Rett kompetanse – fremtidens behov

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læring på arbeidsplassen
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Om skole og næringslivssamarbeid
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Innledning ved BioHus konferansen
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Hvem – hva – roller og økonomi i et opplæringskontor Samfunnskontrakten – Nasjonal Aksjon Lærebedrift
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Are Solli og Kristian Ilner
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Kompetanseutvalget (2017- )
Kompetansebarometeret 2018
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Rett kompetanse – fremtidens behov Svein Hatlem, NHO Hordaland Bergen, 26.10.2011

Solid fundament for verdiskaping Arbeidsliv for fremtiden NHOs viktigste saker Solid fundament for verdiskaping Arbeidsliv for fremtiden Forskning og nyskaping Kvalitet i utdanningen Velfungerende offentlig sektor Bærekraftig energi- og klimapolitikk Gode transportløsninger Globalt konkurransedyktig NHOs viktigste saker – Kvalitet i utdanningen   Noen av dere har antakelig rukket å lese Aftenpostens kronikk i dag (eventuelt i går) der jeg understreker fire vesentlige forhold i norsk utdanningspolitikk: 2

NHOs engasjement Ungt Entreprenørskap Nasjonalt forum for realfag TekIn GNIST Lektor II ENT3R Verken NHO eller dere i denne salen har sittet rolige. Vi er imponert over det store engasjementet, men fortsatt ikke tilfreds med resultatene. Det er med dette som bakgrunn vi i dag lanserer våre ambisjoner for norsk utdanningspolitikk, på kort og mellomlang sikt. Vi er en av mange aktører som kan bidra til en forskjell, og selv om mange av dere kanskje ikke forbinder NHO med ydmykhet, så er det en riktig karakteristikk av vår tilnærming til dette politikkområdet. Vi skal fortsette å være en kritisk røst, men først og fremst næringslivets røst. Vi skal være en krevende samarbeidspartner for mange av dere her i salen, og vi skal ta vare på den arbeidsgiverrollen som våre medlemsbedrifter har pålagt oss.   NHO som organisasjon kan bare ha ambisjoner på vegne av det norske utdanningssystemet og jobbe målrettet for å oppfylle disse. Men skal vi nå de målene vi setter oss, er det bare samarbeid som gjelder – tillitsfullt samarbeid. Det er derfor kronikken også inneholder så klare oppfordringer til Regjeringen om å la samarbeidslinja være styrende for utvikling og gjennomføring av tiltak. Vi som har vært med i norsk politikkutforming noen år, med ulike tilknytninger, vet hvilken enorm gjennomføringskraft som ligger i denne tradisjonen. Jeg antar at når konferansearrangørene har bestemt tittelen på dette innlegget, så er det nettopp dette de har hatt i tankene. Vi blir bedre av å samarbeide. La meg derfor knytte noen kommentarer til akkurat dette med å gjøre hverandre bedre. For meg er det en enkel kjensgjerning at grunnlaget for alt samarbeid er at de som skal samarbeide, må møtes. Det må altså skapes rammer og ordninger som gjør det dette mulig. NHO har en lang tradisjon med å legge til rette for slike møter. Gjennom arbeidet med det prosjektet som ble startet allerede da NHO var nystiftet – Næringsliv i skolen – har vi bidratt til lokalt samarbeid gjennom etablering av partnerskapsavtaler. Her påtar skoler og virksomheter seg gjensidig forpliktende oppgaver. Foto: Hafslund

Viktige utfordringer For lav rekruttering til yrkesfag Fortsatt lav rekruttering til realfag Manglende språk- og kulturkunnskap

Faglært arbeidskraft Fremskriving av behovet for yrkesfaglig arbeidskraft 2008 – 2030 En motor i norsk verdiskaping 1. For å lykkes med å utvikle vår konkurranseevne i et kunnskapsdrevet arbeidsliv er norsk fagopplæring helt sentralt – faglært arbeidskraft er motoren i norsk verdiskaping. Som denne grafen viser, vil behovet for yrkesfag øke mest i årene fremover. 30% fullfører ikke videregående opplæring på normert tid. 2. Det er påtrengende å stoppe den alt for store lekkasjen av ungdom fra videregående opplæring til lediggang og for mange, dessverre, også overgang til trygdeytelser. Kilde: SSB, 2010

Utdanningssektoren er bedriftenes viktigste leverandør 3 6

Bedriftene mangler realfaglig kompetanse Store rekrutteringsutfordringer for høyere teknisk naturvitenskapelig kompetanse Over halvparten av bedriftene oppgir fortsatt mangel på relevant kompetanse - særlig i olje og gass 1 av 5 virksomheter i privat sektor har måttet utsette, si fra seg eller unnlate å engasjere seg i prosjekter som følge av mangel på kompetanse Mer enn 70% av virksomhetene oppgir å ha utfordringer med rekruttering Kilde: http://www.tekna.no/ikbViewer/Content/776264/Rapport.pdf Kilde: TEKNAs Synnovate-undersøkelse 2009

