Vurdering av realkompetanse i høyere utdanning i Norge – erfaringer Foredrag VIA Århus 30. august 2012 Seniorrådgiver Eirik Lien Studiedirektørens stab.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Universitetet i Tromsø
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
LUB og nasjonale planer
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
Opptak til høyere utdanning
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Fagforbundet Vest-Agder
Are Solli og Kristian Ilner
Oppdrag fra KD og mandat for
Tone Milde Seniorrådgiver
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering av realkompetanse i høyere utdanning i Norge – erfaringer Foredrag VIA Århus 30. august 2012 Seniorrådgiver Eirik Lien Studiedirektørens stab Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Trondheim

Innføring av realkompetanse i Norge Bakgrunn (1997 – 98) : Stortinget ber Regjeringen om å etablere et system som gir voksne rett til å dokumentere sin realkompetanse uten å måtte gå veien om tradisjonelle prøveordninger. Mål: Å etablere et nasjonalt system for å dokumentere og verdsette voksnes realkompetanse, med legitimitet i arbeidslivet og i utdanningssystemet. NB! Vi skal her konsentrere oss om realkompetanse knyttet til høyere utdanning.

Hva hadde vi før? Opptak til universitetene etter den såkalte «Vei III» for søkere som ikke hadde formelt grunnlag for opptak. Innført i 1973. → En søkers dokumenterte kompetanse ble individuelt vurdert mot generell studiekompetanse som videregående skole gir. Den institusjonen som søkeren søkte til, foretok vurderingen. → Hadde en søker fått godkjent sin kompetanse ved ett, gjaldt det dermed også for de andre universitetene. → Vurderingskriteriene ble samkjørt og drøftet i et eget nasjonalt utvalg for (den gang) de fire universitetene, «Immatrikuleringsutvalget»

Realkompetansevurdering – kriterier Grunnskole → nasjonale læreplaner, 10 år Videregående → nasjonale læreplaner: 2010: 20.623 voksne opplæring - studieforberedende, 3 år deltakere, 14 % rk-vurd. - fagopplæring, 4 år Fagskole- → lokale studieplaner ½ - 1 år 2010: 14.812 elever, utdanning 7 % rk-vurdert Høyere → lokale studieplaner 1 – 6 år 2010: 221.000 stud. utdanning 6.146 søkte rk-vurd, 2.957 kvalifisert 1.205 startet utdanning

Bruk av realkompetanse Forskjellig bruk av realkompetanse, to viktige presiseringer: Kan danne grunnlag for opptak til (høyere) utdanning som alternativ til et formelt opptaksgrunnlag. Kan gi fritak for hele eller deler av en akkreditert og organisert utdanning; godskriving («avkorting»).

Men hva er egentlig realkompetanse? Realkompetanse All formell, ikke-formell og uformell kunnskap, alle ferdigheter (og holdninger?) en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet og ulønnet arbeid, organisasjonsliv, fritidsaktiviteter eller livserfaring – og som er dokumentert eller lar seg dokumentere. Realkompetansevurdering Den prosessen en akkreditert utdanningsinstitusjon setter i verk for å se om denne kunnskapen og disse ferdighetene tilsvarer de formelle kravene som er stilt for opptak til et bestemt studie-program eller har tilsvarende innhold og nivå som del av et program. Vurderingen baserer seg på innlevert dokumentasjon og vist atferd som ikke er ordinære eksamener eller prøver.

Hva skal utdanningsinstitusjonen vurdere? De dokumenterte og viste kunnskaper og ferdigheter i forhold til det faget eller studieprogrammet søkeren ønsker å studere. Institusjonen bestemmer selv hva som er egnet og hensiktsmessig framgangsmåte for vurdering. Søkeren må ha de faglige forutsetningene for å gjennomføre studiet.

Lovfestet rett! Bestemmelsen ble i 2001 lagt inn som egne paragrafer i Lov om universiteter og høgskoler: Godskriving og faglig godkjenning … fritak for deler av utdanning på grunnlag av annen velegnet eksamen eller prøve. Krav for opptak til høyere utdanning … gi søkere som er 25 år eller eldre i opptaksåret, opptak til enkeltstudier dersom de på grunnlag av realkompetanse har de nødvendige kvalifikasjoner for vedkommende studium. Institusjonene har selv ansvar for å informere om ordningen, sette kriteriene for hva som tilsvarer ordinære faglige krav og hvilken dokumentasjon som kreves!

Presiseringer fra departementet For opptak: Søkere […] som ikke har generell studiekompetanse, har krav på å få vurdert om de er kvalifisert for et bestemt studium på grunnlag av realkompetanse. Det er den enkelte institusjonen selv som har ansvar for vurdering og opptak på grunnlag av realkompetanse. Generell studiekompetanse er fortsatt det normale grunnlag for opptak til høyere utdanning. En søker som har fått godkjent realkompetanse for opptak til et studium ved en institusjon, vil ikke automatisk være kvalifisert for opptak til andre studier ved samme institusjon, heller ikke til samme type studium ved andre institusjoner.

Ulikt vurderingsresultat? Departementet var klar over at de enkelte institusjonene kunne komme til å vurdere samme søker ulikt. Imidlertid var beskjeden til utdanningsinstitusjonene: Vi vet det kan bli forskjellig resultat av vurderingene, og det er greit!!

Viktige tillegg i lovteksten Om godskriving: Departementet kan pålegge institusjonene å samordne sin praksis. Om opptak: Departementet kan gi nærmere regler om dokumentasjon, saksbehandling og eventuell samordning. Fram til nå har ikke departementet gjort det, men i Stortingsmelding nr 44 2008/09 – om utdanning – står det: Departementet vil […] sette i gang en utredning som skal bidra til at det blir en bedre samordning mellom de ulike aktørene. Arbeidet skal ledes av VOX. Dette skal være et felles utredningsprosjekt som involverer alle parter med sine respektive ansvarsområder.

Terminologi – noe uryddig? Fritak: gitt for deler av en utdanning på grunnlag av eksamen fra annet utdanningsprogram. Kan være vurdert som realkompetanse. Godkjenning: er ikke knyttet til vurdering av realkompetanse, men gjelder hvordan eksamen fra annen, likeverdig utdanningsinstitusjon gjør at kandidaten ikke trenger å avlegge eksamen eller prøve. Uaktuelt ved realkompetanse. Godskriving: alternativ term til godkjenning. Uaktuelt! Innpassing: individuell faglig vurdering av annen utdanning sammenliknet med institusjonens egen utdanning. Avkorting: realkompetansevurdering som gjør at studenten ikke trenger å ta spesifiserte eksamener eller prøver → kan gi kortere studieløp.

VOX? Først: Hvem eller hva er VOX? Vox er et nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk, med særlig vekt på voksnes læring. De skal legge til rette for økt deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Så: Hva har de gjort i denne saken? Undersøkt hvilke prosedyrer utdanningsinstitusjonene har etablert for å vurdere søkeres realkompetanse for opptak til høyere utdanning og for fritak for deler av høyere utdanning. Kartlagt omfanget av slike vurderinger, og hvilke krav til de har stilt til å dokumentere realkompetanse. → behov, muligheter, utfordringer, forbedringer!

Interessenter Enkeltpersoner (søkere) Institusjoner i høyere utdanning Andre utdanningsinstitusjoner Bedrifter, institusjoner og etater i arbeidslivet Arbeidstakerorganisasjonene Arbeidsgiverorganisasjonene Andre arbeidsrelaterte organisasjoner Staten v/ Kunnskapsdepartementet Fylkeskommunene (videregående skoler/gymnas 16-19 år) Kommunene (grunnskolen 6-16 år)

Deltakere i oppdraget VOX har fått Konsentrert seg om å kartlegge bruken av realkompetanse i høyere utdanning – universitet og høgskoler for å foreslå forbedringer. Knyttet til seg arbeidsgrupper med representanter fra universitet og høgskoler og fra studentenes organisasjoner. 2 prosjekt: i 2008/09 kartlegging av praksis og bruk nasjonalt og inter- nasjonalt (Frankrike). Beskrivelse av muligheter og utfordringer og forslag til forbedringer. i 2011/12 videreføring: nasjonal konferanse om status, forslag til samkjøring av praksis. Innspill fra Skottland og samarbeid med noen institusjoner i Norge om forsøksprosjekt.

Resultat fra VOX, 2008/09 Grundige punktundersøkelser ved tre institusjoner i 2008, 1 universitet, 2 høgskoler. Funn: Ved opptak er det mangelfull statistikk om institusjonens praksis og metoder. For fritak gjør institusjonene vurderinger av hvordan en realkompetanse passer inn i helheten i en utdanning. Det gjør at den totale kompetansen en utdanning skal gi, blir den samme med en fritaksdel som et normalt fullført studieløp. Både faglig innhold, omfang både i bredde og dybde, samt analytisk evne blir vurdert. For begge typer vurdering deltar både administrativt og faglig ansatte. Informasjonen er mangelfull.

En spesiell utfordring Vurdering av fritak som blir imøtekommet, resulterer i at søkeren «slipper» å avlegge eksamener som gir uttelling i studiepoeng. I det norske systemet blir institusjonene i høyere utdanning finansiert delvis med en grunnbevilgning, delvis basert på resultat målt som oppnådde studiepoeng. → Når en institusjon bruker arbeidstid på å vurdere en søknad om fritak ut fra realkompetanse og den søknaden blir imøtekommet, blir ikke det registrert som produksjon av studiepoeng. Resultat: institusjonen har ekstra utgifter som ikke blir kompensert økonomisk! Har delvis redusert institusjonenes entusiasme for ordningen. Departementet har hittil avvist dette synspunktet som irrelevant!

Konklusjon fra VOX i 2009 Bør utvikle retningslinjer nasjonalt Forbedre informasjonen om intensjon, kriterier, veiledning, vurderingsrutiner Stille krav til dokumentasjon Innføre insentiv for finansiering av realkompetansevurdering Sørge for å kvalitetssikre prosessene på de enkelte institusjonene Sørge for at de som skal veilede og vurdere realkompetansesøkere, får nødvendig opplæring

Hva skjer nå? Departementet ba i 2010/11 VOX starte prosjekt for å samordne praksis i vurdering for fritak i høyere utdanning: Arbeidsgruppe med representanter fra utdannings-institusjoner og studentene som følger prosjektet ved å gi innspill og ideer – er diskusjonspartner til prosjektet. Spørreundersøkelse august/september 2011 for å kartlegge hvordan fritakssøknader i studieåret 2010/11 ble vurdert. I alt sendt til 72 mulige respondenter. Nasjonal konferanse november 2011 for å informere om resultatet av undersøkelsen og skape interesse for videre arbeid med å samordne praksis. Statsråden åpnet seminaret. Ca 80 deltakere fra hele landet.

Spørreundersøkelsen Plukket ut konkrete kontaktpersoner på en del utvalgte institusjoner. Av 72 som ble spurt, svarte 57, fordelt på 12 institusjoner. Omfatter 200 fritakssøknader, 198 fikk fritak. Omfatter både bachelor- og masternivå. Alle som vurderte, ga studiepoeng for fritaket.

Om retningslinjer, 26 av de 57 har ingen

Informasjon, 36 av de 57 gir ikke informasjon

Hvem som foretar vurderingen

Grunnlaget for vurdering

Oppsummering Lite brukt og lite etterspurt Lite informasjon om muligheten Usikker praksis Usikkerhet om krav til dokumentasjon Uavklart ressursbruk

Utfordringer Struktur Mangler metoder og verktøy Mangler retningslinjer og kriterier Økonomiske ulemper Prosess og innhold Vanskelig å vurdere opp mot læringsutbytte God dokumentasjon er en kritisk faktor Utfordrende å synliggjøre evne til refleksjon

Oppfølging etter det nasjonale møtet Arbeidsseminar våren 2012 med noen utvalgte institusjoner for å diskutere fram forslag til en veileder for fritaksvurdering. Utkast drøftet i arbeidsgruppa. Studietur til Glasgow Caledonian University mai 2012 om prosedyrer for realkompetansevurderinger. Regionale dagsmøter høsten 2012 for å få respons på utkast til en vurderingsveiledning. Interesserte deltakere (faglig og administrativt) er invitert. Planlagt fullføring av veiledningen i samarbeid prosjektgruppe og arbeidsgruppe i november/desember 2012. Pilotprosjekt hos 2 – 3 utvalgte institusjoner 2012/13, finansiert av VOX. Vil knytte vurderingskriterier til innføring av det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket.

Illustrasjon av hva realkompetanse faktisk kan være En film på 3 ½ minutt kan gi oss noen tanker og ideer, bl a om hvordan kompetansen kan dokumenteres uten dokumenter: www.vox.no/realkompetansefilmen