Stavanger Bliss Janne Haaland Matlary Å lede seg selv Stavanger Bliss Janne Haaland Matlary
Telos Hensikten med eget liv; å lede det Hensikten med privatlivet Hensikten med borgerlivet Hensikten med næringslivet.... ’Eudamonia’ – gresk ord for å realisere seg selv, lykke er lik å nå idealer
Virtu ’Virtu’ samme ord som ’viril’, betyr sterk, mandig Men på norsk heter det ’dyd’ og gir gale assosiasjoner Antikken: Dyd vs. Last, trene seg i dyd gjennom ’askese’, rett og slett ’trening’ Mennesket er potensiale (kraft), det velger selv hva det skal bli til
Gresk praksis Etikk betyr riktig praksis, altså handling i konkrete situasjoner Kan etikk læres? (ikke på etikkseminarer..)’ Aristoteles: ”mennesket er et rasjonelt vesen, det kan resonnere” – Ratio inkluderer etisk evne: Sokratisk metode
Politikk, økonomi, privatliv ’Zoon politikoon’ – mennesket er sosialt skapt, realiserer seg selv kun i polis-sfæren ’oikonomos’ er husholdning, privatsfæren Privatliv er mangelfullt uten sosialt aspekt Økonomien/privatlivet mangelfull i seg selv Tre deler av ens liv som skal realiseres for at man blir fullt menneske
Kardinaldydene Iustitia - rettferdighet Prudentia – kløkt, visdom Temperantia – måtehold, selv-disiplin Fortitudo – mot, styrke, djervhet Disse er kompasset, styringen må foregå ut fra alle fire
Lastene Grådighet Lyst Misunnelse Lathet Unnfallenhet Egoisme Selvopptatthet, etc. Etc.
Stoisismen Romernes risikosamfunn – selv-disiplin en viktig dyd, likeledes kløkt og mot til riktig tid, men fremfor alt å være uavhengig av samfunnet og sterk ’Detachment’ – uberoende av omgivelsene, ble særdeles viktig Senecas skjebne I dag: vi er altfor avhengige av medieinnflytelse og andres opinion -
Vi lever i risikosamfunnet Nye risiki: globaliseringen betyr eksponering for konkurranse og muligheter Norske normer gjelder ikke lenger Ledere må agere internasjonalt, men kan det ofte ikke Hvor skal kompasset nå komme fra? Kan vi stole på oss selv?
Oppøve skjønn Omdømmerisiko Må regne med angrep på eget omdømme Jobbrisiko – må regne med omstilling, ev. Ingen jobb Innsyn fra media, andre: et konstant fenomen Lederen må ha indre styrke og karakter, samt ’detachment’ for å beholde kjernen
Påstander Norske ledere er motivert av pengebegjær, og fanges av denne lasten For hva er ’telos’ i dette? Mer konsum eller et edlere formål`? Hensikten bestemmer om dette er en dyd eller last Norske ledere neglisjerer polis-sfæren og er derfor ’amputerte’ som mennesker Det samme gjelder privatsfæren/familien
Forholdet mellom livets aspekter Næringslivslederen er borger og privatmenneske; de tre aspekter har et bestemt forhold til hverandre En dydig næringslivsleder motiveres også av samfunnsansvar En dydig person tenker på hele livsløpet: ’memento mori’ det eneste sikre Likskjorten har ingen lommer
Konkret: Hvordan? Integritet betyr at deler blir til et nytt hele, dvs. At mennesket er helt, selvrealisert Telos: en bedrift skal primært tjene penger, deretter andre formål Og en familie skal primært ta seg av mennesket uten bytteforhold, stedet man elskes uten betingelser Og borgeren skal bry seg om det felles
Gjenoppdage kjernefunksjonen Dydene trengs for å realisere seg i alle livets aspekter Det er lett å erkjenne rett fra galt, vanskelig å implementere: ”A little virtue does not hurt you, but vice is nice” Øve seg på selvanalyse, la seg inspirere av tradisjonen – les Sokrates’ dialoger, Seneca, Augustin