Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Barnehageloven i praksis
Arbeidstid i kommunale barnehager
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Ansvar og prosesser i skolen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL.
Norges Beste Barnehage
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Krav til pedagogisk bemanning
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ny barnehagelov og rammeplan
NOU 2012:1 Til barnas beste – Ny lovgivning for barnehagene. Barnehagelovutvalget – innstilling 16. januar. Gjennomgang av barnehageloven med forskrifter.
Møte for nye barnehagestyrere
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Modul 2, PBL – A Øystese september 2011 Aktuelle saker.
Framtidens barnehage.
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Barnehagekontoret Styrermøte Barnehagekontoret ”Øie-utvalgets innstilling”
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven Kurs for tillitsvalgte Utdanningsforbundet Finnmark
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Nytt fra barnehageområdet Barnehageforum Ny St. melding våren 2016 Ny Rammeplan fra 2017 UDIRs støtteressurser:
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Nasjonale føringer for barnehagesektoren
Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m.
Utstøtelse og ekskludering som sosial praksis
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Barnehagepolitisk offensiv
Pedagogisk dokumentasjon
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god kvalitetsbarnehage kan gi alle barn like muligheter og bidra til å utjamne sosial ulikhet Det er de voksne i barnehagen som er avgjørende for hvor god kvalitet barnehagen har

Fylkesmannen i Telemark Tiltak Kap. 3 Kunnskap om barnehagen •Forskning

Fylkesmannen i Telemark Kap.4 Et tilgjengelig barnehagetilbud for alle •Barnehageopptak •Foreldrebetaling •Familiebarnehager •Åpne barnehager

Fylkesmannen i Telemark Kap 5 Styring av barnehagesektoren •Barnehageloven •Barnets beste •Tilsyn med enkeltbarnehager •Forsvarlig system •Likeverdig behandling

Fylkesmannen i Telemark Kap. 6 Bemanning og barnegruppen •Grunnbemanning •Barnegruppe

Fylkesmannen i Telemark Kap. 7 Personalets kompetanse •Pedagognorm •Ansatte med relevant utdanning •Dispensasjoner •Fagskoler •Praksiskrav for fagbrev •Rekruttering til barnehagelærerutdanningen

Fylkesmannen i Telemark Kap. 8 Barnehagens innhold •Rammeplan •Språkkartlegging •Pedagogisk utviklingsarbeid og forskning

Fylkesmannen i Telemark Kap. 9 Barnehagens samarbeid med foreldre •Tilvenningsrutiner •Informasjon om kvalitetsarbeid

Fylkesmannen i Telemark Kap. 10 Enkeltbarnet i fellesskapet og samarbeid til barnets beste Fysisk og psykososialt miljø Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen PP-tjenesten Samarbeid