Svensedammen skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonsmøte om ungdomsskolen
Advertisements

Med forskning på timeplanen
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Studieforberedende utdanningsprogram
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Månedsevaluering november 2011
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
WRITE AN OPERA.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Velkommen til Svensedammen skole
Vurdering for læring på Linderud skole
Fysisk aktivitet i Drammensskolen
Vitensenteret i Trondheim
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Den fysiske skolesekken Fysisk aktivitet i natur og nærmiljø - for skoler og SFO i Trøndelag a) Tema b) Kurs c) Foredragsbank d) Nettside
Velkommen til ungdomstrinnet.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Å gjøre det man liker best, hver dag i ni måneder Alle opplevelsene og det å være sammen med andre, gjør at du lærer vanvittig mye om deg selv Finne ut.
"God bagasje på livets reise."
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Valgfag på Kastellet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Slåtthaug ungdomsskole
Velkommen til Tastarustå skole
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Dramafaglig prosjektarbeid
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Realfagskommunen Asker
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Valgfag for 8 trinn 2017/18.
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
REalfagskommune!.
Velkommen til tastaveden skole
Velkommen til Apalløkka
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Valgfaget design og redesign
Valfag og fordjupingsfag
Utskrift av presentasjonen:

Svensedammen skole

Bakgrunn for profilvalg Ungdomsskolemeldingen «Motivasjon – Mestring – Muligheter» påpeker at elevene er mest motiverte for læring når de jobber praktisk med et tema som engasjerer dem. Valgfag ble gjeninnført skoleåret 2012/2013 med klar beskjed fra Kunnskapsdepartementet om at de praktiske arbeidsmetodene som benyttes i valgfagene er metoder som også skal brukes i de teoretiske fagene.kal

Høsten 2013 starter vi med profilvalg for elevene på Svensedammen skole. Elevene kan velge mellom følgende profiler: MOVE -idrett og solidaritet NEWTON -teknologi, entreprenørskap, forskning BAK OG PÅ SCENEN -sal og scene

MOVE – Idrett og solidaritet - For meg som lærer best ved at jeg får bruke kroppen min og som liker å hjelpe andre Konnerud bydel er en bydel hvor idrettsgleden er stor både hos barn og voksne, og derfor er idrett et naturlig valg for en av profilene våre. Vi ønsker imidlertid ikke en vanlig idrettslinje med fokus på enkeltprestasjoner og toppidrett. Vi vil satse på breddeidrett sammen med et engasjement for å spre idrettsglede og å hjelpe andre. Idrett og solidaritet vil være en sammenkobling av valgfagene «Fysisk aktivitet og helse», «Internasjonalt samarbeid», «Med verden som mål» og «Innsats for andre».

Elevene som velger denne profilen får være med på: Knytte kontakt med ungdommer i Tanzania; solidaritet, hjelpearbeid og språk Ha mer fysisk aktivitet hver uke Besøk av toppidrettsutøvere Organisere høstdag og vinteraktivitetsdag for hele skolen Ha ansvar for organisering av FN-dag med pengeinnsamling 8. trinn Fokus på breddeidrett Overnattingstur i nærmiljøet 9. trinn Fokus på friluftsliv Mat og helse; naturen som spiskammers, helse og livsstil Villmarkstur på Hardangervidda 10. trinn Fokus på ansvar, lederskap og team, A-kurs for de som ønsker Organisering av høstdag, julecupen og vinteraktivitetsdag Tur i samarbeid med foresatte

Våre samarbeidspartnere Right to play Konnerud idrettslag v/Geirr Kihle Andre Idrettsforeninger

NEWTON Teknologi, entreprenørskap og forskning - For meg som lærer best ved å få teste og prøve ut teorier i praksis og får bruke mine kreative evner.

