LÆRING Grunnleggende prosesser Geir Overskeid
Definisjon Læring: En relativt varig endring i adferd eller kunnskap som ikke skyldes modning, skade eller glemsel.
To grunnleggende læringsformer 1. Klassisk betinging Ubetinget respons Ubetinget respons Ubetinget stimulus Betinget respons Betinget stimulus
Klassisk betinging Vi har ikke mistet dyrenes enkle læringsformer selv om vi har utviklet en menneskelig hjerne Klassisk betinging skjer ikke bevisst - men påvirker fenomener som stress, trivsel, hva og hvem vi liker - mange av våre umiddelbare reaksjoner
To grunnleggende læringsformer 2. Operant betinging og læring: Prosessen der adferd selekteres av sine konsekvenser. Kjernebegrepene er SD R SR
Operant læring Kan foregå både bevisst og ubevisst Bevisst: Gjennom målstyring og belønningsystemer Ubevisst: F.eks. samspillet mellom mennesker Språk, væremåte Vi kan tro vi gjør én ting, men styres i virkeligheten av noe annet
Operant læring Regler kan gjøre ufølsom for operant læring Tror jeg bestemt adferd kreves, kan jeg overse konsekvenser -- for eksempel andre menneskers reaksjon på min adferd
Sosial kognitiv teori (Bandura) Reaksjon mot behaviorismen Vektlegger kognitive prosesser i læring Vektlegger modell-læring. Tre typer modeller: Levende modeller Symbolske modeller Verbale beskrivelser/ instruksjoner
Sosial kognitv teori II Vår reaksjon på en modell avgjøres i stor grad av fire faktorer: Modellens egenskaper (som relevans, troverdighet) Modellens prestisje Egenskaper ved situasjonen en modell observeres i (som hvor behagelig den oppleves) Egenskaper hos observatøren (som selvrespekt og selvtillit)
Sosial kognitiv teori III Fire prosesser bestemmer læring og adferd: 1. Oppmerksomhet 2. Hukommelsesprosesser 3. Reproduksjonsprosesser 4. Motivasjon
Sosial kognitiv teori IV Andre viktige adferdsdeterminanter er selvregulering og opplevd “self efficacy”. Disse er igjen bestemt av hvordan man oppfatter og evaluerer sin adferd. Særlig har self efficacy blitt studert.
Sosial kognitiv teori V Opplevd self efficacy er troen på at man kan utføre adferd og oppnå resultat. Tre sider ved adferd påvirkes Adferdsvalg Kvalitet Utholdenhet Kilder til opplevd self efficacy Tidligere adferd og suksess Modell-læring og sosiale prosesser Fysiologisk tilstand
Sosial kognitiv teori VI Folk med lav opplevd self efficacy unngår vanskelige oppgaver (trusler) opplever lettere stress og depresjon fokuserer på seg selv (snarere enn på oppgaveløsning) attribuerer mislykkethet til manglende evner er lite forpliktet av mål
Operant læring forutsetter emosjoner Høyerestående dyr er fleksible, ikke dominert av reflekser og instinkter Fleksibilitet fremmer overlevelse, men bare dersom vi gjør det som er godt for genene Naturens styringsredskap er emosjoner - skal få oss til å handle adaptivt. Men emosjoner oppleves ikke alltid bevisst.
Læring og hjernen I Fire viktige områder Striatum Amygdala Nucleus accumbens (ventrale striatum) svært viktig for at stimuli skal fungere som belønning. Hele striatum viktig for motivasjon, beslutning. Amygdala Viktig for å gi stimuli positiv eller negativ følelsesmessig verdi. Trolig viktigst mht. negative stimuli.
Læring og hjernen II Ventromedial prefrontal cortex Gyrus cinguli, fremre del Trolig viktig i overvåkning av feil og responskonflikter. Ventromedial prefrontal cortex Bidrar til å ”merke” valgalternativer med emosjoner, og til valg av det som føles best. Flere andre områder, f.eks. somatosensorisk cortex, er av betydning for emosjon og læring.