”Funksjonshemming” som sosial konstruksjon Del II

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Aggression Replacement Training
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Den Jødekristne arven til vestkysten av India Israelsmøte på Vea, Tirsdag 1.oktober Av Ivar Fjeld 1.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Mestringsmodell Breidablikk
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Ulikheter og variasjoner
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
v/universitetslektor/PhD-stip. Signhild Skogdal
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Everquest som læringsplattform
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Lekseplan for 5.trinn uke 3 Mandag 12. januar – fredag 16. januar.
Hafjellseminaret våren 2012
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Lekseplan for 5.trinn uke 6 Mandag 2. februar – fredag 6. februar.
Forelesning Diskursanalyse
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Om å lære innenfor og utenfor rammen
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

”Funksjonshemming” som sosial konstruksjon Del II SPED 1000 Høst 2004 Oddvar.hjulstad@isp.uio.no

Mulige definisjoner av handikap: Absolutt definisjon Relativ definisjon Individnivå Sykdom og kroppslig lyte Kontekstbetinget mulighet til å fylle ordinære sosiale roller Kollektivt nivå Epidemiologiske forhold, helserisiko Manglende samfunnsmessig tilrettelegging

Perspektiver på spesialpedagogikk Categorical perspective Relational perspective Ontology of Special needs Special needs refer to actual characteristics of indivduals Special needs are social constructs Approach to difference Differentiating & categorising Unifying Major contribution Mapping and systematising the field Problematising and deconstructing the field Diciplinary basis Establishing special education as a ’scientific’ discipline Establishing special education as a social scientific discipline Implication for provision Special provision Integrated/inclusive provision Understanding of special educational competence Superior support directly related to diagnosed difficulties among students Superior support for incorporating differentiation into instruction and content Reasons for special educational needs Students with difficulties. Difficulties are either innate or otherwise bound to the individual Students in difficulties. Difficulties arise from different phenomena in educational settings and processes

Tradisjonelt analytisk fokus på utvikling (i spesialpedagogisk og psykologisk forskning) : INDIVIDET (men hva gjør personen på bildet?)

Ofte vies også andre menneskers rolle en oppmeksomhet, da ofte som ”sosial påvirkning” (av og til sågar med toveis piler)

Noen ganger inkluderes en ”kulturell påvirkning” det analytiske fokus (men hva gjør personen på bildet?)

Deltagerperspektiv (eller ”Transformation of participation perspective”(Rogoff 2003) (Hva gjør personen på bilder?)

I stedet for å fokusere på et bestemt barn kan vi være opptatt av relasjonene til de andre barna (interpersonal focus of analysis)

Noen perspektiver har en kulturell-institusjonelt analysefokus

”Kulturelt fokus” men som utelater menneskene som konstituerer de kulturelle aktivitetene.

Deltagermønstre i klasserommet Prosjektet ”På vei mot en ny grunnskoleopplæring for døve elever” En evalueringsstudie etter Reform 97 Inkluderende og ekskluderende praksiser i klasserommet: Deltagermønstre i klasserommet

Prosjektets teoretiske forankring Sosiokulturell teori Læring Kommunikasjon Deltagelse

Døveundervisning og inkluderende skole Grunnskulen som fellesskap skal vere inkluderande. Elevar med særskilde opplæringsbehov skal ta del i det sosiale, faglege og kulturelle fellesskapet på en likeverdig måte. Det krev at alle elevar i utgangspunktet skal få opplæringa si i skulen på heimstaden og høyre til i et klasse- og elevfellesskap. L97 – om individuell tilpassing (:58)

”Døveundervisning”: Opplæringsloven § 2-6 Teiknspråkopplæring i grunnskolen:        Elevar som har teiknspråk som førstespråk, har rett til grunnskoleopplæring i og på teiknspråk. Omfanget av opplæringa i tid og innhaldet i opplæringa fastsetjast i forskrifter etter § 2-2 og § 2-3 i denne lova.      

Læreplaner for døve i L97 Nye fagplaner i 4 (6) fag Tegnspråk som førstespråk Norsk for døve Engelsk for døve Drama og rytmikk for døve I tillegg: Tegnspråk fordypning og engelsk fordypning for døve

Opplæringsloven § 1-2 ”…opplæringen skal tilpasses elevenes evner og forutsetninger” Dette gjelder alle elever og for all opplæring TILPASSET OPPLÆRING Ordinær undervisning Spesialundervisning

Inklusjon er (Sebba & Ainscow 1996): A process (rather than a state), by which a school attempts to respond to all pupils as individuals Regards inclusion and exclusion as connectet processes. Schools developing more inclusive practices may need to consider both. Is of relevance to all phases end types of schools, possibly including special schools, since within any educational provision teachers face groups of students with diverse needs and are required to respond to this diversity.

