Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kvalitativ metode i markedsforskning
Mangfold og fellesskap
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Resonnerende tekst.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Introduksjon - positivisme
Lesing og lesestrategier
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001

Betydningen av å designe sitt prosjekt Design betyr i denne sammenheng å finne og videreutvikle tema, problemstilling og tilnærming for master-oppgaven Design er overordnet valg av metode og teori, men innebærer også valg av teori og metode Arbeidet med design bør begynne i høst, men vil ikke være ferdig før man nærmer seg slutten av masteroppgaven, altså en kontinuerlig prosess

Forskningsdesign som prosess Forskningsdesign er en prosess som innebærer en dialog mellom: Egne interesser, svært viktig å ha interesse for noe en skal jobbe intens med Tilgjengelig litteratur/teori, viktig at noen har skrevet om noe som gir relevans, men temaet bør ikke være ”overforsket” Data, kan jeg finne kvalitative eller kvantitative data? Metodevalg, skal avspeile hva jeg søker å få svar på Faglig relevans, er dette samfunnsgeografi? Vi har en vid forståelse av faget, men det finnes grenser…..(vanligvis ikke et problem)

Om å ta beslutninger- eller å forske er å velge Vi må ta et valg om hva vi skal skrive om! Valget bør tas i samråd med veileder Valget er i utgangspunktet endelig Temaet må deretter snevres inn, noe som også innebærer å ta valg Hele veien fram til ferdig produkt må vi velge, også i sluttfasen gjelder ”kill your darlings”

Innsnevring Vi søker etter dråpen i fra trakten – hva kan vi si noe om? Å utvikle en presis problemstilling er redskapet for å søke etter dråpen En problemstilling søker svar på ”hvordan” og/eller ”hvorfor” og må kunne besvares av deg med dokumentasjon i egne data

Forstå eller forklare? Både Smith og Cloke et al legger vekt på forskningsstrategier som dels søker å forklare (explain), dels søker å forstå (understanding/opptatt av mening) Bli bevisst hva du selv søker, det er et valg med betydelige vitenskapsteoretiske og metodiske konsekvenser

Retroduksjon Retroduksjon søker å forklare hendelser ved å postulere og identifisere mekanismer som er i stand til å produsere dem Søker å kombinere deduksjon og induksjon Den induktive delen av forskningsprosessen starter med å hente inn teoriladede data som abstraheres til bilder Den deduktive delen består i å utvikle analytiske rammer med basis i teori (ideer)

Interaksjonen mellom bilder og analytiske rammer kan best beskrives som retroduksjon (alternativt abduksjon) Denne interaksjonen er en dynamisk prosess som pågår gjennom hele forskningsprosessen

Case studier De fleste vil ende opp med å gjøre en teoretisk informert case studie Hva kjennetegner case- studier? Se Yin (2003), Sayer (1992), men særlig C. Ragin (1994) ”Constructing social research” Case studier er en intensiv forsknings-strategi, og skiller seg dermed fra ekstensive surveybaserte forskningsstrategier

Vitenskapsteoretisk forankring Ragin forankrer ikke sine framstilling av casestudier i en bestemt vitenskapsteoretiske retning Case studier er ikke relevante i en positivistisk forankret forskningsstrategi Case studier er velegnet med utgangspunkt i en realistisk epistemoligi

Mål for casestudier Da casestudier går i dybden og utvikler/forbedrer begreper er de egnet til å: Gi marginaliserte grupper en stemme Tolke historisk og kulturelt viktige fenomen Utvikle teori/begreper

Kjennetegn ved case studier Et case er tids- og stedsspesifikt Case studier hører hjemme i en ”Aristotelisk tradisjon”, Aristoteles hevdet at forståelse av menneskelig adferd måtte relateres til det partikulære Platons søken etter universaler har preget forestillingen av hva som er ”egentlig” vitenskap

Case studier defineres i forhold til den variabelorienterte, ”Platonske” forskningen Ragin identifiserer tre forskningsstrategier der skillet går mellom antallet case og faktorer (variabler) Case Komparativt design Survey Valg av forskningsstrategi må tas på bakgrunn av formålet med studien!

Case studier har 1-4 studieenheter, komparative studier har fra 5-50 enheter Survey har gjerne mer enn 200 enheter Det lave antall studieenheter i case tillater at man ser på et større antall ”variabler” eller årsaksfaktorer Disse faktorene behøver ikke å identifiseres a priori (på forhånd), men kan endres underveis

Viktige ledd i prosessen Valg av case er avgjørende for resultatene av forskningen Bruk av ”refleksjonsgenerende” begreper Klargjøre begreper-kategoerier Hva er dette et case av?