Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Nettverkssamling, Larvik
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Foran fra venstre: Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Barn som pårørende.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
8. mai 2014 Helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos USIT.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Soning som helsebringende tiltak Avdelingsdirektør Jon Hilmar Iversen Bergen 13. mai 2008.
Barn som pårørende.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Legemiddelhåndtering
Håndtering av avviksmeldinger
Temalunch pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Jordmordagene Meldeordningen for uønskede pasienthendelser Anne Karin Lindahl, avdelingsdirektør og leder Nasjonal enhet for pasientsikkerhet.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Barnevernets målsetting og oppgaver
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Koordinatorforum 5 juni 2012 NYTT fra : Helsetilsynet i fylket OPPHØRER EN klageinstans : Fylkesmannen –For kommunale helse- og oms.tjenester.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskapssenteret Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Kvalitet, risiko og avvik
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Vesuv - modulen i CIM Kommuneoverlegemøte 14. juni 2017
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
GTT Resultater Lovisenberg Diakonale Sykehus
Kvalitet i et moderne sykehus
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Trygt og godt skolemiljø
Trygt og godt skolemiljø
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Enkel brukerveiledning
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utvidelse av varselordningen fra
Utskrift av presentasjonen:

Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet

Fra 1. juli 2012 flyttes meldeordingen etter spesialisthelsetjensteloven § 3-3, for alvorlige uønskede pasienthendelser. Mottaker endres fra det lokale helsetilsyn/Fylkesmannen til Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten – statlig og faglig uavhengig virksomhet som innhenter, analyserer og formidler kunnskap støtter helsetjenesten i håndtering av kunnskap for å: medvirke til gode beslutninger på alle nivåer i helsetjenesten bidra til virksomme og trygge tjenester som ivaretar pasientens behov

Hva skal meldes til Kunnskapssenteret? Meldinger om uønskede hendelser som førte til betydelig pasientskade eller kunne ført til pasientskade Er du i tvil om du skal melde- så gjør det!

Betydelig personskade” (Helsedirektoratet): ”Skaden anses betydelig dersom den er av en slik art og/eller grad at den vil få vesentlige konsekvenser for pasientens sykdom, lidelse eller innebærer vesentlige smerter eller redusert livsutfoldelse på kortere eller lengre sikt”

Med betydelig skade menes: Hendelser som førte til død Hendelser der livreddende behandlingstiltak var nødvendig Hendelser som førte til mén som varte eller sannsynligvis vil vare mer enn 2 uker Hendelser som førte til forlenget eller uventet opphold i intensiv-, overvåknings- eller akuttavdeling Hendelser som førte til forlenget sykehusopphold Hendelser som førte til behov for ekstra behandling, rehabilitering eller lignende. Hendelser som medførte annen fysisk eller psykisk skade som vurderes som betydelig. De samme kriteriene legges til grunn for hendelser som kunne ha ført til betydelig skade.

”Ved mistanke om alvorlig systemsvikt skal Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten varsle Statens helsetilsyn.”

Hvem skal melde? Helseinstitusjoner som omfattes av spesialisthelsetjenesteloven har etter §3-3 plikt til å melde fra om uønskede hendelser som førte til eller kunne ha ført til betydelig pasientskade.

Hvorfor skal man melde? Overordnet er hensikten å forbedre pasientsikkerheten Meldingene skal avklare hvorfor uønskede hendelser skjer og forebygge at de skjer igjen Melde for å lære, ikke for å sanksjonere

Meldingstyper Basismelding (fra1.7.12) Melders registrering før saksbehandling starter Påfyllingsmelding Skal sendes når saken behandles og oppdateres Mulighet for dialog med Kunnskapssenteret Avslutningsmelding Når tiltak er utført og saken avsluttet (Meldingsdialogen vil bli ferdig utviklet høsten 2012)

Hvordan melder du? Du skal fortsatt registrere alle uønskede hendelser i avvikssystemet Registrer så raskt som mulig (straks etter du oppdaget hendelsen) Er du i tvil om du skal registrere - så gjør det!

Hvordan melder du? Meldingen vil fortsatt sendes til din til nærmeste leder for videre behandling Kunnskapssenteret skal ha meldingen straks, eller senest 24 timer etter at hendelsen ble oppdaget Virksomheten sender elektronisk kopi av meldingen til Kunnskapssenteret Virksomheten gjennomgår meldingen før den sendes for å sikre at navn på pasient og ansatt ikke sendes Kunnskapssenteret vil behandle meldingen og gi elektronisk tilbakemelding.

Hvordan melder du? Har ikke helseinstitusjonen avvikssystem som håndterer ny meldeordning, skal det meldes via www.melde.no

Se www.melde.no for mer informasjon. Hva er nytt? Meld fra straks (innen 24 timer) etter hendelsen ble kjent Ingen personopplysninger - meldingen kan ikke føre til sanksjoner Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet Råd og veiledning fra Kunnskapssenteret Ressurser til bruk i pasientsikkerhetsarbeid Se www.melde.no for mer informasjon.

Mer informasjon på www.melde.no Lovtekster og nyttig veiledning om hva som skal meldes Informasjonsvideo om meldeordningen Spørsmål og svar Meldeskjema (for de det gjelder) Informasjon og verktøy for kvalitetsarbeid