Terapi i alderspsykiatri

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Hva er psykisk utviklingshemming?
Pleie og behandling til personer med diagnosen aldersdemens.
Mestring og forebygging av depresjon
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helse og sykdomsbegrepet
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Samtalebehandling for personer med demens i tidlig fase
Mestring og forebygging av depresjon
- en nyttig test i demensutredningen?
Alvorlige emosjonelle ustabile personlighetsforstyrrelser Den ”vanskelige” bruker/pasient/klient Morten Samsonsen.
Terapeutens bidrag i psykoterapi
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Status for Nettverket i 2005 Sigmund Karterud Avd. for personlighetspsykiatri Ullevål universitetssykehus.
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Aktivitet på Mestringssenteret
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Diagnose – forståelse eller merkelapp
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Dette er Raskere tilbake
Depresjon i allmennpraksis
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Stress, utbrenning, mobbing
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Samhandling og kommunikasjon
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Scandinavian Sarcoma Group
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Aggresjon.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
DEPRESJON HOS ELDRE: EN UNDERSØKELSE FRA 26 SYKEHJEM MARIA LAGE BARCA DOKTORGRADSSTIPENDIAT.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Asperger syndrom og ADHD
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Terapi i alderspsykiatri Mirka kraus Spesialist i klinisk gerontopsykologi MNPF

Behov for samarbeid: Høy prevalens av komorbiditet av somatiske og psykiatriske sykdommer hos alderspsykiatriske pasienter Utfordringer ved differensiall diagnostikk Behov for tverrfaglig pararell behandling ved 1- og 2- linje tjenester

Dewelopment of need for care for dementia and geriatric patients Change in % 60 50 40 30 20 10 ”Need for care” Estimert care resources 2000 2005 2010 2015 2020 2025 2030 År Scenario 2030

Alderspsykiatriske sykdommer Demens Depresjon og angst Psykoser Krise og sorgreaksjoner Personlighetsforstyrrelser

Behavioural and Psychological Symptoms of Dementia (APSD)

Depresjon og angst sykdommer uten kognitiv svikt Ulike depresjon sykdommer uten psykotiske symptomer Ulike angst sykdommer

Kognitiv svikt ved late-onset depression Svikt i følgende områder: Eksekutive funksjoner ( ADL)!!! Oppmerksomhet og konsentrasjon Nylæringsevner Arbeidsminne: verbal og visuell hukommelse Psykomotorisk tempo

Krise og sorg som naturlig psykologisk reaksjon på tap Krise er en spontan kortvarig reaksjon på tap Sorg er en spontan langvarig reaksjon på tap

Typiske tapsopplevelser i høy alder Tap av: Arbeid Status Identitet Framtidsplaner Helsa Funksjonsevner og Evner til å leve et autonomt liv Livsledsager og Nære Pårørende og Venner

Mestring og psykologisk sårbarhet Mestring er personens evner til å takle en belastning, traumatisk hendelse eller løse en vanskelig problem Faktorer som svekker evner til mestring: Svekket helsa med funksjonssvikt Svekkede intellektuelle evner Dårlig sosial nettverk, ingen støtte personer En livsform preget av manglende fleksibilitet hvor tap av enkelt funksjon kan ha store konsekvenser Eksistensiell meningsløshet

Konsekvenser av uberarbeidet krise og sorg Personen blir ikke ferdig med med det opprinelige tapet. Sorgprosessen blir ikke gjennomført og personen er fortsatt bunnet til det tapte og hemmet i å komme videre. Den utilfredstillende løsningsmåten som ble etablert blir implementert i personens problemløsningsrepertoar. Det er stor risiko for at den anvendes om igjen ved neste problem.

Konsekvenser, cont. Personen blir mindre i stand til å handskes med sine følelser Uforløst sorg forstyrrer vår evne til å stifte og utvikle nye kontaktforhold, og investere åpent i de forhold vi allerede har Irritabilitet, diffus angst, resignasjon og apati preger personen på en invalidiserende måte

Krise, sorg og psykiatriske lidelser DSM IV F.43 Tilpasningsforstyrrelser og reaksjon på alvorlig belastning Akutt belastningslidelse Posttraumatisk stresslidelse PTSD Tilpasningsforstyrrelse

Expressed emotion hos pårørende Fenomen som utrykker følelsesmessige atmosfæren i nære relasjoner 5 variabler: Høyt nivå av: kritikk, fiendtlighet, emosjonell overinvolvering. Øker risiko for tilbakefall ved flere psykiatriske sykdommer Lavt nivå av: varme, positive kommentarer. Har beskyttende effekt.

Høy EE hos pårørende Kritiske pårørende: dårligere sosial nettverk høyre grad av følelsesmessig stress flere destruktive mestringsstrategier mer depresjon, aggresjon økning av negativ atferd Overinvolverte pårørende: sliter seg ut klarer ikke sette grenser har urealistiske forventninger

Hva som er virksomt i terapi? Terapi hjelper for majoriteten av pasientene. Generelt ,alle terapi former har lik effekt. Terapieffekten er mest avhengig av behandlingsalliansen dvs. relasjonen mellom terapeut og klient. Behandlingsallianse predikerer utfall. 04.04.2017

Virksome faktorer i terapi. Boisvet, Faust, (2003). People change more due to ”common factors” than to specific factors” associated with therapies. Frank og Frank, (1991). Fire fellesfaktorer i terapi: 1. en emosjonelt ladet relasjon kjennetegnet ved tillitsfullhet og ved at terapeuten formidler en forhåpning im at en positiv utvikling er mulig.

Frank og Frank, forts. 2. En terapeutisk setting eller kontekst hvor behandlingen skjer. Klienten må oppfatte ”settingen” slik at forandring forventes. 3. En forklaring hvordan forandring skjer. Denne varierer avhengig av behandlingsformer og teorier. 4. en terapeutisk prosedyre som klient og terapeut deltar aktiv i.

Oppbygging av behandlingsallianse Empati Kjennskap til personlighetsstrukturr Kjennskap til mestringsstrategier Kjennskap til egne overførings- og motoverførings mekanismer 04.04.2017

Klientens rapport om terapi. Strupp, Fox, Lessler (1969) I vellykkede terapier terapeuter er: erfarne og aktive oppmerksomme og interesserte forståelsesfulle respekterende varme

Terapi og eldre Elder klienter responderer bedre på: terapeuter som er personlig selvsikre og sikre på sine faglige kompetanser terapeuter som er verbale og aktive i terapiprosessen Terapeuter som har ”lærer” rolle, aktive med tolkning og tilbakemelding terapeuter som informerer om innholdet i terapi på forhånd og underveis terapeuter som formulerer konkrete mål og delmål for klienten terapeuten hjelper med å implementere målene i klientens daglige program 04.04.2017

Gruppeterapi. Terapeutiske elementer. Trening i sosiale relasjoner Modellering av atferd Interpersonlig trening Identifikasjon og tilknytting til gruppen Egsistensjelle variabler

Gruppeterapi.Terapeutiske elementer. Opplevelse av det universale ved sykdom Formidling av kunnskap om sykdom Gjensidig omtanke, empati Korrigerte opplevelse av sosiale og familierelasjoner

Individuell og gruppepsykoterapi Psykodynamiske innsiktsterapier Kognitiv terapi Eksponeringsterapi Kognitiv atferdsterapi (CBT) Interpersonlig psykoterapi (IPT)

Gruppebasert Miljøbehandling ved depresjon og angst Støtteterapi Psykoedukativ terapi Problemløsningsterapi ADL mestringsterapi Reminis Sosial rytme terapi

Psykodynamiske innsiktsterapier Psykoanalyse Pasienten får en bevisst innsikt i sine grunnleggende underbevisste konflikter og utviklingsforstyrrelser Det ubevisste konfliktmateriale gjøres bevisst gjennom det emosjonelle forhold til terapeuten og andre viktige personer i nåtiden Bevisstgjøring og tolkning av patologiske forsvarsmønstre og mestringsstategier Hovedbegreper: overføring, motoverføring

Kognitiv terapi Strukturert korttidsterapi etter A. Beck modell Terapi fokusere på å bryte negative tankemønstre og underbevisste negative grunnantagelser og tolkninger Dette skjer via en tydeliggjøring av de negative tankene og deres effekt på følelser, handlinger Pasienten får hjelp til å identifisere og analysere disse tankene og tolkningene, for deretter å sette spørsmålstegn ved gyldigheten av dem. Pasienten blir veiledet til mer realistiske måter å tenke på og til å identifisere virkelige problemer og skille dem fra opplevde problemer som oppstår på grunn av negative tanker, tolkninger

Eksponeringsterapi Symptoms orientert individuell terapi Via ulike pedagogiske teknikker og treningsprogrammer eksponerer pasienten seg for de situasjonene og gjenstandene han frykter Strukturert treningsprogram hvor pasienten begynner å eksponere seg for den minst angstfremkallende situasjonen etter en rangert liste over de sosiale situasjoner og gjenstander han frykter

CBT – Cognitive Behaviour Therapy Kombinert terapiform hvor man bruker elementer fra tradisjonell kognitiv terapi og eksponeringsterapi CBT brukes mest ved tilstander hvor depresjon og angst forekommer sammen

CBT hovedtrekk Aktiv samarbeid pasient – terapeut Korttidsterapi (10 – 20 timer ) Strukturert og styrt av terapeuten Nåtid er i fokus Empirisk og løsningsorientert Edukativt aspekt

Psykoedukativ terapi Gruppebehandling. Pasientgrupper treffes regelmessig og hyppig, et par ganger i måneden i ca.to timer Metoden består av både undervisning og diskusjon i gruppen rundt temaene symptomer, årsaker og behandlingsmetoder for sykdom, og omkring temaene mestringsprosesser og kommunikasjon mellom den syke og omsorgpersoner Denne metoden brukes med god effekt også for pårørende

Problemløsningsterapi Individuell eller gruppeterapi Målet: øke følelsen av mestring i dagligliv og sosiale relasjoner Tema i terapien er å finne frem til tilfredsstillende løsninger gjennom å løse konkrete vanskeligheter og aktivisere sosialt nettverk Terapien fokuserer på å finne frem til tiltak der omgivelsene tilpasses det aktuelle stressnivået Tiltak tar hensyn til pasientens ADL- status og kognitive og psykologiske ressurser

Støtteterapi Terapi som støtter pasientens egostruktur Fokus på å etablere og vedlikeholde en empatisk relasjon med pasienten for å gi håp, bearbeide og lette plagsomme følelser, og hjelpe pasienten å kontrollere lettere psykiatriske symptomer Oppmuntre til aktivitet som øker stemningsleie og bedre livskvalitet

Sosial rytme terapi Individuell eller gruppeterapi Terapien brukes ofte for pasienter med sterke krise- og sorgreaksjoner og pasienter med påbegynt demens Målet: hjelpe pasienten til å opprettholde sine daglige rutiner og gjøremål slik at han både blir aktivisert og emosjonelt stabilisert Fokus på rutiner rundt måltider og søvn og rundt faste sosiale aktiviteter