Inkluderende opplæring for hørselshemmede (Antia m.fl. 2002) Tilgang til språk, felles læreplaner og bostedsskole er ikke tilstrekkelig Inkludering er et filosofisk begrep som er basert på full deltakelse og medlemskap i et skole/klassefellesskap

”Communities of Practice” Lave & Wenger (1991), Wenger (1998) multimedlemsskap: Vi er en del av mange praksis-fellesskaber praksisfellesskaber oppstår, når vi er felles om å gjøre noe over tid det er her, vi gør erfaringer, forstår det vi gør, tillegger verden mening, skaper identitet og lærer, gjør rutiner, skaper relasjoner, forandrer og utvikler mening og identitet ”forhandles” hele tiden normene for ”den kompetente adferd” og dermed for kompetanse ”forhandles” hele tiden

Tenking som deltagelse Ikke en ”intern” og privat aktivitet Tenking er noe vi ”deltar i”, og kognisjon er noe som foregår i mellom mennesker. Tenking skjer ved at en oppretter og vedlikeholder felles forståelse, og utvikler denne gjennom kommunikasjon. Tenkingen blir distribuert mellom mennesker og holder deres aktiviteter sammen, og tjener de praktiske formålene menneskene har (Se for øvrig Lave 1988)

Hvor finnes tenkingen? (i hodet eller samtalen ?) A 6- year- old child has lost a toy and asks her father for help. The father asks where she last saw the toy; the child says ”I can’t remember” He asks a series of questions – did you have it in your room? Outside? Next door? To each question, the child answers ”no”. When he says ”in the car?”, she says ”I think so” and goes to retrieve the toy (Tharp and Gallimore: Rousing minds to life (1988, s.14).

Sosiokulturelt perspektiv på språk Språket betraktes ikke som en avbilding av verden. ”ting er ikke noe i seg selv, de får sin mening i det at de inngår i en del sammenhenger med andre ting” Hvilke konsekvenser får dette for hva vi betrakter som ”kunnskap”?

Syn på kommunikasjon Kritikk av den såkalte: Transmission model of communication: (Se f. eks Wertch, J.V. (1990) Voices of the Mind: A Sociocultural Approach to Mediated Action.) Signal transmitted Signal received Sender Channel Receiver

Artefaktformidlende virksomhet Bl.a Vygotsky (Subjekt) O (Objekt) Subjekt og objekt sees ikke kun som ”direkte” forbundet, men også som ”indirekte” Forbundet gjennom et medium som utgjøres av artefakter (Kultur)

To perspektiver på kunnskap Kunnskap som en del av den fysiske verden. Kunnskap finnes “der ute” En uforandelig realitet. Vi lærer å mestre den. Kunnskap kan “beherskes” og “kontolleres” Passive mottakere Aktive skapere Mennesker er: Har ingen kontekst Sosiale praksiser Kunnskap er I verden: Knowing as the way I or you understand - the way we ‘construct’ our understanding Gjennom interaksjon med andre: Lytte, “gjøre”, lære, skaper vi mening av “ting”. Mulighet for flere måter å “ kunne” Deltagelse, dele og samkonstruere

Hvor ”finnes” kunnskapen ? Tradisjonelt perspektiv: Kunnskap ligger som ”ferdige pakker” i informasjon og data. Kan ”hentes” direkte gjennom ”observasjoner” av verden. Kunnskap kan ”samles, lagres og overføres”

Hvor ”finnes” kunnskapen ? Sosiokulturell teori: Kunnskap er ikke en ”ting” som kan ”beherskes”, men er en kapasitet som mennesker (community of practice) kontinuerlig utvikler, reforhandler gjennom samhandling, for å møte nye utfordringer og muligheter.

Sosiokulturelt syn på læring Distribuert læring Sosiokulturelt syn på læring Læring er sosialt distribuert: Kunnskapen er ikke i mennesket, men mellom mennesker og mellom mennesker og ting (Lave 88).

