Helse Sør-Øst og Høgskolen i Telemark – Status og muligheter for bedre samspill? Marianne Hedlund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
System for kompetansekrav NRHS – møte
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Vernepleiefaglig kompetansebehov
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Sykepleiefaget i utvikling – eHelse i sykepleierutdanningen
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen.
Utfordringer i forhold til kompetanse Gjøvik kommune tjenesteområde Helse og omsorg.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Barn som pårørende.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Etikk i pedagogisk arbeid
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
5.og 6.studieår i ny studieplan
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Barnehagens samfunnsmandat
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Fremtidens spesialsykepleiere
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Mulighetene for en videreutdanning
Ny ordning for Utviklingssentrene
Utfordringer i kommunale helse- og velferdstjenester med dagens kommunestruktur Formannskapene i Glåmdalen april 2016 Trond Lutnæs, fylkeslege.
Migrasjonshelse, rådslag 2
Samhandling – internt og mellom nivåene – er det pasientforløp vi i hovedsak bør ha fokus på ? Samfunnsmedisinsk kurs G.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Helse Sør-Øst og Høgskolen i Telemark – Status og muligheter for bedre samspill? Marianne Hedlund

Perspektiv sett fra om Fakultet for helse og sosialfag Først litt om HS Hovedsete ved Campus Porsgrunn og har store kull i våre grunnutdanninger: sykepleiere (hel og deltid), vernepleiere (hel og deltid), barnevernspedagoger, barnevern i et flerkulturelt samfunn Populære videreutdanninger: aldring og eldreomsorg, demens og psykisk helse hos eldre, psykisk helsearbeid, helsesøster, samspill og tilknytning mellom barn og nære omsorgspersoner, barn i minoritetsperspektiv HS fakultet har ca 1000 studenter, og er blant de store utdanningene i vernepleie og sykepleie i landet Campus Porsgrunn Campus Rauland Marianne Hedlund

Vektlegger kritisk reflekterte profesjonsarbeidere Arnhild Lauveng: Klinisk samfunnspsykolog og doktorgradstipendiat, som selv har tilbrakt 10 år som alvorlig syk med diagnosen schizofreni har sagt noen kloke ord om kritisk reflekterte profesjonsarbeidere som kan illustrere målsetting ved mye av HS utdanninger (teori/praksis og kritisk refleksjon): ” Jeg vil egentlig at verden skal bli bitte litt bedre når jeg går enn da jeg kom. Det trenger ikke være noe stort, og folk kan gjerne glemme at det var jeg som gjorde det. Vi må hele tiden vaske i egne holdninger og slutte med ”oss og dem”-tankegangen. Vi må tenke over hva vi gjør og hvem som støtes ut og sånne ting. Vi må gjøre det til et felles prosjekt å lykkes og jobbe sammen for å oppnå det.” Marianne Hedlund

Studenter deltar i ulike fellesskap med praksisfelt ( kommuner i hele Telemark, helseforetak), studentgrupper i klinisk ferdighetssenter i tillegg til ressursforelesninger og gruppearbeid ed Høgskolen Kombinere god handlingsberedskap og kompetanse med evne til kritisk refleksjon Marianne Hedlund

Mange interessenter i samspillet i HS utdanningsprogram i praksis Spesialisthelsetjenesten og helseforetak (praksisfelt) Skole og oppvekst, Nav Kommuner i Telemark og Østlandsregionen Marianne Hedlund

Struktur og innehold i sykepleiefaglig utdanning ved HIT sykepleieutdanning heltid Marianne Hedlund

Nye forventinger for våre utdanningsprogram Marianne Hedlund

Hovedbudskap i st meld nr 13 Marianne Hedlund

Andre forventinger framover knyttet til høyere utdanning i helsefagene høyere utdanning fra st meld nr 13 Historisk har de helse- og sosialfaglige profesjonsutdanningene blitt til som svar på konkrete behov i gitte situasjoner. Nye behov har gjerne ført til nye utdanninger heller enn tilpasning av de eksisterende; et eksempel fra de senere årene er etableringen av en egen velferdsviterutdanning forut for NAV-reformen. I lys av behovene som beskrives fra tjenestene, er det imidlertid lite hensiktsmessig med flere smale grunnutdanninger som retter seg inn mot avgrensede deler av tjenesteområdene. Slike utdanninger vil gi liten fleksibilitet både for arbeidstaker og arbeidsgiver i framtidig bruk av kompetanse, og vil kunne medføre små og lite robuste fagmiljøer. I stedet må de bestående utdanningene være i endring slik at de tar opp i seg nye kompetansebehov. Lærestedene må kontinuerlig vurdere det faglige innholdet i hver enkelt utdanning i lys av utviklingen i tjenestene og i samfunnet. Marianne Hedlund

