Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Bydel Gamle Oslos plansmie januar 2008
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Cicignon – Fra gammelt sykehus til ung bydel i Fredrikstad
MULIGHETSSTUDIER BYREMO
Inndeling av vegnettet
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Dialogtorg i Kristiansand
3XFJORDBYEN PBEs VURDERING AV 3 FREMTIDSBILDER Årsseminar om Fjordbyen
ATP-analyser for videreutvikling av Bybanen i Bergen
Mulighetenes jorde……...
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Generelt om Randaberg Kommunen
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Informasjonsmøte Fyrstikkalléen skole
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Åse Rasmussen, prosjektarkitekt
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Groruddalen: Fortetting i drabantbyene
Helhetsplan Haugenstua et mulighetsstudie
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
Malmø mars Likheter Drammen – Malmø Befolkning og integrering: Høy befolkningsvekst Økende antall personer med innvandrerbakgrunn Konsentrasjon.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Eksempel 4: Smart transport
Begrensninger og muligheter
Kommuneplan 2008 – Oslo mot 2025 (endelig forslag - ikke ferdigbehandlet)
Fjordbyplanen Program for Planarbeid Alternativstudier
3 X FJORDBYEN 1. april 2005 Ellen S. de Vibe, direktør i Plan- og bygningsetaten Fremtidsbildeprosessen og Fjordbyprogrammet.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen
en jernbane for fremtiden
Langsiktig arealstrategi
Anbud Nittedal 2015 Rutetilbudet.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Forslag til revidert Grøntplan for Oslo
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Lier kommune Sykehus på Gullaug Hvordan vil Lier takle presset? Innledning til debatt Lampeland Ulla Nævestad, Ordfører.
Aktivisering av Vestby sentrum
Partnerskapet som arena for styring og utvikling, - hvordan kan dette videreutvikles? Quality Spa & Resort Norefjell 21. april 2009.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utgreiing av kommunestruktur
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011 Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011 Lier fjordby Tre parallelle oppdrag - forslag til klimavennlig og miljørettet byutvikling Ellen Haug, Civitas

Føringer for parallelloppdragene Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Føringer for parallelloppdragene Vekt på overordnet plangrep og illustrasjon av fremtidsbilder Bærekraftig byutvikling – begrense bilbruk, understøtte g/s og kollektivtransport Høy utnyttelse (pga sentralt, bærekraftig byutvikling) Utgangspunkt: 1 mill kvm. Attraktivt bo- og byområde – for ulike befolkningsgrupper. Rekreasjonsområder for hele befolkningen – sjøfront Robust helhetsgrep, økonomisk gjennomførbarhet og etappevis utvikling

Lier fjordby er et stort område! Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Lier fjordby er et stort område! Ca 1000 dekar stort og ca 2,5 km langt Dette er større enn Bjørvika i Oslo. Plass til 6000-10.000 boliger og 18.000 - 22.000 arbeidsplasser. Stort byutviklingspotensial både lokalt og i regionen. Ill: Asplan Viak

Nabolag, vannkiler og to jernbanestasjoner Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby FORSLAG FRA ASPLAN VIAK: Nabolag, vannkiler og to jernbanestasjoner Plangrep: 6 ”nabolag” skilt med vannkiler. Hovedgate i bakkant, Tyngdepunkt/sentrumsområde ved begge jernbanestasjoner

Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Ca 1.500.000 kvm bruksareal, hovedsakelig kvartalsstruktur. Boliger: 2-6 etasjer størst høyde ut mot sjøen og lavere bebyggelse inne i kvartalene. Næring: 7 etasjer, tårnbygg opp til 25 etasjer. Næringsbebyggelse langs jernbanen, på Brakerøya, Gilhus og i Amtmannssvingen

Gater og transport Trafikk Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Gater og transport Trafikk En hovedgate med lokalbusstrasé nord i området. > Boligområdene skjermes for trafikk Hovedgaten knyttes til hovedveinettet i hver ende og over Strandbrua. Eksisterende rundkjøring på Brakerøya senkes.

Sjøfront, bymiljø og bomiljø Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Sjøfront og rekreasjonsarealer Sjøfront, bymiljø og bomiljø Varierte rekreasjonsområder i hierarki av byrom Småbåthavn og husbåter i Terminalbukta. Større idrettsanlegg på Gamle Lierstranda

Nabolag, vannkiler og to jernbanestasjoner Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Nabolag, vannkiler og to jernbanestasjoner

En sentral stasjon og kompakte byområder omgitt av natur Entasis Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby FORSLAG FRA ENTASIS: En sentral stasjon og kompakte byområder omgitt av natur Entasis Plangrep: 6 kompakte byområder med svært høy tetthet, skilt med grønne områder. To øyer. Tyngdepunkt ved sentral stasjon Hevet terreng - stasjonsplass Utvikling av Gamle Lierstranda.

Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Ca 1.000.000 kvm BRA Småskala bygningsstruktur Høyde 5 etg + 15 etg Kombinasjon av bolig og næring i alle områder, 30 - 70 % boliger i delområdene Brakerøya: Idrett og kultur

Gater og transport Sentral hovedgate variert romforløp og buss Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Gater og transport Sentral hovedgate variert romforløp og buss ”Atkomstgate ”parallelt med jernbanen Parkering under hevet terreng Shared space i byrommene Hovedgaten knyttes til hovedveinettet i hver ende og med mulighet til å kjøre over stasjonsplassen.

Sjøfront og rekreasjonsarealer Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Sjøfront og rekreasjonsarealer Sammenhengende naturlig sjøfront Store rekreasjons- og naturområder mot sjøen Småbåthavn i Terminalbukta Mange små byrom (8 m bredde) Ingen halvoffentlige oppholds-/lekearaler

Kompakte byområder og små byrom Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Kompakte byområder og små byrom

Allmenninger og sentralt sentrum med jernbanestasjon Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby FORSLAG FRA LPO ARKITEKTER: Allmenninger og sentralt sentrum med jernbanestasjon Plangrep: 6 delområder adskilt med grønne allmenninger Kvartalsstruktur med en gjennomgående hovedgate. Sentrumsutvikling med sentral jernbanestasjon og høy utnyttelse. Tilrettelegger for byutvikling på Gamle Lierstranda

Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Bebyggelse: Arealbruk og utnyttelse ca 1.100.000 kvm BRA Småhusbebyggelse 3-5 etg mot sjøen Boliger og næring i alle områder, størst andel næring ved stasjonen Ved stasjonen: Høyest utnyttelse/bebyggelse (opp til 12 etg) kommer nærmest vår anbefaling

Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Gater og transport En sentral hovedgate gjennom fjordbyen > trafikk gjennom boligområder Gatenett > fordele trafikk på flere gater Fire veitilknytninger: - Ved Brakerøya. - 2 ved stasjonen. - under jernbanen, mot Kjellstadkrysset. Har utarbeidet trafikkanalyse kommer nærmest vår anbefaling

Sjøfront og rekreasjonsarealer Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjorby Sjøfront og rekreasjonsarealer Sammenhengende havnepromenade Allmenninger: rekreasjon og forbindelser til bakenforliggende områder. kommer nærmest vår anbefaling

Allmenninger og sentralt sentrum med stasjon Parallelle oppdrag for utvikling av Lier Fjordby – en klimavennlig og miljørettet fjordby Allmenninger og sentralt sentrum med stasjon

Et stort byutviklingspotensial nær Drammen sentrum: