- Bak enhver tekst er det arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnleggende oppgaveskriving
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Hvordan gjøre en god eksamen?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Prosjektoppgaven.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Photodisc/Rayman/Getty Images
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Intervju.
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Utskrift av presentasjonen:

- Bak enhver tekst er det arbeid Skrivekurs, HSH 26/3 2008 Johannes Bøyum, Avis i Skolen www.ais-vest.net

Disposisjon for dagen Hva er skriving for dere? Arbeidsprosessen bak en presentasjonstekst. Praktisk øving: Idéarbeid Forslag: HSH – F1 – Mappeoppgave nr 8. Debattinnlegg. Sjanger: Leserbrev

Å skrive er morsomt!

Tenkeskriving Presentasjonsskriving

Skrivesituasjon - Hensikt Rolle Sjanger

Fortellerrollen Hvem er du når du skriver? - Student? - ”opprører”? Vær bevisst hvilken rolle du er i når du skriver! Det er forskjell på å være forfatter av et leserbrev og å være journalist. Avsender Budskap Medium Mottaker Hvem er du når du skriver? - Student? - ”opprører”? - journalist? Hva vil du si? Hvorfor vil du si det? Hvor skal du presentere det? Hvordan vil du presentere det? Hvem vil du si det til?

Sammenheng mellom sjangerens innhold, intensjon, arbeidsmetode og dramaturgi. Journalistikk Stoffkriterium Metode Dramaturgi Nyhetsartikkel Notis Nyhet Bakgrunn Aktualitet Sensasjon Identifikasjon Vesentlighet Referere analysere Omvendt pyramide Reportasje Intervjue Observere Analysere Fisk Leder Kommentar Leserbrev Anmeldelse Preg Portrett intervjue Petit

Journalistikk er å velge Du skal velge: - Hva vil du skrive om? - Hvor skal du hente informasjon? - Hvem skal du snakke med? Flere? - Hva skal du ta med i artikkelen, og hva skal du ikke ta med? - Hvordan vil du vinkle stoffet? - Hvilken tittel du vil ha? - Hvilket bilde eller illustrasjon vil du ha? - Hvordan vil du presentere stoffet?

Skriveprosessen Idé Innsamling Organisering Skriv Revidér Hvordan kommer jeg i gang? Hvor finner jeg stoffet mitt? Hvordan får jeg overblikk og orden? Hvordan skriver jeg best? Hvordan gjør jeg teksten min ferdig?

Skriveprosessen Idé Revidering Snakk om det! Skriving Organisering Innsamling

Samtale (Coaching) Det viktigste verktøyet i skriveprosessen Jeg hører – og jeg glemmer Jeg ser – og jeg husker Jeg gjør – og jeg forstår Kinesisk ordspråk Bruke talespråket til å løse problemer med skriftspråket - Å forklare et problem for en annen slik at en selv forstår det.. Hvem kan være coach? Først og fremst en person som gidder å høre på hva du har å si, og som stiller spørsmål til det du sier

Skriveprosessen Investeringsmodell: Det du investerer i toppen kan spare timer i andre enden. Vær bevisst på hvilken fase du arbeider i. Hvis du går i stå et eller annet sted underveis, ligger problemet aldri der hvor du gikk i stå, men alltid i fasen før. Derfor er det der problemet skal finnes og løses. Revidering Idé Organisering Skriving Snakk om det! Innsamling

Skriveprosessen Idé – Innsamling – Organisering – Skriving - Revidering - en gjennomgang

Idé – Innsamling – Organisering – Skriving - Revidering Å komme i gang Verktøykasse Det viktigste med å komme i gang er å komme i gang Ideer er ikke noe en venter på, det er noe en arbeider frem Skriving skal starte med rot Finn ut hva du tenker Les, se, spør, undersøk … Notér Tenkeskriving Del og stjel Brainstorming Tankekart Synopsis Fokus

Idé – Innsamling – Organisering – Skriving - Revidering Å finne stoff Du må selv finne stoff Finn ut hva du trenger å vite mer om Finn ut hvor du skal lete Skaff deg overskudd av stoff Verktøykasse Fokus Spørsmål Inngang og utgang Overskudd

Idé – Innsamling – Organisering – Skriving - Revidering Kilder Bøker Tidsskrifter Bakgrunnsinformasjon / referanselitteratur Nettsider Offentlig informasjon Aviser Intervju …

Idé – Innsamling – Organisering – Skriving - Revidering Kildekritikk Troverdighet Objektivitet Nøyaktighet Egnethet

Idé – Innsamling – Organisering – Skriving - Revidering Å få overblikk og orden Lag sjekkliste med hovedpunkter Velg sjanger Lag en plan som du kan skrive etter. Verktøykasse Overskudd Gå gjennom Notater Hovedpunkter Puslespill Plan

Idé – Innsamling – Organisering – Skriving - Revidering Å skrive teksten Skriv så hurtig du kan så lenge du kan Begynn etter innledningen Skriv der du har noe å si, eller hvor det er lettest å skrive Ikke les over eller rett. Kun gi gass Skriv for din leser Verktøykasse Plan Skriv der det er liv Ikke les Ikke rett Skriv hurtig og lenge Gå etter kvalitet

Idé – Innsamling – Organisering – Skriving - Revidering Å gjøre teksten ferdig Å revidere er å lese høyt for noen, og svare på spørsmål Revidere er å skrive om Revider først innhold, så struktur og tilslutt språk og tegn Verktøykasse Ha mye tekst Les høyt Rett sammen Skriv inngang og utgang Gå etter kvalitet

Skriveprosessen En investeringsmodell Idé Revidering Snakk om det! Organisering Skriving Snakk om det! Innsamling En investeringsmodell

Øvelse. Idéarbeid Skriv debattinnlegg… http://ans.hsh.no/lu/ped/flu1/0708/mappe/mappeoppgave8.doc Individuelt: Valg av tema + tankekart /hurtigskriving To og to: Coaching – finne fokus …

Ressurser på nettet

Ressurser på nettet HSH: Veiledning og krav til hjemmeeksamen i pedagogisk teori og praksis http://ans.hsh.no/lu/ped/flu1/0607/mappe/eksamensveiledning.htm Råd og vink HiT / HSH http://vink.hit.no/Innledning/råd&VINK.htm http://www.sokogskriv.no/index.html Universitetet i Oslo

NTNU, Universitetsbiblioteket http://www.ntnu.no/viko/ Ressurser på nettet NTNU, Universitetsbiblioteket http://www.ntnu.no/viko/