Eksistensiell og åndelig smerte og uro

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitterær fortelling
O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
De dårige følelsene. Veiene ut..
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Barnet som gave og oppgave
22 tips for den faglitterære forfatteren
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Å skrive en god innledning
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Med sekken full av penger!
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Deg være ære, Herre over dødens makt!
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Om å skrive om litterære tekster
Trygghet og tillit ved livets slutt
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Velkommen til ettårssamling
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Februar 2010.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Lek og Læring i barnehagen
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Kroppen som Gud har villet
… Gud ikke er stor For opptak:
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Daniel Stern`s Teori.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Sinne Film:
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Eksistensiell og åndelig smerte og uro «Hjelp, hvor er presten...?» «Hjelp, hvor er du, mitt med-menneske?!!!» TML 0120313

Tilfelle A - frokosterfaringen I møte med erfaringen «jeg kan ikke lenger selv bruke mine hender når jeg er sulten», møter A sin Fysiske begrensning: armen/hånden kan ikke føre maten til munnen. Psykiske begrensning: A kan ikke lenger kjenne gleden over egen frihet. Sosiale begrensning: A kan ikke lenger fritt og selvstending delta i et måltidsfellesskap. Eksistensielle/åndelige begrensning: A møter sine begrensninger og avhengighet av andre. Sist gang hun hadde lignende erfaringen, var hun et lite barn. Hennes erfaring av å være «herre» i eget liv, har nok en gang fått en dramatisk vending. TML 0120313

Tilfelle A - frokosterfaringen I møte med erfaringen «jeg kan ikke lenger selv bruke mine hender når jeg er sulten», møter A sin Fysiske Psykiske Sosiale Eksistensielle/åndelige begrensning Her nytter det ikke å kalle på presten! Det er du, pleier, som berører og aktiverer pasientens ulike smertenivå og lidelse! TML 0120313

Total pain “Total pain” – et nøkkelbegrep innen moderne palliasjon. – the most important and original concept to emerge in the field of palliative care. Cicely Saunders: Whatch with Me TML 0120313

Hvorfor «total pain»? Mål innen palliasjon: “pain control”. Begrepet “total pain” innebærer en systematisk og helhetlig tilnærming til smerte-kontroll i møte med terminale pasienter, i det vi gir oppmerksomhet også til deres • sosiale, • emosjonelle og • spirituelle behov. Cicely Saunders Ingen palliativ smertelindring (“pain control”) i egentlig forstand, uten dette helhetlige perspektivet! TML 0120313

Chronic pain En pasient som dramatisk har fått endret sitt livs innhold og livs tids-perspektiv på grunn av en livstruende sykdom, opplever gjerne en dyp kronisk smerte, annerledes enn enn “bare” fysiske eller psykiske smerter. “…chronic pain is `not just an event, or a series of events…but rather a situation in which the patient is… held captive.`” Cicely Saunders TML 0120313

Eksistensielle smerte knyttes gjerne til: det som er felles for et hvert menneskes eksistens Tiden - hver tid, sin utfordring og døden - møtet med den totale ensomhet – mangel på erfaring og «det kjente»... Frihet - jeg må selv stå til ansvar for mine valg... Hva jeg ikke gjorde... og ansvar - jeg må selv bære konsekvensene av mitt ansvar som... Skam - jeg - mitt selvbilde - forandres og skyld - for hva jeg påfører andre med min sykdom Ensomhet - jeg er dypeset sett alene i min egen tilværelse og angst - min angst = min mer og mer manglende livskontakt og livsmulighet TML 0120313

Åndelig smerte knyttes gjerne til: Å, jeg får ånde-nød... Kveler eksistensen meg, eller kan jeg finne et puste-rom? Hvordan et menneske forholder seg til sin eksistens - Tillit – mistillit - Håp – håpløshet - Valg/utfoldelse av verdier - Mening – meningsløshet TML 0120313

Hvordan møte åndelig/eksistensiell smerte/uro? Åndelige/eksistensielle smerter og uro skal ikke behandles, men likevel møtes og tas på dypeste alvor! TML 0120313

Åndelige/eksistensielle smerter og plager skal møtes med gjenkjennelse forståelse respekt omsorg TML 0120313

Gjenkjennelse ”…jeg blir mer og mer overbevist om at… det som oppleves som det mest enestående, ofte viser seg å være det som er mest solid forankret i menneskelivets felles vilkår.” H. M. Nouwen Vi kjemper med de samme - gåtene, - begrensningene, har kontakt med den samme - angsten, - depresjonen, - fortvilelsen osv. Det er i erkjennelsen av at vi er mer like enn ulike, at to mennesker virkelig møtes. Men uten denne erkjennelsen møtes ikke livene våre, og vi kommer til å snakke og se forbi hverandre. TML 0120313

Forståelse Forståelse forutsetter evne til empati. Empatievne er «den andre»-orientert: å ”vite” opplevelses- eller følelsesmessig hvordan et annet menneske tenker og føler i et gitt øyeblikk. Empatievne er en evne til å bli berørt: til ikke å bli stående på utsiden av, likegyldig til eller nøytral til det som skjer med den andre. TML 0120313

Respekt ” Se tilbake på, se om igjen, se på ny” – gi bevisst og fokusert oppmerksomhet! Respekt dreier seg praktisk talt om hvordan du ser (på) et med-menneske! Dobbel betydning: - Konkret se på Hvilken verdi du gir vedkommende Respekt = fokusert oppmerksomhet, over TID! TML 0120313

