Sosial-, helse- og boligrett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Elevenes rettigheter og plikter
Fylkesmannens rolle i det boligsosiale arbeidet
For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
Kontroll ved bruk av tvang
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Gatejuristen, tlf , Gatejuristen •Gatejuristen er et alternativt rettshjelpstiltak •Tanken bak Gatejuristen •Målgruppe:
Ulike bydeler – ulike utfordringer • Utskrivinger fra TEDD (35 pas) : • Frogner (14) Vestre Aker (10) Ullern (1) Andre (8) • Økende liggetid pga.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Det kommunale og det statlige barnevern
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Lov om helsetjenesten i kommunene
Joachim Bjerkvik
Tjenestemottakers selvbestemmelsesrett
Individuell vurdering
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Rådgiver hos Fylkesmannen og Helsetilsynet i Aust-Agder
Retten til tjenester der du bor, ulike boformer og husleieloven.
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
innholdet i enkeltvedtak
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
3 Marius Stub.
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
© Bergen kommune Retten til midlertidig bolig Byombudets erfaringer hvordan denne retten praktiseres i Bergen kommune. Åpent seminar om rus Komite for.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Sosial-, helse- og boligrett HR 04.04.2017 Sosial-, helse- og boligrett 171 saker i 2005, de største saksgruppene: Pasientrettigheter, herunder LAR (metadon/ subutex) og psykisk helsevern – 62 saker Bolig – 26 saker under helse- og sosialrett, i tillegg 15 rene boligrettssaker, totalt 41 saker Økonomisk sosialhjelp – 21 saker Tannhelse – 12 saker Annet – 35 saker Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Informasjonskampanje HR 04.04.2017 Informasjonskampanje Små brosjyrer til folk med rus- problemer Fire temaer: Individuell plan Bolig LAR Tannhelse "Er det OK?" Høsten 2006 Videreføring senere Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Rett til midlertidig bolig HR 04.04.2017 Rett til midlertidig bolig Sosialtjenesteloven § 4-5: "Sosialtjenesten er forpliktet til å finne midlertidig husvære for dem som ikke klarer det selv." Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no HR 04.04.2017 Vilkår for retten At personen har lovlig opphold i Norge At personen ikke klarer å finne midlertidig husvære selv: Personer som har rett til annen bolig, har ikke rett til midlertidig bolig (typisk om man leier eller eier egen bolig) Skjønnsmessig reservasjon for sted/tid (man kan ikke rekke hjem før natten)? Skjønnsmessig reservasjon for situasjon (man tør ikke reise hjem pga. de man bor sammen med – typisk vold i hjemmet)? Skjønnsmessig reservasjon for boligstandard (man kan ikke bruke boligen pga. sykdom/funksjonsnedsettelser – boligen er ikke egnet)? Personer som har økonomi og tid til å finne midlertidig bolig selv, har ikke rett til midlertidig bolig (subsidiaritets-prinsippet i sosialtjenesteloven) Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no HR 04.04.2017 Innholdet i retten Lovens ordlyd: "husvære" (i dag: "rom") Høyesterett har i en dom som gjaldt pleie- og omsorgstjenester, slått fast at tjenestene må ligge på et forsvarlig nivå i forhold til tjenestemottakerens behov. Dette prinsippet vil trolig gjelde tilsvarende for midlertidig bolig – boligen må tilfredsstille et krav om forsvarlig nivå i forhold til den boligsøkendes behov. Dette vil i praksis innebære visse krav til: Fysisk standard (varme, sanitærforhold, seng, tilgang til kjøkken) Trygghet (brann, vold, tyveri) Hensyn til søkers spesielle behov (alder, kjønn, fysisk og psykisk helse, rusfrihet) Rundskriv U-5/2003 sier omtrent det samme, og gir også visse tilleggskrav som må være oppfylt. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no HR 04.04.2017 Saksbehandlingstid Sosialtjenesteloven § 8-1 viser til at forvaltningsloven gjelder Forvaltningsloven § 11a første ledd sier at: "Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold." Når det gjelder midlertidig bolig – som jo gjelder for den natten som kommer – må dette tolkes som et krav om at vedtak skal fattes samme dag som søknaden inngis. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Saksbehandlingsregler HR 04.04.2017 Saksbehandlingsregler Sosialtjenesten har veiledningsplikt om retten til midlertidig bolig, jf. forvaltningsloven § 11 Søker har rett til å la seg bistå av en person i kontakt med sosialtjenesten, jf. forvaltningsloven § 12 Vedtak om tildeling av midlertidig bolig er enkeltvedtak, jf. Sosialtjenesteloven § 8-1 og forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav a Enkeltvedtak skal være skriftlige, jf. forvaltningsloven § 23 Enkeltvedtak skal begrunnes – og dette skal skje samtidig med at vedtaket treffes, jf. forvaltningsloven § 24. Begrunnelse kan unnlates hvis søker får det vedkommende har søkt om. Det er visse krav til hvordan begrunnelsen skal utformes i § 25. Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med klienten, og det skal legges stor vekt på hva klienten mener, jf. sosialtjenesteloven § 8-4 Det er klagerett over sosialtjenestens vedtak til fylkesmannen, jf. Sosialtjenesteloven §§ 8-6 og 8-7 Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no HR 04.04.2017 Hva om det er fullt? Loven gir ikke anledning til å avslå søknader med den begrunnelse at det er fullt i kommunens ordinære botilbud. Er det fullt, kan og skal sosialtjenesten rekvirere pensjonat eller hotell mot regning. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Dårlig kommuneøkonomi HR 04.04.2017 Dårlig kommuneøkonomi Loven gir ikke anledning til å avslå en søknad med den begrunnelse at sosialtjenesten ikke har økonomi til å oppfylle retten til midlertidig bolig. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no HR 04.04.2017 Avslag pga. ikke "boevne" Loven gir ikke anledning til å avslå en søknad om bolig med den begrunnelse at personen mangler "boevne". I disse tilfellene må sosialtjenesten tilby bistand etter sosialtjenesteloven § 4-3, jf. § 4-2 og § 6-1. I egen (varig) bolig kan bistanden bestå i botrening/ boveiledning eller annen praktisk bistand/opplæring. På institusjoner (midlertidig bolig) vil det kunne være nødvendig med tett oppfølging av den enkelte fra personalets side. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Krav til dokumentasjon? HR 04.04.2017 Krav til dokumentasjon? Det er ingen konkrete krav til dokumentasjon i loven, men det blir ofte stilt krav om det i praksis fra sosialtjenestens side. Det er en klar fordel om søker kan sannsynliggjøre både at han eller hun ikke har en bolig og heller ikke har mulighet til å skaffe seg en midlertidig bolig selv. Det er sosialtjenesten som har plikt til å opplyse saken. Etter forvaltningsloven § 17 er kravet at sosialtjenesten påser "at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes". I saker uten noen dokumentasjon, må sosialtjenesten legge til grunn at søkeren fyller vilkårene. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Oppholdskommuneprinsippet HR 04.04.2017 Oppholdskommuneprinsippet Plikten påligger ifølge sosialtjenesteloven § 10-1 første ledd oppholdskommunen: "Sosialtjenesten skal yte tjenester etter denne loven til alle som oppholder seg i kommunen." Oppholdskommunen er den kommunen man til enhver tid oppholder seg, selv om det er rent midlertidig. Det er altså ulovlig om sosialtjenesten bruker argumenter som at man ikke "tilhører" kommunen eller ikke er folkeregistrert der. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Hvilket "kontor" har plikt? HR 04.04.2017 Hvilket "kontor" har plikt? Plikten påligger "sosialtjenesten" i kommunen Hvem er sosialtjenesten? I denne sammenheng er dette de forskjellige etater/kontorer/institusjoner i kommunen som ved delegasjonsvedtak har fått tildelt myndighet til å tildele midlertidig bolig til enkeltpersoner. Plikten kan også etter avtale med kommunen ligge på private organisasjoner eller kommunale foretak som driver midlertidige botilbud. I Oslo er det en rekke kontorer som kan tildele midlertidig bolig. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Sosialtjenesten i Oslo HR 04.04.2017 Sosialtjenesten i Oslo Organisasjonskart over de deler av "sosialtjenesten" (slik begrepet er brukt i sosialtjenesteloven) i Oslo kommune som har ansvar i saker som gjelder tildeling av bolig. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no HR 04.04.2017 Er utkastelse tillatt? Utkastelse fra midlertidig bolig er ikke regulert spesielt i loven. Det er derfor ikke lov til å kaste ut noen fra en midlertidig bolig – med mindre man tilbyr en annen bolig. Et praktisk problem er at ikke alle er like flinke til å bo – noen kan være til ulempe for andre beboere – og noen kan opptre truende og i verste fall skade andre. Enkelte personer må antakelig få tilbud om en bolig der de ikke kan være til fare for andre. Det kan bli nødvendig å øke bemanningen for å sikre tilstrekkelig trygghet. I noen tilfeller vet vi at vekterselskaper engasjeres for å trygge både ansatte og andre beboere. Når kan sosialtjenesten fraskrive seg ansvaret? Dette forutsetter at noen andre overtar ansvaret: Ved alvorlige psykiske lidelser vil innleggelse i psykisk helsevern være aktuelt. Ved straffbare forhold vil politiet ha ansvaret for saken. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter

Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no HR 04.04.2017 Egenbetaling Egenbetaling for midlertidig bolig (i institusjon) er regulert i vederlagsforskriften av 26. april 1995 Overnatting har en makspris på 59 kr og døgnprisen kan settes til maks 118 kr. Satsene endres over tid. Gatejuristen, tlf. 22 42 55 97, www.gatejuristen.no Gatejuristens helse- og rehabiliteringsprosjekter