PSY2405: Kap.6 Arbeidsmotivasjon og tilfredshet (trivsel)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HELSE OG LIVSSTIL.
Motivasjon.
Mestring og forebygging av depresjon
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
OTH – Åfjord 30.april.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Trenerrollen og motivasjon
KLASSELEDELSE.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Mestring og forebygging av depresjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Personlighetsbegrepet i veiledning
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Grupper og gruppepsykologi
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
NESO Formannsskole Motivasjon
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Utforskeren.
Stress, utbrenning, mobbing
Trivsel, fravær, og turnover
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Ulikheter og variasjoner
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lederstil og Motivasjon.
Motivasjon i arbeidsforhold
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
HOLDNINGER OG HANDLINGER
PSY2405: Kap.6 Arbeidsmotivasjon og tilfredshet (trivsel)
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Personlighet og konflikt kap
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Aksel Hn Tjora Tre forelesninger i OR120 Forelesninger på nett
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kapittel 5 Motivasjon. 2 Motivasjon Definisjon: Psykologiske prosesser som aktiverer, regulerer og opprettholder atferd Vanlig å skille mellom innholds-
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Lønn og lønnssystemer.
Motivasjon.
7. Motivasjon i organisasjoner
Behov og emosjoner.
Ledelse.
7. Motivasjon i organisasjoner
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

PSY2405: Kap.6 Arbeidsmotivasjon og tilfredshet (trivsel) Aktuell eksamensoppgave Hva er arbeidsmotivasjon Motivasjon og personlighet Motivasjonsteorier Er det mulig å bedre motivasjonen? Kan motivasjon måles?

Utkast til eksamensoppgaver V-2010 Diskuter teorier knyttet til arbeidsmotivasjon.

Positive Working Environment (PWE) Universitetet i Bristol (bristol.ac.uk/pwe) jobber bl.a. med: Støtte til arbeidstakerne og utvikling Lederskap og ledelse (leadership & management) Kommunikasjon Fysisk arbeidsmiljø Overvåking og evaluering ”Medvirkning” er et sentralt begrep i fremtidsrettet positivt arbeidsmiljøarbeid

Hva er arbeidsmotivasjon Westwood (1992) inkluderer flere egenskaper: En indre tilstand hos individet Oppfattes som noe som gir ønske, intensjon eller press til å handle Har element av valg eller villighet Handlinger og atferd er resultat av motivasjon Individer er forskjellige når det gjelder motivasjon Motivasjonen kan variere hos et individ både over tid og i forhold til situasjoner

Penger = motivator, er det sammenheng mellom penger og lykke? 5 mulige sammenhenger: Penger skaper lykke. Lykke skaper penger. Lykke og penger korrelerer. En bakenforliggende faktor (personlighet) skaper både lykke og fører til atferd som gir penger (eks gründer). Kalles: tredjevariabels effekt. En bakenforliggende sosial faktor skaper sosiale forhold som er avgjørende (velstand).

Penger er en viktig motivator Hvorfor er det ingen sammenheng mellom penger og lykke? Adaptasjon; vi tilpasser oss raskt en bedre økonomi Sammenligning; man sammenligner seg med andre, alltid noen som har mer penger Alternativer; ved tilgang på mye penger verdsettes andre verdier som frihet og vennskap Bekymring; mer penger fører til skifte av oppmerksomhet fra penger til mer ukontrollerbare livsforhold som egenutvikling o.a.

Sammenheng motivasjon - personlighet Metastudie av Judge & Ilies (2002): 65 studier undersøkte sammenheng mellom personlighet og 3 mål på motivasjon, hhv målsetting, forventning og ”self-efficacy”. Samvittighetsfullhet (Conscientiousness) og psykisk stabilitet (Neurotisisme) er de to faktorene i Big Five som best predikerer prestasjonsmotivasjon. Judge, Heller & Mount (2002) undersøkte 150 studier og fant sammenheng mellom samvittighetsfullhet, neurotisisme og ekstraversjon: stabile utadvendte er disponert for å være glade på jobben og i fritida.

Motivasjonsteorier Behovsteorier Likhetsteorier Verditeorier Forsterkningsteorier Forventningsteorier Jobb fasett teori og kvalitet i arbeidslivet Attribusjonsstil

Behovsteorier Maslows behovspyramide, 5 behov Alderfers ERG teori, Eksistens (E), Relasjoner (R), Vekst (Growth) Murrays behov og press, 20 behov Jahodas latente behov teori: Arbeid strukturerer tiden Arbeid gir regulære felles erfaringer Arbeid gir opplevelse av kreativitet og mestring Arbeid er kilde til personlig status og identitet Arbeid er en aktivitetskilde

Herzbergs 2-faktor teori (1957) Opererer med hygienefaktorer Organisasjonens policy Supervisjon Relasjoner Arbeidsbetingelser Lønn Sikkerhet Status Motivatorer Prestasjoner Ansvar Avansement Vekst Anerkjennelse Alle faktorene vurderes langs en tilfredshet-utilfredshet skala

Behovs teorier – Maslow (1943) Maslow videreutviklet humanistisk perspektiv og identifiserte fem grunnleggende behov: Fysiologiske: mat, drikke, seksualitet Sikkerhet: fysisk og psykisk sikkerhet, predikerbart og ikke-truende miljø Tilhørighet: tilhørighetsfølelse til en annen person og gruppe av personer Verdighet: verdsatt og respektert, av seg selv og andre Selvaktualisering: utvikle egne talenter og uttrykke disse

