Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

i:SEE Conceptual Learning DA

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "i:SEE Conceptual Learning DA"— Utskrift av presentasjonen:

1 i:SEE Conceptual Learning DA
”MATEMATIKK TEMALINJAL 1 - SIFFER OG 10’EROVERGANG” Plassbegrepet og posisjonssystemet i matematikk i:SEE Conceptual Learning DA

2 For å se denne presentasjonen
Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

3 Temalinjal 1 består av og i tillegg veiledninger med begrepsoversikt og oppgaver. i:SEE Conceptual Learning DA

4 Plassbegrepets betydning i matematikk
Det er et kjent problem at elever ofte skriver tallene på feil plass. 11 +6 =71 Hvorfor blir ikke Du har jo satt sekstallet på feil plass! i:SEE Conceptual Learning DA 4

5 Begrepene plass og retning
Bruk temalinjalens utklippsfigurer for å lære eleven begrepene plass og retning (linjalens side 1, Froskesiden). i:SEE Conceptual Learning DA

6 I hvilken rute har gutten plass
Her bør det kanskje stå: Hvor i rekka har gutten plass?(Har han plass som nr 2 fra venstre, eller som nr 3 fra høyre? Forholder vi oss til posisjonssystemet og starter fra høyre når vi snakker om plass her?) i:SEE Conceptual Learning DA

7 I hvilken rute har gutten plass
Her bør det kanskje stå: Hvor i rekka har gutten plass?(Har han plass som nr 2 fra venstre, eller som nr 3 fra høyre? Forholder vi oss til posisjonssystemet og starter fra høyre når vi snakker om plass her?) Svar: I 2. rute fra venstre eller i 3. rute fra høyre. i:SEE Conceptual Learning DA

8 Plassere katten på guttens høyre side
Du har jo satt sekstallet på feil plass! Det samme her, hvor har katta og gutten plass? i:SEE Conceptual Learning DA

9 Plassere frosken på guttens venstre side
Hvem har stor størrelse i forhold til f.eks. katta? Hvem har plass til høyre - venstre for? i:SEE Conceptual Learning DA

10 Begrepene plass og retning
Jobb videre med figurene for å lære elevene begrepene plass, retning og størrelse. Lag forskjellige oppgaver. Eksempel på oppgave: Sett en figur i hver rute, de skal ut å gå mot venstre. Hvem har plass som nr. 1, 2, 3 og 4 i rekken ? Hva skjer om de forandrer retning og går mot høyre ? Hvem er størst i størrelse ? i:SEE Conceptual Learning DA

11 Tallenes plass i posisjonssystemet
Det er viktig å vite hvor vi plasserer tallene i posisjonssystemet fordi plassen bestemmer deres verdi ! Tell 1`ere inn på 1`er plassen til det ikke er plass til flere. i:SEE Conceptual Learning DA

12 Tallenes plass i posisjonssystemet
10’erovergang Det er bare plass til 9 enere på 1’erplassen. Hva gjør vi med den tiende eneren ? i:SEE Conceptual Learning DA

13 Tallenes plass i posisjonssystemet
10’erovergang Vi må veksle 10 enere inn i én oransje stav, som symboliserer en 10`er. i:SEE Conceptual Learning DA

14 Bytt de 10 hvite 1’erstavene til én 10’erstav og
10’er overgang Fra 9 til 10 Bytt de 10 hvite 1’erstavene til én 10’erstav og bytt plass fra 1’er- til 10’er plass i:SEE Conceptual Learning DA

15 Tallenes plass i posisjonssystemet
10’erovergang Skriv eller legg utklippstallene på de riktige plassene. i:SEE Conceptual Learning DA

16 Fagbegrepet 10’erovergang blir lært :
Vi konkretiserer at det bare er plass til 9 én’ere på hver sifferplass. Når vi får den 10’ende 1’erstaven må vi veksle til en 10’erstav (bytte plass). Vi går samtidig til 10’er plassen fordi det ikke er lov å skrive 2 tallsymboler på samme sifferplass. Fagbegrepet 10’erovergang blir lært : fra ensifrede til tosifrede tall, fortsett fra tosifrede til tresifrede tall, og fra tresifrede til firesifrede tall. i:SEE Conceptual Learning DA

17 4 8 2 6 10’erovergang Det blir etter hvert vanskelig å få stavene til
å stå i loddrett stilling. La da de røde stavene symbolisere 10’ere, de lysegrønne 100 og de lilla 1000. 4 8 2 6 i:SEE Conceptual Learning DA

18 Plassbegrepet og posisjonssystemet
På denne måten kan eleven lære at tallenes plass i posisjonssystemet bestemmer deres verdi. i:SEE Conceptual Learning DA


Laste ned ppt "i:SEE Conceptual Learning DA"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google