Hvordan gjøre en god eksamen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Rett på sak.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
- Bak enhver tekst er det arbeid
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Eksamen i muntlig norsk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hvordan skrive en god utredning?
Muntlige presentasjoner
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Prosjekt og forskningsrapport
Læreplanen Historie Vg2.
TIDSLINJER nettsted.
Strategier og kompetanse
Mandag 8. November Powerpoint..
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Skriving av prosjektrapport
Les s Les ”Sametinget” I par velg 1 av temaene Oppsummere dette temaet og forklare hvorfor det er av betydelse (30 min) Klassen skal.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
RAPPORT saklig og informativ
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Prosjektoppgaven.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Prosjekt og forskningsrapport
Informasjon om eksamen
Hvordan forberede meg til tentamen?
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Oppdrag i historie - Muntlig
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan gjøre en god eksamen? EKSAMEN GEOFAG 1 Hvordan gjøre en god eksamen? GEOFAG 1 EKSAMEN EBH

Sett opp en TIDSPLAN for forberedelsestiden når du har mottatt TEMAET Les gjennom Forskningsoppgaven din Sjekk fagplanen: Hvilke punkter i fagplanen er lurt å ta med? Sjekk kilder – lag liste Kildekritikk Lag en disposisjon i punkter for foredraget som skal vare 10-15 minutter Sjekk Kart, Figurer, grafer, bilder, prosesser etc som skal forsterke, underbygge det du sier i foredraget Ikke glem mat, frisk luft og søvn GEOFAG 1 EKSAMEN EBH

Foredraget Innledning: Presentasjon av tema og problemstilling, og et lite sammendrag av hva foredraget vil inneholde Problemstilling: = forskningsspørsmål Bruk spørreordene hva, hvilken, hvordan, hvorfor, når, hvem, konsekvenser Hoveddelen: Beskriv først bakgrunnsinformasjon og teorier om temaet. Presenter dine erfaringer ut fra innsamlet materiale/data fra ”feltarbeidet”. Skill mellom hva som er teori, og hva som er dine oppfatninger Avslutning: drøft/analyser resultatet du har kommet fram til i forhold til problemstillingen og konkluder ut fra det. GEOFAG 1 EKSAMEN EBH

Framføring Kun disposisjon i punkter på 1 A4-side Bruk disposisjonen bare når du må PowerPoint med plansjer, kart etc må forklares slik at det blir en sammenheng mellom foredrag og PP Husk å skrive på kilder til alle kart, bilder, plansjer ,illustrasjoner etc Husk å skrive på tegnforklaringer Referanseliste og kildekritikk Til slutt viser du alle informasjonskilder du har brukt for å lage foredraget. Det viser at du har lest fagstoff og gjør foredraget mer faglig troverdig GEOFAG 1 EKSAMEN EBH

HVA LETER SENSOR ETTER? Dine fagkunnskaper! Bruk av fagbegrep og teorier Kunne bruke, tolke og analysere kart, tabeller, satelittbilder og digitale kilder. Kunne vurdere ulike scenarier og prosesser Din evne til å analysere/drøfte God struktur i framføringa Kreativitet GEOFAG 1 EKSAMEN EBH