Reidun Tangen og Steinar Theie Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo10 Doktorgradskurs UV 9.-11. oktober 2013 Reidun Tangen og Steinar Theie
Plan for kurset 2. Sentrale begreper 1. Introduksjon - formål, historikk, erfaringer 2. Sentrale begreper 3. Bli kjent med programmet og øve på basisfunksjoner The Workspace: Navigation, List og Detail View; the Ribbon. Help Arbeide med øvelsesprosjekt – koding; externals; memos; annotations; queries. - Video - transkribering, koding 4. Etablere et nytt prosjekt - importere data; classifications; øve på flere funksjoner 5. Selvstendig arbeid
Noen erfaringer med bruk av datastøttet analyse Forventninger: spare tid lettere å kombinere ulike typer kilder/data i samme prosjekt analytiske fordeler
Noen analytiske fordeler Stor fleksibilitet i oppbygging av analysen Mange teknikker for å lete, stille spørsmål og undersøke mulige sammenhenger i materialet NVivo håndterer stadig flere typer data Letter arbeidet med fag- og metodelitteratur i direkte tilknytning til analysearbeidet Forebygger for tidlig avslutning av analysen (”premature analytic closure”) Gjennomsiktighet (”transparency”) Tilrettelagt for forskersamarbeid Funksjoner for visualisering o.a. framstilling av resultater
Kan kanskje minske nærheten til data? Noen mulige problemer ”The Coding Trap” Kan kanskje minske nærheten til data? Evt. utilsiktede konsekvenser: mer ”overfladisk” kvalitativ forskning (kan overta svakheter ved surveyforskning?) Mangel på veiledning?
Tematisk koding dekontekstualisering re-kontekstualisering datamateriale analyser
Videre utvikling av analysemodell – hierarkisk koding (eksempel) Erfaringer med frivillig arbeid Positive negative anerkjennelse ”gi og ta” Lærer mye Følelsesmessig vanskelig Blir ”tatt for gitt” Praktiske vansker
To (tre) hovedstrategier for koding og analyse Teoristyrt analyse: Koding med utgangspunkt i teoriutviklede noder Empiristyrt analyse: Koding med utgangspunkt i empiriutviklede noder (Grounded Theory) De fleste prosjekter kombinerer de to strategiene
Deskriptiv fortolkende analyse (tematisk analyse) Arbeider mest innenfor hver kategori – tema (topic) - for å finne fellestrekk i materialet. Eksempel: Hva er fellestrekk i arbeidet med doktorgraden blant doktorgradsstuderende som har barn og som følger et bestemt program (har like studiebetingelser)?
Teoribyggende analyse Arbeider på tvers av kategorier for å finne evt. systematiske sammenhenger – utvikle og/eller anvende concepts Eksempel: Finnes systematiske forskjeller i erfaringene hos doktorgradsstuderende med barn avhengig av hvilket program de følger? (Sammenhenger mellom studiebetingelser og –erfaringer.)
Kvalitativ analyse som en sirkulær prosess Importere data Evt. lage forhånds- bestemte noder Lese/se på/lytte til data Kode Skrive memos Stille spørsmål (Queries) Tolke resultater Lage rapporter