Sterk vekst i etterspørsel etter realfaglig kompetanse framover Se særlig på de to grå søylene. Det er ingeniørutdanning og andre realfag som har den bratteste kurven. Det er ikke tilfeldig at NHO støtter videre utvikling av Y-veien som en praktisk rettet vei fra fag-/svennebrev til ingeniør (eller andre retninger som vil komme) Som dere ser – det er fortsatt grunner til å utvikle samarbeid mellom arbeidsliv og utdanningssektoren. Det er vårt ansvar, men ikke minst politikernes ansvar. Kilde: http://www.ssb.no/emner/06/90/rapp_200829/ Kilde: SSB

Språk- og kulturkompetanse Tyskland: 157 norske studenter Storbritannia : 3000 + USA: 1000 + Norge mangler tyskkompetanse En av verdens største eksportrettede økonomier 82 millioner innbyggere - sterke kulturelle bånd Tunge tyske innslag i norsk næringsliv: teknologi, bilbransjen, shipping, energi, elektronikk m.m. Mange norske bedrifter påvirkes av Tyskland – underleverandører til tysk industri og/eller gjennom eksport til det tyske markedet Innlegg i DN 12.12.10: ”For få Tysklandsstudenter”

Unges kjennskap til ulike yrker varierer mye Kilde: NHO-undersøkelse blant ungdomsskoleelever

Stort behov for informasjon om yrkesfag Lite samordnet informasjon Finne et felles fokus Bruke troverdige avsendere av informasjon - rådgivere og ”ambassadører” for fagene - mye rykter basert på venners opplevelser - foreldre og venner har begrenset faktisk kunnskap Kilde: NHO-undersøkelse blant ungdomsskoleelever

Hva ønsker elevene? Elevene ønsker å få prøve seg i praksis Elevene vil snakke med folk i bransje eller fag møte unge forbilder Elevene vil samtale med kompetent veileder Kilde: NHO-undersøkelse blant ungdomsskoleelever

NHO er opptatt av rådgiving og karriereveiledning 1965 Anbefaling: En time pr 30 elever 1970 -> Stortingsmeldinger, NOU’er og rapporter: Norsk rådgiving må styrkes 2002 Norsk rådgiving kritiseres også internasjonalt (OECD) 2005 NHO-brev til regjeringen om karrieresentre (Clemet, Norman) (landsdekkende infrastruktur av profesjonelle sentra) 2007 Regionale karrieresentre  Partnerskap for karriereveiledning 2011 Nasjonal enhet for karriereveiledning etablert 2013 NHOs ambisjon: Det er etablert et landsdekkende system for karriereveiledning med tilbud til alle personer og grupper som har behov for slik bistand - Utdanningsforbundet kjemper mot navnet karrieresenter, men taper. Hvor er døren til et partnerskap for karriereveiledning? Karriereveiledningen må profesjonaliseres! - I Danmark kreves erfaring fra arbeidslivet og gjennomføring av seks moduler for arbeid ved de kommunalt styrte karrieresentrene

Gode arenaer for samspill skole-arbeidsliv Læring i skole Læring i arbeid Utdanningsvalg Prosjekt til fordypning Ungt Entreprenørskap Fag- og yrkesopplæring Partnerskapsavtaler

Aksjon Lærebedrift Mål: Øke antall lærebedrifter Avslutning   Vise til et prosjekt som NHO har under utvikling og som det også er referert til Aftenposten-kronikken. Aksjon lærebedrift foregår i fem fylker og har som mål å rekruttere flere lærebedrifter og gjennom det, flere læreplasser i NHOs medlemsbedrifter. Vi har en modell og vi har svært gode erfaringer så langt. Etter kun tre måneders drift av prosjektet har vi formidlet hele 63 medlemsbedrifter som er interessert i å bli lærebedrift, til fylkeskommunene. Mange parter er invitert til å bidra til en ny samfunnskontrakt for å skaffe flere læreplasser. Kontrakten skal vi helt sikker bli enige om, men det er tiltakene som teller.

Vi trenger et nasjonalt prosjekt! NHO inviterer til deltakelse i Aksjon lærebedrift Norge Vi inviterer derfor til å dele våre erfaringer og bli med på et nasjonalt løft etter samme modell som vi nå benytter i NHO-fellesskapet: ”Aksjon lærebedrift Norge” bør se dagens lys etter denne konferansen. Vi inviterer utdanningsstatsråden og de som omfattes av samfunnskontrakten til et strategimøte i NHO så raskt som mulig.   La skole og næringslivet gjøre hverandre bedre – takk for oppmerksomheten.

Partnerskapsavtaler tar elevenes ønske på alvor I stedet for å snakke om dette, la oss slippe til elever, lærere og bedriftsrepresentanter med en liten smakebit fra et utvalg av slike avtaler . (Klikk i bildet – film starter, ca. 3,5 min.).  

