Bymiljøavtaler Bård Norheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Parkeringspolitikken i fem norske byer
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Framtidens byer – nettverkssamling Om søknadene til belønningsordningen m.m.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Miljøpakken for transport i Trondheim
KDP E18-korridoren i Asker
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Eksempel 4: Smart transport
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Bompenger som politisk virkemiddel
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Trondheim sentrum fram mot 2040
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Bymiljøavtaler Bård Norheim

Bakgrunn for presentasjonen Analyser Politiske vedtak Hva koster befolkningsveksten? (KS) Evaluering av Belønningsordningen (SD) Utvikling av lokale samarbeidsavtaler (KS) Evaluering av bypakkene (MD) Vurdering av finansieringsbehovet (NHO) Kollektivtransport og gang/sykkel skal ta trafikkveksten Etablering av bymiljøavtaler mellom staten og byene Utvidelse av Belønningsordningen

Status og utfordringer Byene vokser kraftig Staten klarer ikke å finansiere det økte veibehovet Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene Fylkeskommunene klarer ikke å finansiere det økte tilskuddsbehovet Lokale vedtak kan svekke satsingen Hvordan stimulere til mer helhetlig virkemiddelbruk? Hvordan få til et bedre samarbeid mellom staten og byene? Hvordan stimulere til mer kostnadseffektive virkemiddelbruk?

Byene er milevis fra målsettingen om nullvekst i biltrafikken

Behov for ytterligere reduksjon i biltrafikken

Hva må bilandelen være hvis man skal nå et Miljøscenarie Bilandel i dag og med Miljøscenarie Endring relativt til bilandel i Oslo i dag (prosentpoeng)

Strategi for å nå målsettingen i Klimameldingen Bygg opp under trafikkgrunnlaget Rammebetingelser bil/kollektivt Befolkningsøkningen skjer som fortetting Økningen i arbeidsplasser skjer i sentrum Ingen nye i parkeringsplasser i sentrum Antall avganger på kollektivtransporten øker i takt med passasjerveksten 20 % bedre fremkommelighet kollektivt 20 % økte kostnader for bruk av bil Biltilgang reduseres i takt med bedre kollektivtrafikk

Anslått effekt av ytterligere tiltak Prosent reduksjon i biltrafikken Effekt på biltrafikken Bygger opp under trafikkgrunnlaget -17,3 % Effekten av økte bilkostnader og bedre fremkommelighet -6,1 % Effekten av redusert behov for bil -3,9 % Samlet effekt -27,3 %

Bedre rammebetingelser sparer samfunnet for penger   Miljø 2030 (mrd kr) Årlig tilskudds-behov Årlig investerings-behov Sum 28 % mer fortetting -0,8 -1,6 28 % færre parkeringsplasser -0,4 -0,9 -1,3 20 % økt kjørehastighet -2,4 Summen av enkelttiltak -3,6 -1,7 -5,3

Staten satser på helhetlige bymiljøavtalene nå målene Helhetlige bymiljøavtaler Finansiering Felles rammeverk for forhandlinger 10-20 år, med rullering hvert fjerde år Mål og resultatstyring Porteføljestyring Arealbruk som bygger opp under trafikkgrunnlaget Bedre samordning av jernbane og lokal kollektivtransport Belønningsordningen som en integrert del av avtalene Belønningsordningen (1 mrd) Resultat og reisemiddelvalg Bymiljøavtaler (1,6 mrd) Rammebetingelser bil og kollektivt Effektivisering Drift av kollektivtransport Eksisterende bypakker (9,6 mrd) Veg og kollektivtiltak Gang/sykkel (0,8 mrd) + 0,4 mrd

Årlige rammer til Belønningsordningen og Bymiljøavtalene

«Forventet» fordeling mellom byene Mrd kr/år

Helhetlig satsing er mest kostnadseffektivt Finansieringsbehov (mrd kr/år) Kilde: Bymiljøavtaler i NTP – Et godt virkemiddel for å bedre kollektivtrafikk og miljø? UA-notat 52/2013

Behov for skreddersydde løsninger Staten må ikke bestemme hvordan byene skal løse transportproblemene Men de skal legge til rette Og skaffe finansiering Men ikke for enhver pris Eksempel Bybane og trafikkgrunnlag Knutepunkter og framkommelighet Jernbane og samordning med lokal kollektivtransport

Takk for oppmerksomheten! bno@urbanet.no Kilder: Bymiljøavtaler i NTP – Et godt virkemiddel for bedre kollektivtrafikk og miljø? UA-notat 52/2013 Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk Urbanet Analyse rapport 34/2012 Bypakker - hva skal til for å nå klimaforliket? Urbanet Analyse rapport 36/2012 Forpliktende avtaler om utbygging av miljøvennlige transportformer i de største byområdene. Urbanet Analyse, rapport 35/2012. www.urbanet.no