Bymiljøavtaler Bård Norheim
Bakgrunn for presentasjonen Analyser Politiske vedtak Hva koster befolkningsveksten? (KS) Evaluering av Belønningsordningen (SD) Utvikling av lokale samarbeidsavtaler (KS) Evaluering av bypakkene (MD) Vurdering av finansieringsbehovet (NHO) Kollektivtransport og gang/sykkel skal ta trafikkveksten Etablering av bymiljøavtaler mellom staten og byene Utvidelse av Belønningsordningen
Status og utfordringer Byene vokser kraftig Staten klarer ikke å finansiere det økte veibehovet Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene Fylkeskommunene klarer ikke å finansiere det økte tilskuddsbehovet Lokale vedtak kan svekke satsingen Hvordan stimulere til mer helhetlig virkemiddelbruk? Hvordan få til et bedre samarbeid mellom staten og byene? Hvordan stimulere til mer kostnadseffektive virkemiddelbruk?
Byene er milevis fra målsettingen om nullvekst i biltrafikken
Behov for ytterligere reduksjon i biltrafikken
Hva må bilandelen være hvis man skal nå et Miljøscenarie Bilandel i dag og med Miljøscenarie Endring relativt til bilandel i Oslo i dag (prosentpoeng)
Strategi for å nå målsettingen i Klimameldingen Bygg opp under trafikkgrunnlaget Rammebetingelser bil/kollektivt Befolkningsøkningen skjer som fortetting Økningen i arbeidsplasser skjer i sentrum Ingen nye i parkeringsplasser i sentrum Antall avganger på kollektivtransporten øker i takt med passasjerveksten 20 % bedre fremkommelighet kollektivt 20 % økte kostnader for bruk av bil Biltilgang reduseres i takt med bedre kollektivtrafikk
Anslått effekt av ytterligere tiltak Prosent reduksjon i biltrafikken Effekt på biltrafikken Bygger opp under trafikkgrunnlaget -17,3 % Effekten av økte bilkostnader og bedre fremkommelighet -6,1 % Effekten av redusert behov for bil -3,9 % Samlet effekt -27,3 %
Bedre rammebetingelser sparer samfunnet for penger Miljø 2030 (mrd kr) Årlig tilskudds-behov Årlig investerings-behov Sum 28 % mer fortetting -0,8 -1,6 28 % færre parkeringsplasser -0,4 -0,9 -1,3 20 % økt kjørehastighet -2,4 Summen av enkelttiltak -3,6 -1,7 -5,3
Staten satser på helhetlige bymiljøavtalene nå målene Helhetlige bymiljøavtaler Finansiering Felles rammeverk for forhandlinger 10-20 år, med rullering hvert fjerde år Mål og resultatstyring Porteføljestyring Arealbruk som bygger opp under trafikkgrunnlaget Bedre samordning av jernbane og lokal kollektivtransport Belønningsordningen som en integrert del av avtalene Belønningsordningen (1 mrd) Resultat og reisemiddelvalg Bymiljøavtaler (1,6 mrd) Rammebetingelser bil og kollektivt Effektivisering Drift av kollektivtransport Eksisterende bypakker (9,6 mrd) Veg og kollektivtiltak Gang/sykkel (0,8 mrd) + 0,4 mrd
Årlige rammer til Belønningsordningen og Bymiljøavtalene
«Forventet» fordeling mellom byene Mrd kr/år
Helhetlig satsing er mest kostnadseffektivt Finansieringsbehov (mrd kr/år) Kilde: Bymiljøavtaler i NTP – Et godt virkemiddel for å bedre kollektivtrafikk og miljø? UA-notat 52/2013
Behov for skreddersydde løsninger Staten må ikke bestemme hvordan byene skal løse transportproblemene Men de skal legge til rette Og skaffe finansiering Men ikke for enhver pris Eksempel Bybane og trafikkgrunnlag Knutepunkter og framkommelighet Jernbane og samordning med lokal kollektivtransport
Takk for oppmerksomheten! bno@urbanet.no Kilder: Bymiljøavtaler i NTP – Et godt virkemiddel for bedre kollektivtrafikk og miljø? UA-notat 52/2013 Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk Urbanet Analyse rapport 34/2012 Bypakker - hva skal til for å nå klimaforliket? Urbanet Analyse rapport 36/2012 Forpliktende avtaler om utbygging av miljøvennlige transportformer i de største byområdene. Urbanet Analyse, rapport 35/2012. www.urbanet.no