Constructing Visitorship Example 1: Parallel discourse G2:(5:35)xxx av elevene xxx <> (5:38) J2:(5:38)Ja men hør da (.)Janne forelso at vi skulle ha danseverksted sånn at vi lærte alle slags danser på en dag(.) altså en dag med bare dans! (5:46) L : (5:39)DANSE VERKSTED HVA VITE PEK-B1? (5:44) Danseverksted, vet du hva det er? G1: (5:44)(Løfter på skuldrene og rister på hodet)(5:46)

Example 2: Parallel discourses and the problem of transition relevance places G2: (6:57) XXX er det ikke bedre begge XXX (7:00) K: (latter) L : (6:58) ELLER (..) ELLER EN DAG UKE (.) DANSE VERKSTED EN DAG UKE ELLER DANSE VERKSTED HEL DAG? (7:04) Eller…en dag I uka…danseverksted en dag I uka eller danseverksted en hel dag? J1: (7:01) Ja vi kan spørre om det (7:03) G?: (7:03) ja vi spør om det xxx (7:07) J1: (7:07) Hvem skal skrive? (..) Det bør være de samme som skrev det andre brevet (7:15) L : (7:15) SKRIVE BREV < > (7:17) (Fire jenter forlater rommet) L : (7:17)(ser på jentene som forlater rommet) Hvem er det som skriver? (7:19) J?: (7:19) Samme som forrige gang (7:21) G1: (7:19) xxx < > (7:22)

Cont. Example 2: Parallel discourses and the problem of transition relevance places L : (7:22) Hvor skal dere nå ? (Peker på jentene som er på vei ut)(7:25) J1: (7:25) De skal skrive ferdig brevet til rektor (7:29) G?: (7:28) Herregud! (7:29) L : (7:30) PEK SKRIVE FERDIG BREV REKTOR SPØRRE DANSE VERKSTED (.) SKRIVE FERDIG (7:37) De skal skrive ferdig brevet til rektor å spørre om danseverksted… skrive ferdig G1: (7:38) hø! FØR KJEDELIG DANSEVERKSTED KJEDELIG (7:41) (Påkaller lærerens oppmerksomhet) forrige gang var det kjedelig. Danseverksted er kjedelig. L : (7:42) Ja altså KJEDELIG så si det da (rekker opp hånda)(7:45)

Constructing memebership Example 1: Bilingual education for the whole class T  :: (2:45) NÅ JOBBE VIDERE HESTEHOV (..) SE HESTEHOV (Sier ordet langsomt) (2:55) Nå skal vi jobbe videre med hestehoven, se (tegnet) hestehov G1: (2:50) (Rekker opp hånda) G2: (2:55) (Rekker opp hånda) T  G1: (2:55) VIL PRATE? (2:57) Vil du prate? G1: (2:58) NIKK Ja T  G1: (2:59) VÆRSÅGOD G1: (3:00) XXX JEG FINNE MANGE HESTEHOV TIL ANDRE I KLASSEN (3:08) Jeg fant mange hestehover til de andre I klassen T: (3:09) NIKK BRA (3:11) Ja bra

Constructing membership Cont. Example1: Bilingual education for the whole class L  :: (3:11) FØR NINA (G1) OG JEG PRATE BILLEDTELEFON LÆRE HESTEHOV (3:22) Nina og jeg har pratet I billedtelefonen og lært om hestehoven J2: (3:20) (Rekker opp hånda) L  J2: (3:23) NIKK UNNI? (3:24) Ja Unni? J2: (3:25) BLOMST (3:26) blomst L  J2: (3:26) BLOMST JA BRA Blomst ja, bra!

Constructing membership Eksempel 2: “Skru på stemme” L  :(5:11)(Later som hun skrur på en knapp på halsen) (5:13) Stemme på :: (5:12) (gjentar samme) (5:14) stemme på L  ::(5:14) Hva er det vi skal gjøre I dag ? (5:16) :: (5:15) (rekker opp hendene)

Constructing membership Cont. Eksempel 2 ”Skru på stemme” L: (5:17) Lisa ? J3: (5:18) Vi skal ha gym I gymsalen sammen med Victor ( 5:22) :: (5:22) (rekker opp hendene) L: (5:22) Ja (nikk) vi skal ha gym i gymsalen sammen med Victor (5:28) L: (5:28) Mona ? J5: (5:30) Vi skal tegne en hestehov (5:34) L: (5:34) Ja vi skal Tegne en hestehov (5:38)