Styresett og demokrati i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
System for kompetansekrav NRHS – møte
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Christiane &Bianca 2013.
folkestyrets utvikling i norge
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Professor Frank Aarebrot Institutt for sammenlignende politikk Samordningsreformens konsekvenser: Geografi og demokrati Foredrag på Voss
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Øyvind Østerud - Institutt for statsvitenskap, UiO
Styresett og demokrati i Norge
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
13 En verden uten grenser.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
POLITIKK.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Kristian Stokke Globalisering Kristian Stokke
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Organisasjonsteori - omgivelser
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Rettssosiologi JUS4122 Rett, politikk og samfunn Stipendiat Olaf Halvorsen Rønning 9. februar 2016.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kommunal styring og privatisering.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Nøklene til handlingsrommet
Framtidens ledelse i kommunene
Framtidens kommuner og regioner
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
arbeidsinnvandring og flyktningkrise
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Framtidens ledelse i kommunene
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Utskrift av presentasjonen:

Styresett og demokrati i Norge Kristian Stokke kristian.stokke@sgeo.uio.no

Globalisering og demokratisering Global spredning av liberalt demokrati … men samtidig svekking av det reelle innholdet i demokratiet

31 % 74 %

Liberalt demokrati, delvis demokrati, autoritært styresett

Demokratisk rom og underskudd Point of departure: real world democracies contain a complex mix of democratic deficits and democratic political spaces, offering both obstacles and opportunities for democratic politics Assessing democracy Democratic deficits and spaces located: In formal constitutional and political arrangements At different levels of government accountability

Luckham, R. , Goetz, A. M. & Kaldor, M. (2003) Luckham, R., Goetz, A.M. & Kaldor, M. (2003). Democratic Institutions and Democratic Politics. In: S. Bastian & R. Luckham (eds.). Can democracy be designed? London: Zed

Luckham, R. , Goetz, A. M. & Kaldor, M. (2003) Luckham, R., Goetz, A.M. & Kaldor, M. (2003). Democratic Institutions and Democratic Politics. In: S. Bastian & R. Luckham (eds.). Can democracy be designed? London: Zed

Luckham, R. , Goetz, A. M. & Kaldor, M. (2003) Luckham, R., Goetz, A.M. & Kaldor, M. (2003). Democratic Institutions and Democratic Politics. In: S. Bastian & R. Luckham (eds.). Can democracy be designed? London: Zed

Luckham, R. , Goetz, A. M. & Kaldor, M. (2003) Luckham, R., Goetz, A.M. & Kaldor, M. (2003). Democratic Institutions and Democratic Politics. In: S. Bastian & R. Luckham (eds.). Can democracy be designed? London: Zed

Globalisering  Demokratisk underskudd ? Globalisering innebærer mer makt til overnasjonale institusjoner men disse er i liten grad under demokratisk kontroll Økonomisk globalisering begrenset handlingsrommet for demokratiske regimer (choiceless democracies) Nyliberalt styresett begrenser hvilke ”public affairs” som kommer under demokratisk kontroll Nyliberalt styresett (governance) skaper nye former for deltagelse, men svekking av tradisjonelt folkestyre Sameksistens av formelle liberaldemokratiske institusjoner og svekket reelt folkestyre i kontekst av globalisering

Kilde: Olle Törnquist

Styresett og demokrati i Norge Hva skjer med styresett og demokrati i Norge i en kontekst av globalisering? Hva er generelt og spesielt med Norge som case? Noen hovedtema fra Makt og demokratiutredningen: Svekket suverenitet Nyliberalt styresett Individualisering En velferdsstat i omstilling Et svekket representativt folkestyre Lokalt selvstyre og forvaltning Rettsliggjøring av samfunnet

Noen norske nøkkelfaktorer Stabilt politisk system Store oljeressurser En sterk velferdsstat med sterk politisk legitimitet Politisk organisering og mobilisering Korporativt system med formelle og uformelle relasjoner mellom stat, folkelige bevegelser og næringslivsaktører