Bakgrunn og begrunnelse Barn og unge er morgendagens jobbskapere og arbeidstakere Behovet for samarbeid mellom skole og næringsliv vil øke i tiden fremover, som følge av utdanningsreform og næringslivets behov for kompetanse Hovedmål Langsiktige partnerskapsavtaler mellom skoler og lokaler bedrifter Gjøre næringslivet til en attraktiv arena for fremtidig karrierevalg Bidra til å redusere frafall i videregående skole Gi elevene grunnlag for å ta selvstendige utdanningsvalg Aktiviteter Nettverksbygging og bestillingskompetanse Utvikling og utprøving Kvalitetssikring og erfaringsspredning

Nye skolefag – nye muligheter Utdanningsvalg – på ungdomstrinnet Prosjekt til fordypning – på videregående Mål Gi elevene grunnlag til å foreta valg Gjøre elevene i stand til å inngå lærekontrakt Utfordring Kompetanse – utstyr – organisering Frafall – kunnskap i forkant øker gjennomføringen

Partnerskapsavtaler i Hordaland i prosjektperioden Løpende Partnerskapsavtaler de ulike regionene

NHOs politikkdokument Kompetanse og utdanning   I det fremlagte dokumentet er styrket samarbeid og integrasjon mellom utdanning og arbeid et gjennomgående tema. Næringslivet har klare forventninger til at utdanningssystemet har evne til å levere den kompetansen som etterspørres, og at det kan gi oss den nødvendige kompetansemessige styrke til å konkurrere globalt både på kort og mellomlang sikt. Dette politikkdokumentet er en synliggjøring og profilering av NHOs politikk innen kompetansefeltet. NHO har et ansvar for å gjøre dette kjent for de som er våre samarbeidspartnere og kritikere i arbeidet med å skape en næringsvennlig utdanningspolitikk. 11

Kompetanse og utdanning Læring gjennom arbeid - Næringslivet som en sentral aktør som utvikler og tilbyder av kompetanse Kvalitet og relevans i utdanningen - Utdanningssektorens evne til å levere en konkurransedyktig faglig kvalitet Kvantitet og rekruttering Utdanne tilstrekkelig antall kandidater til å svare på rekrutteringsutfordringene i norsk arbeidsliv Organisering av utdanningen Avgjørende for at utdanningssektoren skal fremstå som næringslivets viktigste leverandør Dokumentet har fire hoveddeler  

NHOs ambisjoner – noen eksempler 2013: Det skal være tegnet partnerskapsavtaler med lokalt arbeidsliv med minst 50 prosent av norske ungdomsskoler Det er igangsatt et nasjonalt arbeid for bransjevise fremskrivinger av kompetansebehov Det er etablert et landsdekkende system for karriereveiledning med tilbud til alle personer og grupper som har behov for slik bistand Flere unge får tilbud om alternative modeller i videregående opplæring som kombinerer praktisk opplæring i bedrift med teoriundervisning 2020: Skoleeier for grunnutdanningen (1-13) er forpliktet til å rapportere om samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv 80 prosent av våre medlemsbedrifter har et formalisert samarbeid med utdanningssektoren Både arbeidslivet og utdanningssystemet blir stadig mer komplisert og uoversiktlig. Faren for feilvalg er åpenbar og påfører både utdanningssystemet og arbeidslivet store rekrutteringsutfordringer og utgifter. Den eksisterende rådgivnings-/ veiledningstjenesten har i stor grad vært knyttet til skole og utdanningsnivå, og vi har derfor ikke hatt en tjeneste som har vært i stand til å fange opp de endringene som er skjedd. Det har vært mye informasjon og lite veiledning, noe også OECD har påpekt i sin rapportering om Norge. NHO har vært pådriver for en profesjonell karriereveiledningstjeneste. Vi mener dette vil være et viktig tiltak for å redusere feilvalg og «drop-out». Kombinasjonen av en profesjonell veiledningstjeneste og et større mangfold av ulike karriereveier vil være de viktigste tiltakene for å få ungdom igjennom den 13-årige grunnopplæringen.

Videreføre trepartssamarbeidet Verktøyet er: Trepartssamarbeidet

LO og NHO tar ansvar for fagopplæringen LO og NHO ønsker fortgang i arbeidet med en ny Samfunnskontrakt for flere læreplasser i norsk arbeidsliv. LO og NHO har laget en 10-punktsplan som en felles plattform: ” Det er nå viktig at myndigheter, skoleeier og arbeidslivet sammen iverksetter tiltak for at ungdom som begynner på et yrkesfaglig utdanningsløp, skal sikres muligheter til å fullføre et påbegynt løp.” Staten og utdanningsmyndighetene har det juridiske ansvaret for at elever skal kunne sluttføre et påbegynt utdanningsløp. LO og NHO støtter seg til de anbefalinger som følger av Karlsenrapporten (NHO 2008: 18). Vi forplikter oss til et målrettet arbeid for å sikre at de som har påbegynt et yrkesfaglig utdanningsprogram skal få tilbud om læreplass i en godkjent lærebedrift. NHO og LO ønsker å synliggjøre denne forpliktelsen gjennom å foreslå en nasjonal ”Aksjon lærebedrift” og inviterer Regjeringen til et samarbeid om dette.