Professor Magne Supphellen NHH og Hauge School of Management

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
ESMA retningslinjer egnethetstest
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Hauge-Partner Presentasjon.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Omdømmeprofil for vår svømmeklubb Hva står vi for?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Stein Erik Halck Veileder
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Skandinavisk næringsliv og CSR
- Verdsettende ledelse
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Kvalitetsklubb i Agder Fotballkrets
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Mangfold er bra for Stormberg Kurs LDO. Historikk.
Hvordan forsterke merkevaren?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Verdiene dine ARBEIDSGRUPPETEMA. Deltakere Innleder: Håndvevermester Bjørg Hustad.
Velkommen til Haugekonferansen 22. november 2010 Thon Hotel Vettre, Asker.
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Definere og velge hovedmål og delmål
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Norges Bank Investment Management Filname Etikk og eierskapsutøvelse Henrik Syse, Leder for Corporate Governance-gruppen, Norges.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
-Et annerledes fond, som jobber aktivt for og med ungdom! MODERNE SAMFUNNSANSVAR/ SOSIALT ANSVAR.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Innovasjon i lokalarbeidet
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Professor Magne Supphellen NHH og Hauge School of Management Sosialt entreprenørskap i kommersielle virksomheter: -fallgruber & muligheter for ledere Professor Magne Supphellen NHH og Hauge School of Management Magne.supphellen@nhh.no

Lønnsomhet som hovedmål «Orklas mål er å gi aksjonærene en langsiktig avkastning godt over aksjemarkedets gjennomsnitt.» 04.04.2017

Bedriftens mål: Lønnsomhet & sosialt bidrag «Stormberg skal drives på en måte som bidrar til at verden blir et litt bedre sted. Derfor støtter vi kampen mot fattigdom, vi arbeider for et mer inkluderende arbeidsliv, vi er klimanøytrale og vi har et sterkt engasjement i forhold til etisk handel. Vi som jobber i Stormberg i dag har et langsiktig mål om at Stormberg skal overleve sin 100-års dag, 18. februar 2098. Det krever at vi hele tiden strekker oss videre, samtidig som vi engasjerer oss i samfunnsutviklingen». 04.04.2017

Når hovedmålet er lønnsomhet Har sosialt entreprenørskap noen rolle i slike virksomheter? Bør slike bedrifter bare engasjere seg i sosialt entreprenørskap i den grad det har positiv effekt på bunnlinja? 04.04.2017

Alle bedrifter er ansvarlige overfor samfunnet ”Corporations has a moral responsibility to maximize its positive impact and minimize its negative impact on society» (Pride & Ferrell 1997) Forbrukere, myndigheter og bedriftsledere er i økende grad enige om at bedrifter har et ansvar overfor samfunnet som strekker seg lenger enn å skape profitt Dette er et moralsk anvar Hva består dette ansvaret i – på hvilke områder har bedriften et ansvar? 04.04.2017 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no

På hvilke områder har bedriften et etisk samfunnsansvar? To aktuelle grunnprinsipper Bedriften har ansvar for å gjøre noe med eventuelle negative konsekvenser for samfunnet av egen virksomhet Bedriften har et positivt ansvar for å bidra til å løse samfunnsproblemer som den har komparative fortrinn (særlig evne og anledning) for å løse Ansvaret må balanseres mot hensynet til økonomisk overlevelsesevne 04.04.2017

Et rammeverk for analyse av samfunnsansvar Har bedriften komparative fortrinn mht å dekke samfunnsbehovet/løse samfunnsproblemet? I liten grad I stor grad I stor grad Ubetinget ansvar (avfallshåndtering ut over lovens krav til Statoil) Ubetinget ansvar (diktatorers misbruk av oljeinntekter fra Statoil) Hvorvidt bedriften bidrar til samfunns- problemet Betinget ansvar (bedre energiforsyning for vanlige folk i fattige land hvor Statoil opererer) Allment ansvar (bekjempe analfabetisme) I liten grad 04.04.2017

Håndtering av samfunnsansvaret Selv om det moralske ansvaret er ubetinget – er ledelsen samtidig ansvarlig for å lete etter løsninger som er økonomisk bærekraftige – aller helst lønnsomme Med andre ord: Sosialt entreprenørskap er viktig Mulige løsninger Økonomisk bærekraftige løsninger 04.04.2017

Økonomisk bærekraftige løsninger Løsninger som andre bedrifter, organisasjoner eller myndighetene verdsetter HP: resirkulering av elektronikk Aktivere kommunikasjonseffekter av samfunnsansvaret styrke omdømmet (ekstern aktivering) styrke internkulturen (intern aktivering) Høyere hensikt, mening, motivasjon 04.04.2017

Hvordan finne bærekraftige løsninger? Autonome tverrfaglige team Inngående målgruppe-/problemkunnskap Mangfold (intern – og i nettverk) Tydelig visjon/mål – som deles av alle i teamet Indre motivasjon & lidenskap Forankring i toppledelsen (myndighet & opplevd betydning) Teamleder som inspirerer & motiverer Likeverd/flat struktur Tillit & åpenhet 04.04.2017

