Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Bergen Vann Mai 2014.
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Systematisk HMS arbeid
Arbeidsgivers plikter.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
SYSTEMATISK HMS-ARBEID
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
ELEMENTÆR GRUNNLEGGENDE SIKKERHETSOPPLÆRING
Arbeidsgivers plikter.
Hvordan jobbe godt med IA!
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
eksempler på HMS-faktorer:
Studiekvalitetsdagen 29. september 2011
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Jeg er verneombud i HFK.
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Temabaserte vernerunder i Nordland fylkeskommune
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Kapittel 2: Episk diktning
Samhandling leder/verneombud
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
SWOT-analyse.
Hovedverneombudet i Kristiansund. Det er arbeidsgiveren som har hovedansvaret for at arbeidsmiljøkravene blir gjennomført. Arbeidsmiljøloven.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Hovedkontormodell og HMS
Arbeidsmiljøundersøkelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Planlegge og prioritere tiltak
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Konflikter Kartlegging Konflikttyper Håndteringer.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Kvalitet, risiko og avvik
Helse miljø og sikkerhet
Hvordan lykkes i rollen som verneombud?
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt LAMU-seminar 20.11.2009: Hvordan kan LAMU bidra til å nå HMS målene ved UiO? Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt

AML: Kapittel 3. Virkemidler i arbeidsmiljøarbeidet § 3-1. Krav til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (1) For å sikre at hensynet til arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt, skal arbeidsgiver sørge for at det utføres systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på alle plan i virksomheten. Dette skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte.

Lynkurs i SWOT-analyse Hva er SWOT-analyse ? Hvordan utføres SWOT-analyse ? Hvorfor utføres SWOT-analyse ? Når utføres SWOT-analyse ? Konsekvensene av SWOT-analyse ?

Hva er SWOT-analyse SWOT-analyse er en systematisk fremgangsmåte, en metode, for å samle inn kunnskap om et tema, saksforhold, eller hendelse gjennom samtale med ansatte, brukere, o.a. eksempelvis om: arbeids- og læringsmiljøet ledelse samarbeidsforholdene kommunikasjonen

Strategimodell for kartlegging Forskning utført ved MIT, Harward University og Stanford University fra 1944 inkluderte to perspektiver: Arbeidstakerne må utvikle refleksjon Organisasjonen må være proaktiv fremfor reaktiv Perspektivene ble grunnlaget for SWOT-modellen

Bakgrunn for SWOT-modellen Refleksjon - hva fungerer godt (Strength) - hva fungerer dårlig (Weakness) (forbedringspotensiale) Proaktivitet (forebygging) - hva er mulighetene i fremtiden (Opportunities) - hva er hindringene, trusselbildet, i fremtiden (Threats)

SWOT- analysemodell Tidsdimensjon Her og nå Fremtid Vur- dering Positive Hva fungerer bra – styrker Strengths Hva er mulighetene Opportunities Negative Hva kan forbedres – svakhet Weakness Hva er hindringene Threats

Hvordan utføres SWOT-analyse ? Trening i systematisk intervjuteknikk med bruk av åpne spørsmål, aktiv lytting og perspektivtaking Lydopptak av intervjuene Transkripsjon av intervjuene Innholdsanalyse av intervjuene Tilbakemelding til oppdragsgiver/ involverte Iverksetting av tiltak

Hvorfor utføres SWOT-analyse ? AML § 3-1 krever at arbeidsgiver skal foreta systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS) som innebærer at han skal: c) kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risikoforholdene i virksomheten, utarbeide planer og iverksette tiltak for å redusere risikoen, g) sørge for løpende kontroll med arbeidsmiljøet h) foreta systematisk overvåking og gjennomgang av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet for å sikre at det fungerer som forutsatt.

Når utføres SWOT-analyse ? Systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid innebærer at arbeidsgiver skal (AML § 3-1): g) sørge for løpende kontroll med arbeidsmiljøet h) foreta systematisk overvåking og gjennomgang av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet for å sikre at det fungerer som forutsatt.

Konsekvensene av SWOT-analyse Faglig forsvarlig bruk av kartleggingsmetode, enten denne er passiv, aktiv, statisk eller dynamisk, forutsetter: Opplæring Ressurstilgang Evaluering (eksempler på analyser av 3 arbeidsplasser)

IGLO-modell for organisasjonsanalyse Informasjonen som kommer gjennom intervjuene kan fordeles på ulike ”nivåer”: Individ Gruppe Ledelse Organisasjon (Duncan, 1978)

Eksempler på informasjon i IGLO Individ: ”Jeg trenger mer opplæring” Gruppe: ”Vi jobber mye for å gjøre hverandre gode” Ledelse: ”Lederen bruker mye tid på å gå omkring i virksomheten og snakke med oss” Organisasjon:”Alle på arbeidsplassen bør bruke mer tid på å drøfte hvilke verdier som er viktige” ”Det er uvisst hva som skjer med arbeidsplassen fremover”

Innholdsanalyse av SWOT intervju ∑ Individ Gruppe Leder Org.

Innholdsanalyse bedrift A W O T ∑ Individ 13 1 14 Gruppe Leder Org. 2 15

Innholdsanalyse bedrift B W O T ∑ Individ 7 1 9 Gruppe 2 Leder 3 10 Org. 8 6 25

Innholdsanalyse bedrift C W O T ∑ Individ 3 2 9 Gruppe 7 4 6 21 Leder 8 Org. 12 15 13 10 50

SWOT-analyse bedrift A, B og C. ∑ A 13 2 15 B 8 10 6 1 25 C 12 50 X Snitt 6,3 3,7 30

Konsekvensene av SWOT-analyse Hvilke områder av arbeids- og læringsmiljøet fungerer tilfredsstillende? Hvor må det settes inn flere ressurser? SWOT-analyse i arbeids- og læringsmiljøet hever den faglige standard i HMS-arbeidet.