LÆRING Grunnleggende prosesser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Motivasjon.
Mestring og forebygging av depresjon
Trenerrollen og motivasjon
Selvfølelse vs selvtillit
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Personlighetsbegrepet i veiledning
Avoidance Frode Svartdal Okt
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Beslutninger og emosjoner
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Avdeling for sosionomutdanning
Utfordringer i familien
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Stress, utbrenning, mobbing
Samhandling og kommunikasjon
Definere og velge hovedmål og delmål
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Bokollektivet Målgruppe:
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Daniel Stern`s Teori.
Emosjon, spenning, stress
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Rus og avhengighet– Et biologisk perspektiv
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Kapittel 9: Merkefølelser
Kapittel 7 Læring.
Holdninger.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kapittel 11 Læringsteori.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Hva er sosialpsykologi?
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

LÆRING Grunnleggende prosesser Geir Overskeid

Definisjon Læring: En relativt varig endring i adferd eller kunnskap som ikke skyldes modning, skade eller glemsel.

To grunnleggende læringsformer 1. Klassisk betinging Ubetinget respons Ubetinget respons Ubetinget stimulus Betinget respons Betinget stimulus

Klassisk betinging Vi har ikke mistet dyrenes enkle læringsformer selv om vi har utviklet en menneskelig hjerne Klassisk betinging skjer ikke bevisst - men påvirker fenomener som stress, trivsel, hva og hvem vi liker - mange av våre umiddelbare reaksjoner

To grunnleggende læringsformer 2. Operant betinging og læring: Prosessen der adferd selekteres av sine konsekvenser. Kjernebegrepene er SD R SR

Operant læring Kan foregå både bevisst og ubevisst Bevisst: Gjennom målstyring og belønningsystemer Ubevisst: F.eks. samspillet mellom mennesker Språk, væremåte Vi kan tro vi gjør én ting, men styres i virkeligheten av noe annet

Operant læring Regler kan gjøre ufølsom for operant læring Tror jeg bestemt adferd kreves, kan jeg overse konsekvenser -- for eksempel andre menneskers reaksjon på min adferd

Sosial kognitiv teori (Bandura) Reaksjon mot behaviorismen Vektlegger kognitive prosesser i læring Vektlegger modell-læring. Tre typer modeller: Levende modeller Symbolske modeller Verbale beskrivelser/ instruksjoner

Sosial kognitv teori II Vår reaksjon på en modell avgjøres i stor grad av fire faktorer: Modellens egenskaper (som relevans, troverdighet) Modellens prestisje Egenskaper ved situasjonen en modell observeres i (som hvor behagelig den oppleves) Egenskaper hos observatøren (som selvrespekt og selvtillit)

Sosial kognitiv teori III Fire prosesser bestemmer læring og adferd: 1. Oppmerksomhet 2. Hukommelsesprosesser 3. Reproduksjonsprosesser 4. Motivasjon

Sosial kognitiv teori IV Andre viktige adferdsdeterminanter er selvregulering og opplevd “self efficacy”. Disse er igjen bestemt av hvordan man oppfatter og evaluerer sin adferd. Særlig har self efficacy blitt studert.

Sosial kognitiv teori V Opplevd self efficacy er troen på at man kan utføre adferd og oppnå resultat. Tre sider ved adferd påvirkes Adferdsvalg Kvalitet Utholdenhet Kilder til opplevd self efficacy Tidligere adferd og suksess Modell-læring og sosiale prosesser Fysiologisk tilstand

Sosial kognitiv teori VI Folk med lav opplevd self efficacy unngår vanskelige oppgaver (trusler) opplever lettere stress og depresjon fokuserer på seg selv (snarere enn på oppgaveløsning) attribuerer mislykkethet til manglende evner er lite forpliktet av mål

Operant læring forutsetter emosjoner Høyerestående dyr er fleksible, ikke dominert av reflekser og instinkter Fleksibilitet fremmer overlevelse, men bare dersom vi gjør det som er godt for genene Naturens styringsredskap er emosjoner - skal få oss til å handle adaptivt. Men emosjoner oppleves ikke alltid bevisst.

Læring og hjernen I Fire viktige områder Striatum Amygdala Nucleus accumbens (ventrale striatum) svært viktig for at stimuli skal fungere som belønning. Hele striatum viktig for motivasjon, beslutning. Amygdala Viktig for å gi stimuli positiv eller negativ følelsesmessig verdi. Trolig viktigst mht. negative stimuli.

Læring og hjernen II Ventromedial prefrontal cortex Gyrus cinguli, fremre del Trolig viktig i overvåkning av feil og responskonflikter. Ventromedial prefrontal cortex Bidrar til å ”merke” valgalternativer med emosjoner, og til valg av det som føles best. Flere andre områder, f.eks. somatosensorisk cortex, er av betydning for emosjon og læring.