Reidun Tangen og Steinar Theie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Analyse og tolkning av datamaterialet
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Strategier og kompetanse
Metode.
12 Reflekterende lesing.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Referansehåndteringsverktøy EndNote og Reference Manager Ingeborg Hvaale.
Tankekart og læringstrategi
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Kvalitative forskningsmetoder
Hovedoppgaveforberedende seminar
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
ROS-analyse.
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
BEVISST Analysekurs HR – Introduksjon og repetisjon – Jobbe med caser individuelt – husk lagre – Refleksjon.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Noen sentrale komponenter i NVivo, ord og uttrykk m.m.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
En introduksjon.
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
ROS-analyse.
IDR3030 Seminar Anne Tjønndal
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 3 Metode.
Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie.
Brukbarhetstesting og feltstudier
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
بحث مادة اللغة العربية ( الشعر الحر ) الطالبات : سارة الظاهري
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Reidun Tangen og Steinar Theie Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo10 Doktorgradskurs UV 9.-11. oktober 2013 Reidun Tangen og Steinar Theie

Plan for kurset 2. Sentrale begreper 1. Introduksjon - formål, historikk, erfaringer 2. Sentrale begreper 3. Bli kjent med programmet og øve på basisfunksjoner The Workspace: Navigation, List og Detail View; the Ribbon. Help Arbeide med øvelsesprosjekt – koding; externals; memos; annotations; queries. - Video - transkribering, koding 4. Etablere et nytt prosjekt - importere data; classifications; øve på flere funksjoner 5. Selvstendig arbeid

Noen erfaringer med bruk av datastøttet analyse Forventninger: spare tid lettere å kombinere ulike typer kilder/data i samme prosjekt analytiske fordeler

Noen analytiske fordeler Stor fleksibilitet i oppbygging av analysen Mange teknikker for å lete, stille spørsmål og undersøke mulige sammenhenger i materialet NVivo håndterer stadig flere typer data Letter arbeidet med fag- og metodelitteratur i direkte tilknytning til analysearbeidet Forebygger for tidlig avslutning av analysen (”premature analytic closure”) Gjennomsiktighet (”transparency”) Tilrettelagt for forskersamarbeid Funksjoner for visualisering o.a. framstilling av resultater

Kan kanskje minske nærheten til data? Noen mulige problemer ”The Coding Trap” Kan kanskje minske nærheten til data? Evt. utilsiktede konsekvenser: mer ”overfladisk” kvalitativ forskning (kan overta svakheter ved surveyforskning?) Mangel på veiledning?

Tematisk koding dekontekstualisering re-kontekstualisering datamateriale analyser

Videre utvikling av analysemodell – hierarkisk koding (eksempel) Erfaringer med frivillig arbeid Positive negative anerkjennelse ”gi og ta” Lærer mye Følelsesmessig vanskelig Blir ”tatt for gitt” Praktiske vansker

To (tre) hovedstrategier for koding og analyse Teoristyrt analyse: Koding med utgangspunkt i teoriutviklede noder Empiristyrt analyse: Koding med utgangspunkt i empiriutviklede noder (Grounded Theory) De fleste prosjekter kombinerer de to strategiene

Deskriptiv fortolkende analyse (tematisk analyse) Arbeider mest innenfor hver kategori – tema (topic) - for å finne fellestrekk i materialet. Eksempel: Hva er fellestrekk i arbeidet med doktorgraden blant doktorgradsstuderende som har barn og som følger et bestemt program (har like studiebetingelser)?

Teoribyggende analyse Arbeider på tvers av kategorier for å finne evt. systematiske sammenhenger – utvikle og/eller anvende concepts Eksempel: Finnes systematiske forskjeller i erfaringene hos doktorgradsstuderende med barn avhengig av hvilket program de følger? (Sammenhenger mellom studiebetingelser og –erfaringer.)

Kvalitativ analyse som en sirkulær prosess Importere data Evt. lage forhånds- bestemte noder Lese/se på/lytte til data Kode Skrive memos Stille spørsmål (Queries) Tolke resultater Lage rapporter