Stavanger Bliss Janne Haaland Matlary

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Fra ord til liv August 2012.
Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
Normer, verdier og holdninger
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Etiske modeller - hva er det?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Fra ord til liv April 2013 «Kom ikke med klager mot hverandre.» (Jak 5,9)
Antikkens Hellas f. Kr.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Skandinavisk næringsliv og CSR
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Arbeidslivet må organiseres
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Kjærlighet – mellom søsken
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Innføring i yrkesetikk for lærere
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Stoisismen og kristendommen
Improvisasjon som metode i samarbeid/samhandling/samspill?
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Dydar og laster Kva slags person vil du vere
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Etikk i skole og arbeidsliv
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Religion og Identitet Lisa Stornes
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Visdom fra en sjelesørger
Utskrift av presentasjonen:

Stavanger Bliss Janne Haaland Matlary Å lede seg selv Stavanger Bliss Janne Haaland Matlary

Telos Hensikten med eget liv; å lede det Hensikten med privatlivet Hensikten med borgerlivet Hensikten med næringslivet.... ’Eudamonia’ – gresk ord for å realisere seg selv, lykke er lik å nå idealer

Virtu ’Virtu’ samme ord som ’viril’, betyr sterk, mandig Men på norsk heter det ’dyd’ og gir gale assosiasjoner Antikken: Dyd vs. Last, trene seg i dyd gjennom ’askese’, rett og slett ’trening’ Mennesket er potensiale (kraft), det velger selv hva det skal bli til

Gresk praksis Etikk betyr riktig praksis, altså handling i konkrete situasjoner Kan etikk læres? (ikke på etikkseminarer..)’ Aristoteles: ”mennesket er et rasjonelt vesen, det kan resonnere” – Ratio inkluderer etisk evne: Sokratisk metode

Politikk, økonomi, privatliv ’Zoon politikoon’ – mennesket er sosialt skapt, realiserer seg selv kun i polis-sfæren ’oikonomos’ er husholdning, privatsfæren Privatliv er mangelfullt uten sosialt aspekt Økonomien/privatlivet mangelfull i seg selv Tre deler av ens liv som skal realiseres for at man blir fullt menneske

Kardinaldydene Iustitia - rettferdighet Prudentia – kløkt, visdom Temperantia – måtehold, selv-disiplin Fortitudo – mot, styrke, djervhet Disse er kompasset, styringen må foregå ut fra alle fire

Lastene Grådighet Lyst Misunnelse Lathet Unnfallenhet Egoisme Selvopptatthet, etc. Etc.

Stoisismen Romernes risikosamfunn – selv-disiplin en viktig dyd, likeledes kløkt og mot til riktig tid, men fremfor alt å være uavhengig av samfunnet og sterk ’Detachment’ – uberoende av omgivelsene, ble særdeles viktig Senecas skjebne I dag: vi er altfor avhengige av medieinnflytelse og andres opinion -

Vi lever i risikosamfunnet Nye risiki: globaliseringen betyr eksponering for konkurranse og muligheter Norske normer gjelder ikke lenger Ledere må agere internasjonalt, men kan det ofte ikke Hvor skal kompasset nå komme fra? Kan vi stole på oss selv?

Oppøve skjønn Omdømmerisiko Må regne med angrep på eget omdømme Jobbrisiko – må regne med omstilling, ev. Ingen jobb Innsyn fra media, andre: et konstant fenomen Lederen må ha indre styrke og karakter, samt ’detachment’ for å beholde kjernen

Påstander Norske ledere er motivert av pengebegjær, og fanges av denne lasten For hva er ’telos’ i dette? Mer konsum eller et edlere formål`? Hensikten bestemmer om dette er en dyd eller last Norske ledere neglisjerer polis-sfæren og er derfor ’amputerte’ som mennesker Det samme gjelder privatsfæren/familien

Forholdet mellom livets aspekter Næringslivslederen er borger og privatmenneske; de tre aspekter har et bestemt forhold til hverandre En dydig næringslivsleder motiveres også av samfunnsansvar En dydig person tenker på hele livsløpet: ’memento mori’ det eneste sikre Likskjorten har ingen lommer

Konkret: Hvordan? Integritet betyr at deler blir til et nytt hele, dvs. At mennesket er helt, selvrealisert Telos: en bedrift skal primært tjene penger, deretter andre formål Og en familie skal primært ta seg av mennesket uten bytteforhold, stedet man elskes uten betingelser Og borgeren skal bry seg om det felles

Gjenoppdage kjernefunksjonen Dydene trengs for å realisere seg i alle livets aspekter Det er lett å erkjenne rett fra galt, vanskelig å implementere: ”A little virtue does not hurt you, but vice is nice” Øve seg på selvanalyse, la seg inspirere av tradisjonen – les Sokrates’ dialoger, Seneca, Augustin