Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
VÅR FELLES REISE. Personlig synes jeg at NordlandsLøftet er en av de mest spennende og givende prosesser jeg har jobbet med (og i). Jeg har.
En lærende organisasjon?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Konferanse om fagskoleutdanning
Ungdomstrinn i utvikling
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT

Når samfunnet utvikler seg i økende tempo, får dette konsekvenser for utdannings-institusjonene. De vil stadig bli stilt overfor en dobbel oppgave: Grunnutdanning og forskning må holdes ajour, og etterutdanningen må samtidig kunne tilføre uteksaminerte kandidater ny innsikt og gi grunnlag for selvstendig fornyelse av holdninger. For utdanningsinstitusjonene representerer dette en krevende utfordring og en sterk utvidelse av arbeidsfeltet. Samtidig kan det komme til å stille utdanningsinstitusjonene enda mer sentralt i samfunnsutviklingen..med et utbygd etterutdanningssystem vil dermed utdanningsinstitusjonen kunne få mer å bety for utviklingen enn noen gang (Ottosenkomiteen 1968)

”Brannslokking ”og strategisk virkemiddel- distriktenes utfordring Fra det umiddelbare til det langsiktige Fra det uforutsigbare til det planlagte Mer ”ytelse enn nytelse”(?) Fra individ til samfunn

MÅLSETTINGER FOR SØR - HELGELAND PROSJEKTET: Heve kompetansen i den voksne befolkningen i regionen som grunnlag for å styrke arbeidsliv og gjøre regionen til et bedre sted å bo i. Finne modeller for organisering av livslang læring i regioner utenfor høgskolestedene.

Kompetanseambisjonens ”kinderegg” Tilgjengelighet Tilknytning Tilvekst

Noen av utfordringene Lite befolkningsgrunnlag Spredt behov - (lærere og sykepleiere ”vinner alltid”) Arbeids- og næringslivsstrukturen lite utdanningsintensiv- høgre utdanning ikke så viktig? ”De små og mikrostore bedriftene”(SMB)- har begrenset tid, ressurser og muligheter til å prioritere kompetansespørsmål Kompetanse/utdanning som segregert virksomhet For mange, og lite samarbeidsvillige, kompetanseaktører? For liten/tilfeldig kontakt med universitet og høgskoler De samme institusjoner er ikke verdenskjent for sin fleksibilitet og åpenhet ( i hvert fall sett fra regionene!  

Hva så? Handler om langt mer enn å ”orge” utdanninger i ny og ne – ikke en jobb for høgre utdanning alene Behovet for å bryte med det etablerte

Tre mulige løsninger Flere høgskoler – mulig/ønskelig som løsning på regionenes behov? Lett med nett?- ”mer og bedre utdanning til flere for en billigere penge”? Nye utfordringer krever nye tanker og tiltak – finnes det en tredje vei å gå for å få dette til? En ny form for samhandling både innen regionene og mellom regionene og høgre utdanning?

Lokale/regionale studiesentra Et bindeledd mellom (lokal) samfunn og høgre utdanning En utvikling i Sverige fra 1985 – ”den tredje bølgen” En utvikling i Norge fra 1995 - FS +SF Noe ulik utforming, finansiering og arbeidsoppgaver - megler, møteplass og motor

Noe erfaringer med studiesentra Rekrutterer nye grupper (voksne) til høyere utdanning (mest et offentlig anliggende) Anvender mange og ulike studiemodeller Styrker koblingen mellom det særegne og generelle Kvalifiserer arbeidskraft som blir Holder kompetansespørsmålet ”varmt” i eget nærområde Viktig og kritisk samhandlingspart for universitet og høgskoler (megler og møteplass mer enn motor) Engasjement i kommuner, regioner og deler av høgre utdanning. MEN passive/kritiske statlige myndigheter

Utfordringer Studiesentra: Økonomi Forankring/ mandat Rolle/kompetanse- mer enn ”minihøgskole” Samarbeid – på alle nivå Høgre utdanning: Fra ekstraordinær til ordinær aktivitet Fra ildsjeler til felleskap BORT med proteksjonismen Bedre interne belønningssystem

..og så til slutt Arbeidet og samarbeidet om fleksibel utdanning har synliggjort et spennende og nyskapende potensiale til fordel for begge parter Sitat: Jeg vil si at studiesenteret (på Finnsnes) er mye viktigere enn mange av de andres om bare jobber på begrensede områder innen utdanning. Studiesenteret har en mye videre oppgave. Med å slå sammen mulig ressurser må vi kunne styrke dette arbeidet. Det vil være helt galt å legge ned en regional institusjon som Studiesenteret er blitt (2001)

Formelen for å lykkes! 2 + 2 = 5

Forutsetninger for gode nettverk Felles forståelse av nettverkets hensikt (for hvem – til hva) Nytte/utbytte Gjensidighet (studiesentra, universitet, voksne, kommuner/regioner) Rammer (tid, økonomi, kompetanse)