Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Kontaktinformasjon: Unni Irene Arnestad Tlf: / Mob: August 2012
2
Innhold Hvorfor bruke EQS 10 EQS oppbygning 10 Hvordan bruke EQS 10
Avvik og avvikshåndtering 10
3
Hvorfor bruke EQS Raskt finne prosedyrer, sjekklister og pasientforløp i Helse Møre og Romsdal Sikre forsvarlige helsetjenester Lære av uheldige hendelser Kvalitetsforbedring Nasjonal strategi for kvalitetsutvikling i helsetjenesten (IK-2482)
4
EQS oppbygning Venstremeny (dokumentkategorier) Avdelingsstruktur Søk
Verktøy
5
1. Venstremeny I hovedsak lik meny for alle enheter Ulikt innhold
Vær oppmerksom på hvilken avdeling du står i når du leter etter ei prosedyre Overordna prosedyrer for foretaket kommer fram i menyen uavhengig av avdeling
6
2. Avdelingsstruktur Plassering i strukturen avgjør hvem sine prosedyrer du får frem i venstremenyen Her får vi opp medisinsk avdeling Ålesund- overordna prosedyrer
7
Å bevege seg i avdelingsstrukturen
Klikk på HMR Velg sykehus, klinikk og avdeling
8
Avdelingens åpningsbilde
9
Hvorfor ulike åpningsbilder
Avdelinga du er tilsatt i skal avgjøre hva som blir åpningsbilde når du logger på EQS Enhetsadministratorer, dokumentadministratorer = superbrukerer i avdelinga
10
3. Søk Kvalitetssystemet inneholder ca 5000 dokumenter
Brukerveiledning
12
Bedre treff i søk Vi kan utbedre søkefunksjonen, men er avhengig av tilbakemelding Brukerne kjenner best hvilke søkeord som benyttes Bruke funksjonen ” Gi kommentar” og meld fra om søkeord som bør gi treff
13
Gi kommentar Kommentaren din kan for eksempel gjelde:
Innhold Plassering i venstremeny og struktur Søkeord Kommentaren blir sendt til dokumentadministrator som kan redigere dokumentet
14
4.Verktøy Min meny Oppdateringer Registrere melding
15
Min meny Alltid rask tilgang til ”favorittdokument” via Min meny
16
Legge til dokument i Min meny
Alle prosedyrene i EQS har et valg for å legge til prosedyren i Min meny
17
Rediger Min meny
18
Oppdateringer Skal vise oppdaterte og nye prosedyrer som er gjeldende for deg Lederen din kan sjekk om du har lest prosedyrene
19
Avvik og avvikshåndtering
Bruk av Elektroniske skjema i EQS Melde – alle er ansvarlige Behandle – en ansvarlig
20
Avvik “Mangel på oppfyllelse av spesifiserte krav.” NS-ISO 8402
Definisjon: “Mangel på oppfyllelse av spesifiserte krav.” NS-ISO 8402 “Mangel på oppfyllelse av et krav”NS-ISO 9000:2006 Utilsiktet / uønsket situasjon eller hendelse. (AHe)
21
Ulike konsekvenser Skader Infeksjoner Reinnleggelser Plunder og heft
forsinkelser Avvik – systemsvikt
22
Meldingstyper Pasientskade/nesten-uhell på pasient (IK-2448)
Avvik/Systemsvikt Forbedringsforslag
23
Melde Fra Hovedmenyen Fra enhetens meny Direkte valg av riktig skjema
24
Meldesystemet Kvalitetssikring – organisering
Melder 2. Meldingsansvarlig 3. Melding behandles i Avdelingens kvalitetsråd Evt. Tiltak Evt. videre til Kvalitetsutvalget Evt. tiltak i foretaket eller tilbakemelding til avdeling om tiltak Evt. videresendes til fylkeslegen ( registrerte avvik totalt i foretaket)
25
Hvordan bruke EQS Et redskap for å:
Hjelpe/synliggjøre hva som bør/skal dokumenteres Raskt finne nødvendig dokumentasjon/prosedyre ved behov Melde fra ved uheldige hendelser
26
Nasjonale veiledere Er retningsgivende for de lokale prosedyrene
Supplement ved manglende prosedyrer i kvalitetssystemet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.