Omsorg Omsorg – en etisk utfordring! I møtet mellom to eller flere mennesker - melder det seg to grunnleggende etiske spørsmål: * Hva/hvem skal ta vare på livet? * Hva/hvem skal legge til rette for livet? Omsorgens ansvar og risiko. Tilfelle A TML 0120313

at du så å si holder vedkommendes liv i dine hender I et hvert møte med et medmenneske ligger det perspektiv at du så å si holder vedkommendes liv i dine hender K E Løgstrup TML 0120313

Hvordan hjelpe? Legg til rette for at et HÅP kan lyse i eksistensen – til siste sekund! Åndelig og eksistensiell omsorg = å skape og vedlikeholde håp – sammen! I møte med deg, vil jeg så gjerne oppleve: `Jeg lever i håpet`!» «I møte med deg, vil jeg så gjerne oppleve: `Jeg er ikke håp-løs, hverken når jeg lever eller når jeg skal dø!`» TML 0120313

Håp ikke bare et ønske for livet en drøm om noe i fremtiden et halmstrå jeg tviholder på TML 0120313

I håpet får man… øye på selve det grunnleggende kjennetegn ved menneskelivet... Der hvor andre levende vesener hjelpeløst er prisgitt en situasjon uten utveier, der kan mennesket sette inn en befriende kraft – håpet. Dør håpet som bærer mennesket, havner det også selv i en indre katastrofe. Jürgen Moltmann TML 0120313

– uansett alder eller helse, er håp-løst! Intet menneske – uansett alder eller helse, er håp-løst! TML 0120313

En uunværlig livskraft Håp En uunværlig livskraft i dag! TML 0120313

Håpet bærer mennesket... «Der det er liv, er det håp.» «Der det er håp, er det liv.» «Du er ikke håp-løs!» Når livet er håp-løst, tør vi ikke velge oss selv og vårt liv – i dag! Det er håpet som gjør at vi - tør å se ut av oss selv, og - ta fatt på det livet som er her og nå Det er «i håpet» vi lever! TML 0120313

Hvordan hjelpe? Åndelig/eksistensiell smerte skal ikke behandles, hverken gjennom terapi eller medisinering! Den syke sier: - «Jeg håper å få kontakt med deg, du mitt med-menneske!» - «Jeg håper å kunne bli synlig for deg, du mitt med-menneske!» ..slik livet er NÅ! Smerten skal møtes – ved at fortellinger lyttes til og deles. Bilder og gjenstander. TML 0120313

HÅPET og RELASJONEN Håpet fødes og vedlikeholdes i den gode relasjonen Det nyfødte barnets grunnleggende «startkapital» i møte med livet. TML 0120313

Et spedbarns hud er som en tørr ørken som tørster etter ømhet. De taktile sanseinntrykkene forteller meg om meg selv eller verden. Denne fortellingen bor i en annens hender og lander litt etter litt på min hud og i mitt sinn. Det er hender som forteller om omsorg, trygghet, glede og trøst i livets begynnelse. Jeg blir bokstavelig talt kjærtegnet inn i livet. Min egen verdi, min tiltro til om noen kan være glad i meg, avgjøres av andres hender, hvordan jeg berøres og tas vare på. Notto Thelle TML 0120313

HÅPET og RELASJONEN Håpet fødes og vedlikeholdes i den gode relasjonen Et hvert menneskes grunnleggende erfaring i møte med den nye dagen. Ikke minst menneskelige møter hvor liv og helse står på spill – gjentas dramaet «håp» med styrke. Et menneskes grunnleggende «oppsummering» ved livets endestasjon TML 0120313

Berøring – det første språket Berøring er menneskets første og siste språk. Fra første stund, mens ordene bare er uartikulerte skrik eller fornøyd gurgling, samtaler vi med barnet gjennom huden. Hender stryker, kinn møter kinn, lepper kjærtegner, bryst drypper av melk og blikk berører blikk. Og etter et langt liv, når glemselen setter inn, når ordene forsvinner og forstanden blir borte, lever berøringen videre som det eneste språket som gir mening. Det hjernen har glemt, husker kroppen. Hvem vil ikke ha en hånd å holde i når den siste stund kommer? Hvem trenger ikke å bli strøket over kinn og panne? TML 0120313

…barndommens og alderdommens ytterligheter …barndommens og alderdommens ytterligheter. …det fysiske nærværets språk. Det er blikk og berøring og sanselighet, hud mot hud og kropp mot kropp. …Berøringen er vårt første språk, deretter kommer ordene – litt etter litt. Notto Thelle TML 0120313

Kroppen og sansene er dører håpet går inn og ut av Når ord og forstand blir borte.... Kroppen – inngangsdør til deg selv – utgangsdør til andre Det er gjennom sansene håp formidles. Hva forteller - Øynene? - Ørene? TML 0120313

Hendene dine, hva forteller de? Jeg er en gjenstand i ditt arbeid? Jeg er en ting du behandler/steller i jobben din? Husk, om du vil eller ikke: Når du nærmer deg og rører kroppen min, nærmer du og rører du meg og det dypeste i meg selv! Når du gir av ditt med-menneskelige nærvær, berører du noe av det pasienten håper på! TML 0120313

Maktesløshet Even when we feel that we can do absolutely nothing, we will still have to be prepared to stay! “Watch with me” means, above all, just “be there.” Cicely Saunders TML 0120313

Hva så med det religiøse? Ditt eget mot og trygghet, dine erfaringer din åpenhet og ærlighet avgjør. Samarbeid. Vit når du skal vise videre! (eks. Bjørn og meg. Pasienten: «Mot slutten, kommer jeg til å ha det vondt eller få ubehag på andre måter?» Jeg: «Snakk med Bjørn!» TML 0120313

Erfaringene og ritualene Jo dårlige de kognitive funksjonene fungerer, desto viktigere blir det å spille på lag med erfaringer og kjente ritualer. Bokeveien TML 0120313