Classification: Internal Status: Draft Forslag til vedtak i GF AMU 22.10.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Varmt arbeid Kort beskrivelse av et samarbeids-prosjekt mellom Norges Bilbransjeforbund (NBF), Prosessindustriens Landsforening (PIL) og Teknologibedriftenes.
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Classification: Internal Status: Draft Innstilling til vedtak i SN AMU
Vernetjenesten i Kristiansund
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
ambisjoner og realiteter
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Gjennomføring av prosjekter
Møte med Petroleumstilsynet
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
PTIL/PSA Arbeidsmiljø og organisatorisk sikkerhet ved levetidsforlengelse Aldring og levetidsforlengelse Stavanger Forum Sigve Knudsen Fagleder.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i Snorre BU til behandling av dimensjonering og organisering
Arbeidsmiljø ved levetidsforlengelser Praktiske erfaringer
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Konstruksjoners sikkerhet
Byggherreforskriften
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Oppfølging og kvalitetssikring
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
1 Innledning UPN S AMU fattet et rådgivende vedtak om at UPN S AMU ikke kunne stille seg bak bedriftens forslag til ny organisasjon og dimensjonering.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Classification: Internal Status: Draft Integrasjonsprosessen i UPN Integrasjonsgruppens arbeid fra –
Classification: Internal Status: Draft Arbeidstakernes vurdering av risikoanalysearbeidet og knytning til regelverket Møte med Ptil
Classification: Internal Status: Draft Råd til enhetene ved behandlingene i BU/AMU Lokal BU/AMU behandling i tidsrommet –
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Planlegge og prioritere tiltak
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Veiledning Beslutningsprosess
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Intern revisjon av ”Ølen stål og metall”
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Kvalitet, risiko og avvik
Forutsetningsgruppen Møte 1:
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
HMS © Caritas Norge..
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Entreprenørseminar 7. april 2005 Øyvind Lauridsen Petroleumstilsynet
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Møte om livbåter
12. Organisasjonsutvikling
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
12. Organisasjonsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Classification: Internal Status: Draft Forslag til vedtak i GF AMU

2 Erfaringer fra hendelser med storulykkepotensial Statfjord innførte i 2005 en ny modell for D&V. Etter at denne modellen ble innført har SF hatt flere alvorlige ulykker. Etter den siste og mest alvorlige (skafthendelsen) har Ptil sagt at en var sekunder fra en storulykke. Manglende vedlikeholdsstyring var her en sentral årsak (en organisatorisk hendelse). Manglende vedlikeholdsstyring var også et moment etter Snorre hendelsen (en organisatorisk hendelse). Vi registrer at DNVs arbeidsgruppe i rapporten beskriver at de ikke har kjennskap til detaljer rundt teknologi, organisasjon og operative arbeidsprosesser på den enkelte installasjon. Vi stiller oss derfor tvilende til hovedkonklusjonene i denne rapporten. DNV rapport understøtter allikevel de tillitsvalgtes bekymring for økt storulykkerisiko Konklusjon: På bakgrunn av disse forholdene finner vi det uforsvarlig å bruke SF modellen som beste praksis

3 Mangelfull analyser av arbeidsmiljøet i ny modell Styringsforskriften§ 17 Analyse av arbeidsmiljøet - veiledningen I analysene bør det blant annet brukes data om: a) personellets individuelle eller gruppevise arbeidsbelastning og eksponering for arbeidsmiljøfaktorer, samt data om arbeidstakernes opplevelse av det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet, b) arbeidsmiljøfaktorer i de enkelte områdene på innretningen, c) arbeidsbetinget sykdom og arbeidsulykker. Vi kan ikke se av det materialet vi har, at det er gjennomført slike analyser for innretningene. Merk i følge teksten – altså være gjennomført beslutning om endringer tas. Påviste mangler må rettes opp i implementeringsfasen -Arbeidsmiljøanalyser må gjennomføres

