Å lykkes eller være lykkelig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
HELSE OG LIVSSTIL.
Å opprettholde et godt immunforsvar
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Et program for ungdomsskolen
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Normer, verdier og holdninger
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Fysisk aktivitet og helse
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Det gode Det rette Det rettferdige
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Hva er aktivitet og deltakelse?
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
- roller og forventinger
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
KRL Av Karina Schjølberg
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Venn kommer av norrønt: Vinr
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Religioner og livssyn i dag
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
"God bagasje på livets reise."
Resonnerende tekst.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Bokollektivet Målgruppe:
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Kvalitative forskningsmetoder
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Livsstilsending - uke 5 -
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 Helse og sykdom
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Å lykkes eller være lykkelig? Det gode liv Å lykkes eller være lykkelig?

Hva er det gode liv? Bestemmes av en uendelig rekke valg innfor: Helse (kosthold, aktivitetsnivå…) Materiell standard (tid, opplevelser, penger…) Relasjoner Yte eller nyte Bekymringer Ta ansvar for eget liv (livssyn…) Likhet eller likeverd Ting man ikke kan endre: Genetikk Oppvekstmiljø Verdenssituasjonen Fortiden din

”Gi meg styrke til å akseptere det jeg ikke kan forandre, mot til å forandre det jeg kan, og kunnskap til å se forskjellen” (Serenity prayer)

Helse WHO definerer helse slik: ”Helse er tilstand av fullkomment velvære, fysisk, mentalt og sosialt, ikke bare fravær av sykdom og lyter”. Ut fra dette har mange av oss mindre god helse størstedelen av livet. Vi vil hjelpe elevene til å få et mer positivt og reelt bilde av egen helse. Ønsker å bevisstgjøre elevene slik at de kan foreta viktige valg.

Materiell standard Viktig å finne balansen mellom å ha så mye at man slipper å bekymre seg for hvordan det skal gå, og det faktum at å eie mye fort fører til nye bekymringer. Vi ønsker at elevene skal forstå at materiell overflod ikke nødvendigvis gir et bedre liv.

Ta ansvar for eget liv Et dårlig utgangspunkt betyr ikke nødvendigvis et dårlig liv Selvoppfyllende profetier – stakkars meg! Det er viktig å gjøre en innsats selv om det koster… Vi ønsker at eleven skal forstå at i en hver situasjon har vi følgende valg: Vi kan akseptere eller forandre situasjonen

Likhet eller likeverd For ungdom er det ofte viktig å ikke skulle skille seg ut Å behandle alle likt er ikke nødvendigvis rettferdig Vi ønsker at elevene skal kunne skille mellom begrepene likeverd og likhet, og at de kan behandle mennesker med respekt og lik verdi uavhengig av religion, fysikk, yteevne, egenskaper…

Yte eller nyte? Livet består av mange gjøremål, noen ganger kreves det mye av oss Å få alt opp i hendene er ikke nødvendigvis tilfredsstillende . (Det er ikke alltid du får det du trenger) Jobbe for noe som er større enn seg selv, og å kunne sette seg selv tilside i kampen for noe man tror på (miljøvern, medmenneskelighet…) Vi ønsker at eleven skal se at et godt liv som oftest befinner seg et sted i krysningen mellom det å måtte yte en innsats og det å kunne nyte et gode.

Relasjoner No man is an island! E. Hemmingway Mennesker trenger fellesskap Personlige relasjoner er nødvendige for opplevelsen av å være verdifull Vi ønsker at elevene skal oppleve at alle har betydning og at felles opplevelser kan være vel så viktige som personlige mål. Vi ønsker at elevene skal reflektere over hvordan man bygger sunne og gode relasjoner

Bekymringer Endringer i livet for å oppnå bedre livskvalitet medfører risiko for å mislykkes Til det gode om det medfører at du ”holder deg i skinnet” Vi ønsker at eleven skal forstå at bekymringer er en naturlig del av hverdagen, men at de ikke nødvendigvis medfører problemløsende atferd. Vi kan velge å dvele ved problemene, eller å ta tak i det som er årsaken til problemene

Hva drømmer jeg om? Forberedende Ødeleggende Hva drømmer jeg om? Spesiell studiekompetanse Jobbe jevnt og trutt Blåse i skolen Langt rulleblad Lege

Utdanning er nødvendig for et godt liv. Hva tror du? PÅSTAND Utdanning er nødvendig for et godt liv. Hva tror du? Hvorfor tror du det? Alle mennesker er slett ikke like mye verd. Folk med mye penger har det mye bedre enn andre. Man blir mer populær dersom man har hatt mange kjærester.