral hovedgate variert romforløp og buss Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Gater og transport Sentral hovedgate variert romforløp og buss ”Atkomstgate ”parallelt med jernbanen Parkering under hevet terreng Shared space i byrommene Hovedgaten knyttes til hovedveinettet i hver ende og med mulighet til å kjøre over stasjonsplassen.
Sjøfront og rekreasjonsarealer Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Sjøfront og rekreasjonsarealer Sammenhengende naturlig sjøfront Store rekreasjons- og naturområder mot sjøen Småbåthavn i Terminalbukta Mange små byrom (8 m bredde) Ingen halvoffentlige oppholds-/lekearaler
Kompakte byområder og små byrom Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Kompakte byområder og små byrom
Allmenninger og sentralt sentrum med jernbanestasjon Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby FORSLAG FRA LPO ARKITEKTER: Allmenninger og sentralt sentrum med jernbanestasjon Plangrep: 6 delområder adskilt med grønne allmenninger Kvartalsstruktur med en gjennomgående hovedgate. Sentrumsutvikling med sentral jernbanestasjon og høy utnyttelse. Tilrettelegger for byutvikling på Gamle Lierstranda
Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse ca 1.100.000 kvm BRA Småhusbebyggelse 3-5 etg mot sjøen Boliger og næring i alle områder, størst andel næring ved stasjonen Ved stasjonen: Høyest utnyttelse/bebyggelse (opp til 12 etg) kommer nærmest vår anbefaling
Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Gater og transport En sentral hovedgate gjennom fjordbyen > trafikk gjennom boligområder Gatenett > fordele trafikk på flere gater Fire veitilknytninger: - Ved Brakerøya. - 2 ved stasjonen. - under jernbanen, mot Kjellstadkrysset. Har utarbeidet trafikkanalyse kommer nærmest vår anbefaling
Sjøfront og rekreasjonsarealer Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Sjøfront og rekreasjonsarealer Sammenhengende havnepromenade Allmenninger: rekreasjon og forbindelser til bakenforliggende områder. kommer nærmest vår anbefaling
Allmenninger og sentralt sentrum med stasjon Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Allmenninger og sentralt sentrum med stasjon
Et stort byutviklingspotensial nær Drammen sentrum: