Kapittel 9: Utdanning i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Del 2: Personlig økonomi.
Studieforberedende utdanningsprogram
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Del 2: Personlig økonomi.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Skole.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
1.
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Kapittel 9: Utdanning i Norge Alle har rett til gratis utdanning i Norge. Bilde: wikimedia.org.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Vurdering for læring.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sett inn riktig form av adjektivene, med eller uten artikkel
Studiespesialisering
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 9: Utdanning i Norge Hovedpunkter

”Den gode skole” – hva er det? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer? Er det viktig å være autoritær? Er trivselen det viktigste? Skal alt være gøy? Skal læringen ”lekes inn”? Hvorfor ble det rabalder da resultatene av de nasjonale prøvene ble offentliggjort i Norge? Hvorfor gikk det dårlig på de nasjonale prøvene? Hvorfor har skolen i Norge disiplinproblemer?

Grunnskolen Hva er spesielt med disse årene: 1739, 1889, 1969 og 1997 (det er ingen krise hvis du ikke vet det …) Grunnskolen i Norge bygger på likeverd og individuelt tilpasset opplæring. Hvilke fordeler og ulemper gir dette? Hvorfor mener at man bør snu noen steiner i undervisningssystemet? Læreplanene – et forbilde Hvilke praktiske og økonomiske utfordringer finnes i skolen?

Grunnskolen Er skolen inne i denne situasjonen fordi velferdsstaten er blitt for dyr? Er det økonomi som avgjør kvaliteten på en skole? Hvis det ikke er økonomi, hva er det da? SFO – hva er det? Hva gjør barna på SFO? Hvorfor strever mange med å få hverdagskabalen til å gå opp? Barna lærer å være selvstendige fra de er små. Hva synes du om dette?

Kunnskapssynet i Norge Må man være enig med læreren i Norge? Hvordan er dette i din kultur? Er det ok å være kritisk til læreboken i Norge? Hvorfor? Hvorfor ønsker man at elevene og studentene skal være kritiske? Dette er kunnskapssynet i Norge. Studentene oppfordres til kritisk tenkning! Synes du dette er ok?

Nasjonale prøver og Kunnskapsløftet Tidligere var 1. klasse preget av lek. Hvordan forsøker man nå at 1. klasse skal være? Når skal elevene lære å lese? Bør elevene ha lekser hver dag? Hvordan er trivselen i norsk skole? Hva betyr mest: topp resultater eller trivsel? Hvordan er det mulig å oppnå både gode resultater og trivsel? Hvilke ferdigheter blir vektlagt i Kunnskapsløftet?

Russen Hva er rødruss og blåruss? Svartruss? Hva betyr ”studiespesialisering”? Hva lærer elever som går på yrkesfag? Hva markerer russetiden? Hva skjer i russetiden? Hvor blir russen kritisert? Hvorfor har russen behov for å markere seg så sterkt? Hva mener du om russetiden? Er det galskap eller uskyldig moro?

Høyere utdanning Hva betyr det å søke om opptak til høyere utdanning på særskilt grunnlag? Koster utdanning mye i Norge? Finnes det mange private institutter og institusjoner som tilbyr høyere utdanning? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvordan er systemet med studiepoeng? Får man samme type studiepoeng på universitet og høyskole? Hvor lenge må man studere for å oppnå bachelorgraden? Mastergraden? Hvilken endring kom med Kvalitetsreformen?