Maslows behovshierarki De fire første (1 – 4) trinnene kan oppfattes som mangel-behov, mens det femte som overskuddsbehov (selv-realisering). I konfliktteori antas det at en konflikt ikke kan løses konstruktivt med mindre partenes grunnleggende behov er ivaretatt

Jahodas latente behovs teori (1930/1982) Arbeid strukturerer tiden; arbeid skaper forutsigbare tidsrytmer. Arbeid gir regulære felleserfaringer; regulær kontakt med arbeidskollegaer er en viktig kilde til sosial kontakt. Arbeid etablerer grunnlag for opplevelse av kreativitet, mestring og hensikt; selv om arbeidet ikke er spesielt viktig skaper det viktig forankring. Arbeid er en kilde til sosial status og identitet, jfr AML § 4.3 – Krav til det psykosisiale arbeidsmiljøet Arbeid er en kilde til aktivitet; skaper mening

Likhetsteorier Arbeidstakere sammenligner seg med andre, gjennom sosial sammenligning. De ser på to variabler: Input; hva de yter og hvilke evner de har Resultat; fordeler, belønninger Selv-innside: En ansatts sammenligning i en annen stilling innen hans organisasjon Selv-utside: En ansatts sammenligning i en situasjon utenfor organisasjonen Andre-innside: Sammenligning av andre i organisasjonen Andre-utside: Sammenligning av andre utenfor organisasjonen

Likhetsteorier Tre betalingssystemer er sentrale: Overbetaling Underbetaling Likebetaling Overbetaling: Når forholdet resultat/innsats er større for en selv enn for andre kan føle skyld Underbetaling: Når forholdet resultat/innsats er mindre enn hos andre kan man føle sinne/irritasjon Når forholdet resultat/innsats er lik mellom ansatte føler man tilfredshet

Verditeorier (Locke 1976) Verdier påvirker følelser og ønsker Som skaper mål og intensjoner Som fører til jobbatferd Jobbatferd er påvirket av hvor vanskelig oppgavene er Jobbatferd er påvirket av hvor kommitert personen er til jobben Jobbatferden fører til konsekvenser /tilbakemelding Relativt lite emipisk forskning omkring teorien Teorien viktig fordi verdier predikerer jobbatferd

Forsterkningsteorier Anvender belønning og straff som sentrale faktorer i jobbmotivasjon, bygger bl.a. på sosial læringsteori. Stor diskusjon om fordeling av belønning og straff Stor diskusjon om straffens betydning: Selv om noe negativ atferd opphører, er den ikke nødvendigvis permanent fjernet Personen som straffer kan over tid oppfattes negativt av andre Straff kan bli motvirket av belønning fra andre personer (kollegaer – sosial støtte)

Behavioural contingency management Identifiser arbeidsrelaterte hendelser Mål hyppigheten av responsene Identifiser nåværende betingelser gjennom funksjonell analyse Iverksett intervensjonsstrategier Evaluer

Forventningsteorier Forventningsteorier angir at motivasjon er et resultat av tre foreskjellige typer antagelser eller tanker hos ansatte: Forventninger: innsats vil resultere i atferd Instrumentalitet: ens atferd vil belønnes Valens, verdsetting: oppfattet verdi av belønningen som er mottatt av arbeidstakeren

Quality of Working Life s. 313-314 Utviklet på 1960- og 1970 tallet av Hackman & Oldham (1980) Grunnleggende for forståelse av Arbeidsmiljøloven i Norge (1977, 1995, 2006) som dere får utdelt til eksamen. Sosioteknisk teori. Motivasjons-potensial-skåren (MPS) = (skill variety + task identity + task significance)/3 x autonomi x feedback 2010: Økt teamaktivitet fremfor individbasert arbeid (Oldham & Hackman, 2010: J.Organizational Behav.)

Quality of Working Life Kjernejobb → Kritiske → Personlig og dimensjoner psykologiske atferdsmessig tilstander resultat Faglige krav → Opplevd → Høy arbeids- Arbeidets art → meningsfullhet motivasjon Arbeidets betydning → i jobben → Høy kvalitet Autonomi → Ansvarsforhold → Tilfredshet Tilbakemelding → Kunnskap om eget arbeid → lavt fravær og turnover

Er det mulig å bedre motivasjonen? Målsetting, vanskelige mål gir gjerne bedre prestasjoner enn enkle mål Spesifikke mål gir gjerne bedre prestasjoner enn vage mål Tilbakemelding motiverer mennesker til bedre prestasjoner og kan stimulere til høyere målsetting Målene gir bedre prestasjoner når ansatte føler de har evne og følelse av ferdigheter til å nå målene Mål stimulerer gjerne de ansatte når de er generelt aksepterte og det er en betydelig kommitering til disse

Måling av jobbmotivasjon Spørreskjema med tema som: Jeg jobber overtid for å få arbeidet gjort, selv om jeg ikke er betalt for dette. Du kan vurdere en person ut fra hvor godt arbeid han/hun utfører. Tilfredsheten i livet mitt er først og fremst knyttet til jobben. Noen ganger ligger jeg våken nesten hele natte og tenker på neste dags arbeidsoppgaver Lodal & Kejner (1969), i alt 20 spørsmål og 4 svarkategorier

Konklusjoner Arbeidsmotivasjon skaper medvirkning hos arbeidstakeren Forholdet mellom motivasjon og personlighet varierer med synet på hva personlighet er Det er mange motivasjonsteorier. Konsentrer dere om 3 – 4 stykker. Det er utviklet mange programmer for å bedre motivasjonen? Motivasjon kan måles med forskjellige metoder, som intervjuer, observasjoner og spørreskjema?