Læring, kunnskap, formidling Prosjekt moderne kunsthistorie Fagerlia videregående skole KUNSTHISTORIE.COM Prosjekt moderne kunsthistorie Fagwiki som læringsarena.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

I.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
”SKAUTRAVERN” – VANDRENDE LEIRSKOLE OG SPENNENDE DAGSTURER I MARIDALSMARKA – ARR: BARNAS LANDSKAP Her er to ulike turtilbud til skoleklasser, studentgrupper.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
estetiske virkemidler
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E.Thune Rådgiver ped.bruk av IKT RFK – seksjon skole Twitter: torillevy
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Nye websider for Sørli skole
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Landsorganisasjonen i Norge
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Avdeling for sosionomutdanning
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse Om Kunnskapsløftet og LUs etterutdanningsprogram for Oslo Kommune Eli Gjølstad Anita Gustavsen Beate Haugom Anne-Sofie.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Wikipedia Den frie encyklopedi Nina Aldin Thune administrator Wikipedia.no.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Det viktige samarbeidet
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole!
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Bestehexer Nina Aldin Thune. bestehexer Møte med Tron Øgrim på Wikipedia Hva er Wikipedia Tron Øgrims innsats for Wikipedia.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Slåtthaug ungdomsskole
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Prosjektleder valg 2015 Bente Huuse VALG EN NYBEGYNNERS BEKJENNELSER.
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
Kurs i bruk av karrierevalgverktøyet Work Interest Explorer (WIE)
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Utskrift av presentasjonen:

Læring, kunnskap, formidling Prosjekt moderne kunsthistorie Fagerlia videregående skole KUNSTHISTORIE.COM Prosjekt moderne kunsthistorie Fagwiki som læringsarena

Konsept og målsetting 2 • Erstatte ett emne til fordypning med flere små • Henvende seg til et større, kritisk publikum • Vektlegging av objektivitet og struktur • Opparbeide kompetanse og trygghet • Bidra til å minske behovet for lærebøker

Bakgrunn 3 • Tusener i alle aldre bidrar på wikipedia • Egne erfaringer som bidragsyter på wikier • IKT-muligheter som pedagogisk hjelpemiddel

Rammekrav 4 • Elevene må kunne arbeide trygge for vandalisering • Elevene må kunne få individuell veiledning direkte • Wikien må til en viss grad tilpasses uerfarne elever • Elevene skal kunne ha eierforhold til artiklene • Læreren må ha wikierfaring • Læreren må være faglig garantist for artiklene

Valg av wiki 5 • Kunsthistorie.com er en relevant fagwiki • Webmaster Nina Aldin Thune har full kontroll • Hun organiserte og la til rette for prosjektet • Elevene fikk laget egne bruker- og kladdesider • Kladdesidene ble stengt for andre enn brukeren På bla. wikipedia var slike tilpasninger vanskeligere å få gjennomført og faren for vandalisme var større

Organisering 6 • Det ble utarbeidet en prosjektside • Det ble utarbeidet tilpassete hjelpetekster • Artikkelråstoff ble lagt ut på skolens Classfronter • Veiledning og hjelp skjedde via e-post og telefon • Kladdesidene var åpne bare for administratorene Dermed forekom bare elevens navn i historikken

Erfaringer 1 7 • Det tok uforholdsmessig lang tid å komme igang • Elevene var til å begynne med nølende og usikre • Det ble nødvendig å ta av skoletimene • Noen elever klarte seg fullstendig på egenhånd • Det ble mulig å ta seg bedre av de svake elevene • Det forekom utstrakt erfaringsutveksling i klassen

Erfaringer 2 8 • Det er viktig å ha prosjektet klart tidlig i skoleåret • Man må ta i bruk skoletimer helt fra starten av • Man må ha innleveringsfrist både til jul og påske • Flinke elever må få noe igjen for å hjelpe svakere • Presumtivt svake presterer over forventet • Det er mulig å høyne kravet til antall artikler

Erfaringer 3 9 • Elever er kommet i personlig kontakt med kunstnere • De er stolte av artiklene sine • De har fått ett mer familiært forhold til faget • De er blitt flinkere til å strukturere seg også muntlig • De er blitt mer kildekritiske • De har fått innsikt problemer rundt bruken av lisenser

Eksempel 1 10

Eksempel 2 11

Eksempel 3 12

Eksempel 4 13

Eksempel 5 14

Evaluering 15 •Der er skrevet 20 artikler tilknyttet prosjektet •Atriklene er om kjente og litt mer ukjente kunstnere • Kvaliteten på artiklene er jevt over god • Noen av artiklene utmerker seg som svært bra •Det har vært spennede å se hvordan elevene har jobbet med stoffet •Om anledningen byr seg så vil det bli startet flere prosjekt