Avinors organisering av framtidig tjenesteyting og infrastruktur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Senter for Velferdsteknologi
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Styrearbeid i Norwegian
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
IT Fornebu Visjon / Forretningsidé "I et samspill mellom forskning, utdanning og næringsliv, på lang sikt å skape et mangfold i et fremtidsrettet kunnskapsmiljø¸
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Kommersialisering av teknologi som satsingsområde for Trondheimsregionen Workshop 5. mars 2014 Berit Rian, leder Næringsrådet og adm. Direktør NiT.
Trondheim lufthavn Værnes i tall
SOLAKONFERANSEN 2011 Restrukturering av flysikringstjenesten i Europa – hva betyr dette for Avinor? Dag Falk-Petersen 14. September 2011 Text.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
13 En verden uten grenser.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Langsiktig arealstrategi
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Fra regional flyplass til global aktør
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Sikkerhetsutfordringer og viktige tiltak i finansnæringen
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
Rekommunalisering eller en entreprise?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Det integrerte universitetssykehuset
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Grenseløs Attraktivitet.
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Utviklingsprogram for byregioner
Utskrift av presentasjonen:

Avinors organisering av framtidig tjenesteyting og infrastruktur

Målsetting med OU-prosjektet Målsettingen med prosjektet er å legge et grunnlag for å videreutvikle og posisjonere Avinor i forhold til viktige nasjonale og internasjonale utviklingstrekk, og derigjennom styrke bedriften i forhold til framtidige utfordringer. Dette for å sikre at Avinor, i best mulig grad, kan bidra til å møte befolkningens og næringslivets framtidige ønsker og behov. Fra styresak 22. mai 2008 I tillegg har styret bedt om at det i samme prosjekt utredes kortsiktige forbedringstiltak.

Om OU-prosessen Åpen prosess Ingen revolusjon – dra nytte av tidligere refaringer Skille mellom kort og lengre sikt

Konkretisering av mål for det strategiske OU-prosjektet Sikre gjennom effektivisering av virksomheten at Avinor er det foretrukne alternativ Forberede Avinor på utviklingen på mellomlang/lang sikt Forberede bedriften på endringer som kommer (proaktiv) Gjennomføre konkrete tiltak for å møte utfordringene Vedta forbedringer på kort sikt Øke bedriftens kompetanse og omstillingsevne Alle tiltak som foreslås, må utredes mht. økonomiske konsekvenser

Sammenhengen mellom OU-prosjektet og arbeidet med revisjon av STP Følgende figur viser sammenheng og framdrift:

Organisering av OU-prosjektet fase 1 Styringsgruppe (KL) Fagforeninger Prosjektansvarlig (JS) Ressursgruppe Prosjektleder (SBa) Delprosjekter Workshops Samfunn og politikk Luftfarts-næringen Vurdering av dagens org. Valg av tema for nærmere vurderinger i fase 2 Eksterne utredninger

Intern ressursgruppe OSL: Marit Kjær, direktør organisasjon og økonomi LS: Lasse Bardal, lufthavnsjef Værnes LS: Nina Sjøvoll, personal- og organisasjonssjef LR: Per Lillemark, distriktssjef Finnmark LM: John Offenberg, lufthavnsjef Årø FS: Trine Lysne, sjef strategi, kunde og internasjonalt samarbeid Konsernstab fellestjenester og IKT: Helge Clem, konserndirektør Konsernstab økonomi og finans, Arvid Møll, finansdirektør 4 fra fagforeningene

Organisatoriske endringer på kort sikt Avgrensning: Hovedstruktur ligger fast (produktdivisjoner, ett hovedkontor med staber, OSL, lufthavnsjefer med totalansvar) Aktuelle vurderinger (eks): Synliggjøring i organisasjonen av kritiske fagmiljøer (eks. miljø) Relasjoner mellom lufthavnene og FS (bl.a. SLA-er) Lufthavndivisjonene – antall og fordeling av lufthavner Divisjonsstaber vs. konsernstaber Organisatorisk plassering av fagenheter/nettverk Organisering av kommersielle tjenester/markedsfunksjoner Differensiert styringsstruktur? Omfang og rutiner for intern rapportering, prosesser og byråkrati Myndighetsfunksjoner som fortsatt ligger i Avinor (Kunngjøringstjenesten (AIP) og instruks for utøvelse av lufttrafikktjeneste (RFL 1)) Regional medvirkning Hvordan utnytte fordelene med et totalsystem bedre ?

Drivkrefter – Samfunn og politikk Avtakende BNP-vekst Befolkningsvekst Sterk vekst i innvandring Sentralisering Vekst i turistnæringen Globalisering gir økt reisebehov Sannsynlig med varig høye oljepriser Handel med utslippskvoter og økte miljøavgifter Økt frykt for terror og pandemi Økt konkurranse med bil og tog ? Høyhastighetstog – langt fram, berører 30 pst. av pax, 6 pst. av paxkm. Stadig sterkere forbrukerrettigheter Valget i 2009 - Partiprogrammene

70 prosent av befolkningsveksten frem mot 2040 skjer i innvandrerbefolkningen

Befolkningsveksten kommer i sentrale kommuner

Drivkrefter – Luftfartsspesifikke Markedet Stagnasjon i trafikken på kort sikt, men trafikkvekst kommer tilbake Internasjonal trafikk vokser mest – særlig på direkteruter og lange distanser Stor avhengighet/sårbarhet i forhold til SAS/Norwegian Nettverksselskaper taper og LCC vinner ? Selskapskonsentrasjoner og konkurser Flysikringstjenesten SES: Hvilke FAB-løsninger ? Krav om ytelsesbasert prising SESAR – Hvor kostbart ? Hvilke strukturelle konsekvenser ? Konkurranse om tårntjenester ?

Drivkrefter – Luftfartsspesifikke (forts.) Regulatoriske endringer EASA får utvidet rolle/ansvar Aksept fra EU for opprettholdelse av kryssubsidiering, men krav til økonomisk transparens Økt regulatorisk press på avgifter, monopoler og miljø Avinors konkurrenter Vil politikerne velge Rygge som alternativ til 3. rullebane på OSL ? Nye aktører på kommersielle tjenester, taxfree-ordningens framtid ? Teknologi SESAR, flytyper, IT, security

Mulige konsekvenser/valg for Avinor Avinor blir enda mer økonomisk avhengig av de store flyplassene Økende bedriftsøkonomisk underskudd i regionale/mellomstore lufthavner ”Avinormodellen” kan bli utfordret Er lufthavnstrukturen egnet til å dempe sentraliseringen ? Flysikring fortsatt i Avinor ? Hvilken frihet/innflytelse skal lufthavnene ha i forhold til FS ? Kan FS møte konkurransen ? Kommersielle tjenester i eget selskap ?