Islamisme og modernisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hvem skal bestemme?.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Barn og unges rett til deltakelse
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Venstres sosialliberalisme
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
7 Demokrati.
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til politisk islam Islamismens røtter
Islamister i opposisjon mot en autoritær stat: Egypt.
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
POLITIKK.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Det flerkulturelle samfunnet
Den arabiske verden etter 1920
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Midtøsten etter 1970: Stabilitet og endring – de radikale nasjonalistenes Waterloo Israel angriper Jordan, Syria, Egypt utraderer motstanderne på.
Midtøstens moderne historie Bjørn Olav Utvik
Politisk islam.
: Opprør og barbarinvasjoner
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
CEDAW Helga Aune.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Den norske arbeidslivskulturen
Kapittel 7 Demokrati.
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Politisk islam.
Den arabiske verden etter 1920
Den internasjonale arenaen
Sjia vs. sunni.
Islams fremstilling I media!
Tema for 2014 er: Folk forandrer verden!
Fra kremmerhus til korthus?
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Pensjonistforbundet Møre og Romsdal Høstkonferansen 2015
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Utskrift av presentasjonen:

Reaksjonær eller progressiv? Ideologisk utvikling og sosial rolle i dag

Islamisme og modernisering Påstand: Islamismen er ikke en reaksjon mot modernisering, men en del av gjennombruddet for det moderne - Med masseutdanning, bedrede levekår og økt mobilitet blir folkets kultur synlig i politikk og samfunnsliv - Islamistene går i bresjen for økonomisk, administrativ, sosial og politisk modernisering

Dagens tema Hvordan moderniserende? Er islamistene demokrater? Motargumenter: reaksjonære likevel? Hvilke islamister snakker vi om? Islamismen i krysspress

Hvordan moderniserende?

Måter å forstå islamismen på Reaksjon på økonomiske problemer Reaksjon mot modernistisk tenkning (fundamentalisme) Kulturell nasjonalisme ”Modernisering under from disiplin”

En moderniserende kraft Organisert deltakelse nedenfra Fokus på personlig ansvar Horisontal solidaritet vs. klientelisme Meritokrati vs. korrupsjon Fokus på økonomisk utvikling Fokus på utdanning og opplæring - tarbiyya

Mobilisering til deltakelse Islamistene trekker grupper utenfor etablerte politiske og økonomiske eliter inn i aktivt organisert arbeid for endring En del av islamistenes ”dårlige presse” springer ut av dette Historiske paralleller til Norge

Matthias Chonrad Peterson om haugianerne Throndhjemske Tidender august 1799 ”Disse på sjelen så vanføre mennesker er opplysningens farligste fiender. [...] de bygger ugjennomtrengelige demninger mot enhver redelig folkelærerrs bestrebelse på å fordrive det mørke der kunnskapsløshet og fordommer holder sitt grep om den store hop. Det er derfor å håpe at disse hellige landstrykere med alvorlige midler stanses i deres fremferd og transporteres som virkelige løsgjengere til tukthuset.”

Måltrollene inntar Christiania (Olaf Gulbransson, Tyrihans 1899)

Reformvekkelser i Norge og Egypt Hans Nielsen Hauge 1771-1824 Lars Oftedal 1838-1900 Hasan al-Banna 1906-1949

Fokus på personlig ansvar Den gode muslim kan ikke lenger legge troens sak i hendene på ulama og overlate politikken til herskerne: skal vie sitt liv til kampen for islams sak på alle nivåer

Fra hellig skrift til forståelse og handling Sunni Shi’a Koran/Sunna Koran/Sunna Ulama Fiqh-tradisjonen (4 lovskoler) Levende mujtahid Moderne konvergens? Koran/Sunna muslim muslim muslim

Horisontal solidaritet vs. klientelisme Problemer løses ikke ved å utnytte kontakter til mektige personer, men ved kollektiv handling for endring

Meritokrati vs. korrupsjon Ahl al-kafa’a vs. ahl al-thiqa: kompetanse vs. lojalitet

Fokus på økonomisk utvikling For rask teknologisk og økonomisk utvikling Den gode muslim skal utnytte tida fullt ut: arbeid som gudstilbedelse (jfr. Weber om protestantismens etikk) Islamistene som økonomiske entreprenører

Fokus på utdanning og opplæring - tarbiyya Den gode muslim søker kunnskap ”om så i Kina” Intens opplæringsvirksomhet i de islamistiske organisasjonen Sterkt fokus på styrket utdanning i politiske reformprogram

Er islamistene demokrater?

For demokrati i Midtøsten? Bedrer vilkårene for demokratisk utvikling Mobilisering til deltakelse Utdanning og opplæring Individuelt samfunnsansvar Meritokrati og bekjempelse av korrupsjon Kollektiv handling vs. klientelisme

For demokrati i Midtøsten? Kjemper for demokratiske reformer Krav om frie valg Krav om fritt flerpartisystem Krav om maktrotasjon ut fra valg: reell makt til folevalgte organer Krav om større (politisk) ytringsfrihet

Likevel ikke? Hvor dypt stikker pluralismen? Ren taktikk: “én mann én stemme én gang”? Hvem får stille til valg i en islamsk stat? Voldsbruk vs. valgurner Ingen frihet til å så tvil om religionen?

Likevel ikke? Sharia og demokratiet “Demokrati er blasfemi” vs. shura som parlamentarisk demokrati Begrenser Sharia de folkevalgtes makt? I så fall i hvilken forstand og regulert ved hvilke mekanismer? Ikke fulle rettigheter for kvinner og ikke-muslimer?

Motargumenter: reaksjonære likevel?

Kvinnesyn og tradisjonens makt Kvinners retter begrenset av Sharia og av mannens makt i familien Åpner kravet om islamisering og om autentisitet døra på vidt gap for mer tradisjonelle fortolkninger av islam?

Hvilke islamister snakker vi om?

Reformgenerasjonen Studentene fra 70-tallet: Erian Abu al-Futuh Erdogan Gül Hajjarian Aghajari Studentene fra 70-tallet: Tilslutning til demokrati og pluralisme Tendens mot mer liberale fortolkninger Orientering mot praktisk politikk

”De eldre” Også reformvennlige, men sterkere knyttet til tradisjonell fiqh Muhammad Mahdi Akif Yusuf al-Qaradawi Necmettin Erbakan

Jihadiene Sterkt konservative i Sharia-tolkning Zawahiri bin Ladin Sterkt konservative i Sharia-tolkning Ingen politiske retter for ikke-muslimer ”Demokrati er blasfemi”: Generelt lite utviklede ideer om styreform

Islamismen i krysspress

Islamismen som sosialt og politisk fenomen Kulturell nasjonalisme Kamp om kulturelt hegemoni innad: den sosiale dimensjonen Moral for et samfunn i endring Legitimerende samfunnslim

Islamismen som sosialt og politisk fenomen Et uttrykk for sosial og økonomisk modernisering Bryter med tradisjonelle mønstre på viktige felt Mer demokratiske enn dagens regimer Konservative ifht. kjønnsrelasjoner

Kryssende krefter Ønske om framskritt og modernisering Kravet til ”autentisitet” Patriarkalske holdninger (og interesser) Presses og påvirkes fra to hold: sekulære krefter i vesten og hjemme - konservative ulama og konservative velgere