Er Norge en selvstendig stat? Overnasjonale avtaler og innlemmelse av internasjonale rettighetskonvensjoner i norsk lov gjør at Norges lovgivende forsamling, Stortinget, har frasagt seg suverenitet EU og EØS-avtalen (markedsstyring) Menneskerettighetslovgivning (rettsliggjøring) Skaper usikkerhet rundt Grunnlovens paragraf 1 om Norge som et selvstendig rike

Nyliberal styringsideologi Staten i etterkrigstida: Den politiserte staten Siden 1980-tallet har Norge gradvis beveget seg over mot en nyliberal styringsideologi med en mer tilbaketrukket og koordinerende statlig rolle Privatisering, fristilling, konkurranseutsetting og markedsretting av offentlige oppgaver Kostnadseffektivitet har blitt et viktig forvaltningspolitisk mål

Konsekvenser av nyliberal styringsideologi En fragmentert stat Politisk ledelse mister makt men har likevel ansvar Fristilte etater og private aktører får mer makt men fraskriver seg ansvar Uklar rollefordeling mellom politikk og forvaltning Administrativt handlingsrom utvidet på bekostning av politisk ledelse. Fra statsborger med makt gjennom stemme-seddelen, til forbruker med makt i form av rettigheter og ’kjøpekraft’

Konsekvenser av nyliberal styringsideologi Norge har institusjonelle forutsetninger som likevel skaper forutsetninger for å håndtere utfordringer skapt av globaliseringen, også gjennom offentlig sektor Bl.a. store olje- og gassinntekter som sikrer ressursgrunnlag for velferdsordninger

Folkestyrets forvitring og politikkens retrett En forskyvning fra formell politisk deltagelse (valg, partier etc) mot andre former for deltagelse og politiske ytringsformer Politiske partier i en ny virkelighet Fra masseparti til nettverksparti med mer sammensatte velgergrupper Mindretallsparlamentarismens problem Profesjonalisering av lederskap og sekretariat Særlig store utfordringer lokalt Svekket representativt folkestyre som forsterkes av rettsliggjøringen av det norske samfunnet

Nye organisasjonsformer De brede folkebevegelsene (bonde-, arbeider-, avhold-, idrettsbevegelser m.fl.) er svekket og erstattet av ”her og nå” organisasjoner (desentralisert, spesialisert, nettverksbasert, profesjonalisert, lobbyisme) Skapt av kulturell globalisering som fremmer individualisering Fra konflikt- og samfunnsorientert til konsensus-og personorientert Media-regisert offentlighet Organisering for å tilfredsstille umiddelbart følte behov Ulik tilgang til sosiale og politiske ressurser skaper og forsterker sosiale ulikheter

Lokaldemokrati i krise Lokalt folkestyre redusert gjennom stramme rammevilkår/effektivitetshensyn kombinert med rettighetslovgivning Fra forvaltningskommuner til servicekommuner (lokale iverksettere av nasjonalstatlig politikk) Reformene på 1980-tallet som skulle gi økt kommunalt selvstyre har i praksis begrenset den lokale politiske autonomien Rettighetslovgivning, nasjonale standarder, øremerking, detaljstyring og stramme budsjettvilkår Enkeltmennesker har fått positive rettskrav til velferdsstatens ytelser, med kommunal plikt til å innfri kravene

Rettsliggjøring av politikken Nye åpninger for individuelle rettskrav dersom staten ikke sikrer de velferdstjenestene vi har krav på Ressurser til å utnytte rettslige kanaler er ujevnt fordelt Skaper ulikhet for loven og forsterker og skaper nye ulikheter innenfor og mellom grupper av velferdstrengende.

Oppsummering Den norske stat har betydelig statlig kapasitet i forhold til evnen til omstilling og kapasitet til å handle i forhold til andre aktører Staten har overordnet politisk styring, finansierer tjenestene uavhengig av om det er offentlig eller privat tjenesteprodusent Stabilt politisk system, høy utdanning og evne til innovasjon kan være et konkurransefortrinn i det globale markedet Har betydelig handlingsrom i forhold andre aktører Men skaper også sosial ekskludering av en liten gruppe av befolkningen Velferdstrengende innvandrergrupper som vår nye underklasse