1 Rune Nydal Studieveiledersamling 21.9.2006 Etikk for studieveiledere •Profesjonsetikk - Profesjonens ethos. •Universitetet i endring – nye utfordringer?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
22 tips for den faglitterære forfatteren
Møteplass for etisk refleksjon
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Sør-Afrika KFUM Tensing
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
Oss & Dem ???.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Rolighetsmoen barnehage
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Desember 2013 “fra ord til liv” ”Og må Herren la kjærligheten dere har til hverandre og til alle mennesker, få vokse seg rik og stor!” (1. Tess 3:12)
Etikk og moral i lederskap
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Sponsor og Annonser.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Fest og følelser Om seksualitet.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Veiledning og rådgiving
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Etikk Læren om rett og galt.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Kapittel 1 SAMSPILL.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Etikk i skole og arbeidsliv
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

1 Rune Nydal Studieveiledersamling Etikk for studieveiledere •Profesjonsetikk - Profesjonens ethos. •Universitetet i endring – nye utfordringer? Program for anvendt etikk

2 Studieveiledning som profesjon - Studieveilederne skal veilede og tilrettelegge for at studenter og potensielle studenter ved NTNU selv gjør gode og riktige valg inn i-, gjennom- og ut av studiet, og slik bidra til at de får et optimalt utbytte av studiet. - “Her kunne vi ha lagt til: - og for at NTNU når sine mål.” Prorektor Julie Feilberg Strategisamling på Hell Ut Inn Gjennom NTNU

3 Studieveiledning - Grense-oppgaver •Grenseinstitusjoner (Boundary- organisations) •Lojalitet •Rolleavklaring Universitetet i endring Studentmassen i endring Student NTNU Veileder SamfunnStudentFagAdm Veileder

4 Studieveiledning som profesjon •Studieveiledere kan spille en viktig rolle i NTNU organisasjonen. •Utvikling av en profesjonsmoral handler om etablering og utvikling av profesjonen. •Hva er profesjonens ethos? Hva er en god studieveileder? •Profesjonsetikk?

5 Handlingsveiledende kodekser – Etiske? •Forbryteres og fotballspilleres kodekser –Forbrytere: Ikke angi de andre, ikke utsette kollegaer for fare –Fotballspillere: Sponsorer, publikum, intern lojalitet •Ingeniør-etiske kodekser (National Society of Professional Engineers) –Produsere pålitelig og sikker teknologi – Være objektiv og nøytral –Opptre lojalt og redelig ovenfor oppdragsgiver –Sikre tillit til profesjonen •Forskningsetiske kodekser for psykologer (British Psych. Society) –Respekt - informert samtykke –Ikke narre - tilbakerapportering (debriefing) –Trekke seg fra forsøket –Beskytte deltakere - konfidensialitet

6 Profesjonsetikk – samfunnsoppdrag •Etiske kodekser - god profesjonsutøvelse – samfunnsoppdrag •Etikk for studieveiledere – profesjonens identitet •Profesjonens ethos. Implisitt og eksplisitt •Profesjonens samfunnsoppdrag – offentlig etisk diskusjon Harald Grimen (Profesjonsetikkens grunnlag 2005)

7 Universiteter og studenter i endring •Endringer innenfor ulike samfunnssektorer påvirker hverandre gjensidig. •Debatt om hva som bør støttes og hva som bør motvirkes av disse endringene

8 Masseuniversitet •Alle inn i videregående – Alle inn i høyere utdanning. •”Alt og alle” sluses gjennom universitetene - Nye oppgaver. •Kunnskap – innovasjon. Nysgjerrighetsdrevet – problemløsningsorientert Artikkeldrevet – patentdrevet. •Selvreferende autonomi – medspiller: Universitetene mindre sentral posisjon? •Finansiering. Inntjening, Markedsregulert dynamikk Output: Modne, kloke samfunnsledere Input: naive, umodne og uskolerte ynglinger Gjennom NTNU Galtvort

9 Ti bud til en ung forsker som vil frem i verden: 1. Det første bud er ganske lett: De som skriver mest, har alltid rett. 2. Tenk alltid på hva det vil si, å skrive i feil kategori (glem Samtiden) 3. Debatt er kun for kranglefanter. Det gir ingen tellekanter. 4. Følg ingen altfor høye krav. Hvis ingen ser det: Skriv av! 5. Si alle hva de gjerne hører. Spark modig inn de åpne dører. 6. Vær kort, for det gir mer poeng, og finn deg en siteringsgjeng. 7. Legg originaliteten død. Daglig drøv gir daglig brød. 8. Ingen tekst kan trykkes nok. Blir den for lang, så klipp den opp! 9. Følg listene for nivå 2 - og lat som den er kjempegod! 10. Søk gunst hos dem som er i tet - så kaller vi det kvalitet! Enebakk og Elvebakk (Samtiden 4,2005)

10 Studentroller i endring •Relasjon til lærere: et kundeforhold? Profesjonelle ambisjoner: skifte fra produksjon av kloke hoder mot produksjon av artikler, patenter. •Universitetsstudier ikke nødvendigvis inngangsportal til eliteposisjon i samfunn og næringsliv – Universitetet og dets ansatte ikke like sentrale formgivere av eliten. •Masseuniversitet: økt kjønnsbalanse eller? •Deltidsstudent – Studentorganisasjoner mindre sentral del av studielivet •Lære “endringsvillighet”. Høy ekspertise – Ofte og raske skifter. •Nye krav til hva studentene trenger å lære – Små universitet mest tilpassningsdyktige?

11 Studieveileders profesjonsetikk •Hva må avklares? •Studenter ansikt til ansikt: hvordan oppføre oss? •Kompetansekrav: hva må vi vite? •Samfunnsoppdrag: hva er poenget, formålet?

12 Samfunnsoppdrag – studieveilederes ethos •Hva er studieveilederes samfunnsoppdrag – dets ethos? •Studieveiledning i lys av endringer i universitet og studentmassen •Grenseoppgaver mer tydelig? –Roller: Verver eller veileder? •Kundebehandler? –Tilrettelegger: Studenten – Institusjonen, Administrasjon – Faglige. •Formgiver?