Nye utfordringer som kan påvirke samspillet i HS utdanninger Nye reformene: NAV reformen Samhandlingsreformen Barnevernsreformen Skjer en tyngdeforskyvning mot at den kommunale delen av helse og omsorgstjenestene skal ha høy og ”sluttkompetanse” for å handtere mer komplekse problem Hvordan skal forventinger fra yrkeslivet og kompetansekrav forenes? Hvilke krav skal innvirke på utdanningene ? Marianne Hedlund

Noen erfaringsmessige utfordringer Praksisplasser på dugnad, veiledningskompetanse på dugnad Ikke penger pr hode student i praksis Kontaktsykepleiere og veiledningskompetanse Samspill faglærere og praksisveiledere Ingen formalkrav til å veilede studenter eller uteksaminerte i yrker Skape en felles forståelse av at utdanning og kompetanse er en felles oppgave for helseforetak (og kommunene) ikke bare en oppgave for høgskolen å få relevant kompetanse ut av studentene Utdanning av helsepersonell er ikke en prioritert oppgave det gis penger til Marianne Hedlund

Spesielle utfordringer for samspill med helseforetakene Får penger via rammebevilgninger til å utdanne Dette fortolkes ofte til å gjelde for å utdanne leger, ikke andre Utdanning av sykepleiere en tilleggsbelastning/ekstraoppgave Samhandlingsreformen og avtaler mellom foretak og kommuner inkluderer ikke avtaler med høgskolen om kompetanse Høgskolen som kan utdanning og kompetanseoverføring ikke med i vurderingene mellom foretak og kommuner? Vi sertifiserer og autoriserer våre studenter Hjerte og lungeredning hjerte defibrillator Vi har mulighet til å øve og simulere ulykker oa. Men ses dette som et mulighetsrom eller neglisjeres?

Utdanning av helsepersonell Utdanningene sorterer under Utdannings- og forskningsdepartementet Praksisplassene er en del av helsetjenesten og sorterer under Helse- og omsorgsdepartementet Det erkjennes at praksisstudier er en nødvendig del av helsefaglige utdanninger, og alle parter ønsker å bidra til å utdanne gode fagpersoner i alle helseprofesjoner, men dette er utfordrende i praksis

Grunnlag for praksisvurderinger i klinisk virksomhet - er knyttet til utdanningens premisser Rammeplaner f.eks. rammeplan for sykepleierutdanning - §5 Praksisvurdering Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning § 4 vurderingskriterier for helse- og sosialfagutdanningene

Vurdering av studenter i klinisk praksis: Juridisk sett: Utdanningsstedets ansvar Likevel: Praksisstedet opplever – og har i realiteten ansvar for å Gjøre seg kjent med kravene utdanningen har til studenten Legge forholdene på praksisstedet til rette for studenten Bidra til at studenten finner aktuelle læringssituasjoner Veilede studenten før, under og etter læringssituasjoner Orientere seg om studentens faglige nivå og gi tilpasset veiledning Holde læreren informert om studentens faglige utvikling Vurdere studentens skikkethet for fagområdet Men dette opplever blir mangelfullt fulgt opp i praksis i Telemark

Hvor store krav kan stilles til praksisveiledere om å tilegne seg kunnskap om rammer og krav i utdanningen og gjøre vurderinger om hva som er godt nok for å anses skikket? Der finnes det betydelig forbedringspotensial og muligheter for bedre samspill med Helseforetaket i Sør-Øst i Telemark

Studenters kliniske praksis Praksisveileder må vurdere studenten ut fra faglighetskravet i helsepersonelloven - sammen med rammeplan og skikkethetsforskrift

Studenters kliniske praksis Praksisveileder må vurdere studenten ut fra faglighetskravet i helsepersonelloven - sammen med rammeplan og skikkethetsforskrift

Skal vi utdanne morgens dagens helter i Telemark i omsorgsyrkene Praksisplasser eller mer simuleringsmuligheter (Klinisk Ferdighetsenter- velferdsteknologi og vitenlab Praksisveiledere som er faglig kyndige og veiledningskompetent Bedre samspill mellom de som jobber i helseforetakene Mer forskning Fra ferdighet til praksis Læringsmiljø osv. Marianne Hedlund

Noen spørsmål HS utdanninger og samarbeidet om praksis skjer i hele Telemark: alle kommuner trenger kompetanse på dette framover- bærebjelke i HITs utdanninger som regionen og fylket har stor bruk for HVORDAN SKAPE ET BEDRE EIERSKAP TIL DET I kommunene? I helseforetakene ? I samfunnet for øvrig? Nye arbeidsplasser og kunnskap i velferdsteknologi? Marianne Hedlund

Samspill om helse blir viktig Et velfungerende helsevesen og tjenestene er viktig, også for de som ikke har bruk for de til ”eget bruk” Marianne Hedlund