Sosialt entreprenørskap som verktøy for å skape lønnsomhet Hvilke strategiske ferdigheter og ressurser har/kan bedriften få tilgang på? Viktige, sjeldne, vanskelige å kopiere (Barney) Kan disse ferdighetene/ressursene brukes til å løse sosiale problemer på en lønnsom måte? Siden slike aktiviteter baseres på bedriftens spesielle ferdigheter og ressurser, vil de ofte lett kunne aktiveres internt og/eller eksternt 04.04.2017

04.04.2017

Intern aktivering Koble aktivitetene tydelig til kjerneverdiene HP: «Meaningful innovation» Kommunisere de sosiale effektene Involvere ansatte i aktivitetene skape eierskapsfølelse Knytte aktivitetene til den bedriftsrelaterte identiteten 04.04.2017

Ekstern aktivering «Permission marketing» Målgruppedifferensiering Ikke påtrengende Gjør aktivitetene og resultatene tilgjengelige – uten å skryte Målgruppedifferensiering Forskjellig kommunikasjon for ulike grupper: kunder, partnere, myndigheter, arbeidsmarkedet Eks: 04.04.2017

Aktivering overfor kundene (Sen & Battacharya 2001) Kongruens mellom sosiale aktiviteter og virksomheten Holdning til sosiale aktiviteter Kunnskap om sosiale aktiviteter Holdning til bedriften 04.04.2017

Konklusjoner Sosialt entreprenørskap er nødvendig for å håndtere samfunnsansvaret i kommersielle bedrifter Sosialt entreprenørskap er en aktuell strategi for å skape profitt Den økonomiske effekten av sosialt entreprenørskap kan styrkes gjennom intern og ekstern aktivering Sosialt entreprenørskap krever lidenskap for å løse sosiale problemer Sosialt entreprenørskap må på agendaen i forskning og utdanning! 04.04.2017

HAUGE SCHOOL OF MANAGEMENT Bachelorutdannelse i økonomi, administrasjon og ledelse - inspirert av arven etter H.N. Hauge Oppstart: Høsten 2013 Sted: Høgskolen i Staffeldtsgate, Oslo magne.supphellen@nhh.no

«Nye NLA»: Tre skoler i én

Hvorfor Hauge School of Management? Vi vil se nye generasjoner med dyktige (sosiale) entreprenører og økonomer som er forankret i haugianske verdier som flid, personlig- og sosialt ansvar og omsorg for medmennesket Norge trenger innovasjon og nyskaping i frivillige organisasjoner, i bistandsarbeid og i kommersielle bedrifter 04.04.2017

Muligheter etter Hauge School of Management Kvalifiserer for den generelle graden Bachelor i økonomi og administrasjon Kvalifiserer for mange typer stillinger innen økonomi, administrasjon og innovasjon i næringsliv, frivillig sektor og offentlig forvaltning Kvalifiserer også for videre studier på masternivå, f.eks ved NHH, BI eller UiA Gir godt grunnlag for å starte egen virksomhet 04.04.2017

Skolens posisjonering Fokus på sosialt – og kommersielt entreprenørskap Mye praksis Grundigere på karakterbygging og samfunnsansvar Individuell oppfølging/mentoring Godt studiemiljø Like god på andre fagområder + gode muligheter for utenlandsopphold 04.04.2017

SKRIV DEG PÅ LISTE – FÅ NYHETSBERVET! HAUGE SCHOOL OF MANAGEMENT Oppstart: Høsten 2013 Sted: Høgskolen i Staffeldtsgate, Oslo SKRIV DEG PÅ LISTE – FÅ NYHETSBERVET!

Appendiks

Engasjerte fagpersoner Professor Ola Grytten (økonomisk historie) Professor Øystein Thøgersen (makroøkonomi) Professor Jan Inge Jensen (entreprenørskap) Professor Paul Otto Brunstad (etikk/karakterutvikling) Professor Sven A. Haugland (strategi/organisasjonsteori) Professor Bruce Dalgaard (makroøkonomi, øk. historie) Førsteamanuensis Ole B. Landsverk, HiS Professor Magne Supphellen (markedsføring, entreprenørskap)

Dyktige og erfarne praktikere Per Sævik, Havila Shipping Karsten Solberg, Storebrand Jon Osvald Harila, Deloitte Terje Rott, selvstendig entreprenør og investor Øystein G. de Presno, Noracta m. fl

«Build the best products, cause no unnecessary harm, use business to inspire, and implement solutions to the environmental crisis» 04.04.2017

Stormberg på omdømmetoppen Stormberg er kåret til den mest synlige bedriften i BIs omdømmebarometer for 2012. - Dette er en dag som går inn i Stormbergs historie med store bokstaver. Dette er en dag vi ikke kunne forestilt oss. Dette er en dag hvor lille Stormberg heies frem foran veletablerte og store selskaper som Ikea, Vinmonopolet, Tine, TV2, Statoil og mange flere, sier Stormberg-sjef og -gründer Steinar J. Olsen i en kommentar. 04.04.2017