4 Styringsforskriften §11 Ved bemanning av de ulike arbeidsoppgavene skal det sikres at personellet ikke blir tildelt oppgaver som er uforenlige med hverandre En av svakhetene i modellene er skillet mellom kritisk og planlagt vedlikehold, der det er uklart når og hvordan det blir sikret at det er folk nok til å ivareta kritisk vedlikehold Forutsetningene som er lagt til grunn for bemanning og kompetanse, skal følges opp. Når kriterier for hva som er nødvendig bemanning og kompetanse ikke er uttrykt, er det vanskelig å fylle dette kravet i utgangspunktet. Hvordan kan intensjoner om ”å sikre” eller ”sørge for” følges opp systematisk. Det er uklart i modellen i hvilken gras det er lagt strategier for å gripe inn hvis forutsetninger ikke blir fulgt, for eksempel hvis etterslepet stiger Ved endringer i bemanningen skal mulige konsekvenser for helse, miljø og sikkerhet utredes. Det framgår ikke av det vi har sett at konsekvenser for den enkeltes arbeidsmiljø, psykososiale forhold, arbeidsbelastning etc er vurdert.

5 Nye momenter ved detaljering av ny D&V modell Fordelingen av ressursene mellom D&V og PV vil etter vår mening svekke intensjonen om å øke fokus og evne til å ivareta sikkerhetskritisk vedlikehold Deler av oppgavesettet til vedlikehold er delt ut til OFS og FFO på tross av beslutningen som sier at enhetene skal være bemannet for å ivareta ”normalt” driftsansvar og vedlikehold Forpleining overtar utførelsen av helidekkfunksjonene på de store plattformene Kranlag 2 på dag blir ikke bemannet med SH dekksoperatører Vaktmester er fjernet som stilling

6 Bakgrunn for vedtaksforslag i GF AMU Bedriftens forslag bygger på en modell for drift- og vedlikehold som vi mener fører til øket risikonivå og svekket regularitet. –Både faglig kompetanse og anleggskompetanse svekkes når fagavdelingene splittes opp –Arbeidsformen er mindre effektiv WR0009 er ikke etterlevd. Her kreves det blant annet gjennomføring av konsekvensanalyse som også skal inneholde en samlet kost/nytte vurdering. Kravet til analyser i Ptil sitt regelverk er heller ikke etterlevd. Modellen er endret på viktige punkter etter at den ble besluttet i ledelsen i UPN –Erfaringene fra kransikkerhetsarbeidet viser at logistikkoppgavene må utføres med egne ansatte Bedriftens forslag til reduksjon i bemanning er ikke forsvarlig –Metodikken med sammenligning mellom plattformens størrelse er ikke holdbar –Etterslep, overtid, sykefravær og aktivitetsnivå viser at dagens bemanning ikke er tilstrekkelig –Bedriften kan ikke dokumentere omfanget av oppgaver som er satt ut på entreprise –Bedriften har lagt til grunn en modell for drift og vedlikehold som vi mener gir dårligere effektivitet

7 Konklusjon/beslutningsforslag For å verne arbeidstakernes liv og helse pålegger AMU følgende: 1. AMU pålegger bedriften å innføre en modell for drift og vedlikeholdsstyring i henhold til fagdimensjonen (helhetlige fagavdelinger). Dette medfører at fagledelse og ingeniørtjenester på plattformene videreføres. 2. Bedriften pålegges videre å foreta nødvendig etterrekruttering ifm. 58+ og annen avgang, dersom det ikke kan dokumenteres en effektiviseringsgevinst eller oppgavebortfall. Dette innebærer at dagens faktiske bemanning opprettholdes inntil relevante gevinstområder er realiserte. Dette gjelder særlig for produksjon som ikke kan få tilført ressurser fra OFS på kort varsel. 3. Logistikkoppgavene skal i sin helhet utføres med SH personell 4. GF AMU pålegger bedriften å utsette beslutningen om rotasjon av personell i påvente av arbeidsmiljøanalysen som det er krav til i slike prosesser (ref. styringsforskriftenes §17).