”TALL-LINJEN” Positive og negative tall

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Nedlasting av Adobe Reader Adobe Reader brukes bl.a. for å åpne vedlegg i en E-post. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet, klikk Enter. Rull.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hvordan er et atom bygd opp?
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
Del 2: Personlig økonomi.
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
M4: Bilde – oppgave 1 Bildet ”Spiders web”, som er tatt av Ian Britton, lastet jeg ned fra sidene til Freefoto.com som du kan finne på følgende adresse:
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Hvordan lage spill i power point?
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Del 2: Personlig økonomi.
Dokumentasjon av en prosess
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Skriving som kommunikasjon
Komplekse tall Naturlige tall
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Noen tips om PowerPoint
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Lesing og lesestrategier
Funksjoner og didaktikk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Finstad skole Visjon: Sammen om læring
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
ET GRUNNSTOFF KAN VÆRE ET FAST STOFF, FOR EKSEMPEL ET METALL eller EN VÆSKE eller EN GASS.
Desimaltall.
MATEMATIKK 1. trinn.
ATOMER.
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
På skolen i morgen skal vi
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Om brøk, det delte og det hele.
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Noen tips om PowerPoint
Emilios jobb som assistent
Regning.
Utskrift av presentasjonen:

”TALL-LINJEN” Positive og negative tall 04.04.2017 i:SEE ”TALL-LINJEN” Positive og negative tall i:SEE Conceptual Learning DA

For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

”TALL-LINJEN” Ved hjelp av ”Tall-linjen” kan eleven lese tall 04.04.2017 ”TALL-LINJEN” Ved hjelp av ”Tall-linjen” kan eleven lese tall over og under 0. Båndet er tosidig: På den ene siden leses tallene horisontalt, på den andre vertikalt. ”Tall-linjen” er et godt verktøy for å forstå regning med positive og negative tall. i:SEE Conceptual Learning DA

Gode verktøy for å lære om positive og negative tall. Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet Tall-linjen i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA

Positive og negative tall Forstørret utsnitt av tallinjen : i:SEE Conceptual Learning DA

Positive og negative tall 04.04.2017 Positive og negative tall Eksempel 1: - 5 – (- 3) = - 5 + 3 = - 2 Legg en gul 5’erstav fra 0 på den blå delen av Tall-linjen. Du kommer til – 5. Legg så en lysegrønn 3’erstav fra – 5 på den blå delen av Tall-linjen opp mot 0. Du kan lese av svaret på Tall-linjen. Svaret blir – 2. Eksempel 2: - 5 + (- 3) = - 5 – 3 = - 8 Legg en gul 5’erstav fra 0 på den blå delen av Tall-linjen. Du kommer til – 5. Legg så en lysegrønn 3’erstav fra – 5 på den blå delen av Tall-linjen bort fra 0. Du kan lese av svaret på Tall-linjen. Svaret blir – 8. Oppgave: Gjør det samme og løs regnestykket 5 + (- 7) = 5 – 7 = - ?? i:SEE Conceptual Learning DA

Positive og negative tall 04.04.2017 Positive og negative tall Ved hjelp av ”Tall-linjen” lærer eleven å telle seg … … mot det positive (+) jeg sparer penger og får mer og mer, det blir varmere og varmere ute, fisken kommer nærmere og nærmere overflaten. … mot det negative ( - ) jeg bruker penger og får mindre og mindre, det blir kaldere og kaldere ute, jeg mistet fisken og den svømmer dypere og dypere. På denne måten forstår eleven regning med positive og negative tall ! i:SEE Conceptual Learning DA

Regler for regning med positive og negative tall Hvis et tall står alene, for eksempel (+7), tar vi bort parentesen og skriver 7. Pluss og pluss etter hverandre, + (+), gir pluss. Pluss og minus etter hverandre, + (-), gir minus. Minus og pluss etter hverandre, - (+), gir minus. Minus og minus etter hverandre, - (-), gir pluss. Ved hjelp av disse enkle reglene lærer eleven å regne med positive og negative tall ! i:SEE Conceptual Learning DA