Valgfagene på Newton 8. trinn: Teknologi i praksis Elevene skal gjennom prosessen fra idé til ferdig produkt oppleve skaperglede. De skal planlegge, konstruere og framstille gjenstander og produkt med varierte materiale og teknologiske løsninger. 9. trinn: Produksjon av varer og tjenester Elevene skal medvirke til å utvikle en kultur for entreprenørskap og et samfunn der skapertrang, kreativitet og innovasjon blir verdsatt. 10. trinn: Forskning i praksis Elevene skal stimuleres til undring, aktiv handling for å teste ut løsninger og utvikle evnen til å stille nye spørsmål. Dette innebærer at de skal finne problemstillinger de ønsker å undersøke, vurdere mulige forklaringer, planlegge og gjennomføre undersøkelser, bruke utstyr og teknikker for datainnsamling, bearbeide data, og vurdere og formidle resultatene.

Elevene som velger denne profilen får være med på: To store tverrfaglige prosjekter (høst og vår) knyttet til teknologi, entreprenørskap og forskning Ha deler av undervisningen i teknologirommet til forskerlinja på Drammen vgs. Bedriftsbesøk og ekskursjoner Bygge modeller og delta i konkurranser 8. trinn Fokus på teknologi i praksis. Bygging av modeller og delta i konkurranser. (brobygging, musefellebiler, bygge båter, papirfly, målinger av vær og vind) Tur til Opplevelsessenteret i Sarpsborg eller Teknisk museum i Oslo. 9. trinn Fokus på produksjon av varer og tjenester. Delta Innovation Camp. Tur til Vitensenteret i Trondheim? 10. trinn Fokus på forsking i praksis. Samarbeide med Drammen vgs. og NHO Delta på kampanjen for forskningsdagene Tur i samarbeid med foresatte

Våre samarbeidspartnere NHO Ungt entreprenørskap Forskerlinja på Drammen vgs. Newtonrommet Energikampen på TV/Regnmakerne/ Nysgjerrigper Forskerfabrikken (Oslo/Danvik) EB Kongsberggruppen Trelleborg

Sal og scene – for meg som lærer best ved å få være kreativ BAK OG PÅ SCENEN Sal og scene – for meg som lærer best ved å få være kreativ Elevene skal oppdage og utforske sine kreative evner fra idé til praktisk gjennomføring og formidling. Dette innebærer samarbeid om planlegging, forberedelser og gjennomføring, både bak og på scenen. Elevene kan arbeide med musikal, teater, dans, standup, kabaret, performance, konsert, sirkus og revy. De kan også fordype seg i et avgrenset område Arbeidsmetoder i «alle» fag: Drama Læring gjennom musikk (lyrikk og sangtekster) Instrumenter Bruke lys og lyd Bruke lyd/bilde/film/animasjon med ulikt uttrykk i læringen

Elevene som velger denne profilen får være med på: 8. trinn Etablere band, teknisk lyd/lys grupper dansegruppe og teatersport Lage musikkvideo Se Lierbyen skole sin musikal 9. trinn Sette opp forestilling/musikal Danne skolekor Teaterforestilling i Drammen/Oslo 10. trinn Ansvar for huskonsertene og nyttårsfesten Publikum i TV-produksjoner Tur i samarbeid med foresatte

Våre samarbeidspartnere Den kulturelle skolesekken Drammen kulturskole Drammen teater Inspiro Drammen vgs. Danvik folkehøyskole Union Scene

Forventninger til foresatte Må kunne stille som sjåfør ved turer og dugnader Være innforstått med at noe av skolehverdagen kan foreligge på kveldstid. Være skolens medspillere og «kritiske venner» Være nyttige ressurspersoner

Hvor langt er vi i prosessen pr 31.1.2013? Samarbeidsutvalget sier JA Lærerne sier JA FAU sier JA Tore Isaksen sier JA og Hurra Lærerne har valgt profil Gjenstår Klassekontaktene på 7. trinn/barneskolene Informasjonsmøte med foreldre på 7. trinn/barneskolene Besøke elevene – få dem til å velge profil