Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Møte i Arbeidsmiljøutvalget

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Møte i Arbeidsmiljøutvalget"— Utskrift av presentasjonen:

2 Møte i Arbeidsmiljøutvalget 29.5.17
Saker fra Enhet for HMS og beredskap Elisabeth Mona Enhet for HMS og beredskap

3 HMS-avvik HMS-avvik ved UiO er:
avvik ved at krav fastsatt i HMS-regelverket eller interne krav, ikke er blitt fulgt. arbeidsrelaterte episoder der hendelsen kunne ha ført til mén eller redusert helse eller skader på menneske, miljø eller materiell (nestenulykke) arbeidsrelaterte episoder der skade har ført til redusert helse, varige mén eller dødsfall (personskade/ulykke), materielle skader eller skade på miljø.

4 HMS-avvik 2016 I 2016 er det mottatt 149 meldinger om HMS-avvik i HMS-avvikssystemet 83 er meldinger om hendelser som ikke medførte personskade. 136 meldinger er mottatt elektronisk; av disse er 79 avsluttet, 5 behandlet, 38 åpne, og 14 nye. 91 registrert samme dag, 20 innen 8 dager og 25 er registrert 14 dager eller mer etter innmelding 8 av 12 enheter har meldt HMS-avvik De som ikke har meldt: JUS, UB, HF, UV Statistikk for uønskede hendelser viser at UiO har 149 meldinger. 66 av dem er med personskade. Av disse kan det fremheves at ingen anses å kunne gi varig skade bortsett fra der vi har flest rapporter (32) knyttet til stikk og kuttskader med smittefare, og at de 8 rapporterte øyeskadene kunne vært unngått med bruk av personlig verneutstyr.

5 Orientering HMS-koordinator

6 Endringslogg HMS-system
HMS-opplæring - Tydeliggjøring av hvem som skal ha førstehjelpskurs. Stoffkartotek -  oppdateringer ift opplæring og ECO+ Risikovurdering - Risikovurdering for trusler og vold.

7 Endringslogg HMS-system
Roller i HMS-arbeidet, teksten om ledelsen, studenter og lærlinger er oppdatert Nye prosedyrer: Prosedyre for dokumentstyring Prosedyre for hjertestarter Elektromagnetiske felter er tatt inn i Prosedyre for risikovurdering / Momentliste for målrettede helseundersøkelser Samsvarvurdring av HMS-regelverket er oppdatert

8 BHT for studenter Regelverk og risikovurderinger avgjør hvilke BHT-tjenester som skal tilbys til hvem. Ledelsen ved den enkelte enhet kan i samarbeid med bedriftshelsetjenesten avgjøre hvilke studenter dette er og hvilke tjenester disse studentene skal ha tilgang til i forbindelse med den årlige bestillingen av bedriftshelsetjenester. Enhet for BHT er foretrukket leverandør, alternativt kan ekstern leverandør eller andre aktører – for eksempel fastlege brukes.

9 HMS-avvik siden sist AMU 18. nov 2016 - 3. mars 2017
103 meldinger, 64 uten skade 32 avsluttet, 4 behandlet, 40 åpne, 27 nye 75 registrert samme dag, 21 innen 7 dager og 7 er registrert 11 dager eller mer etter innmelding. 10 av 12 enheter har meldt HMS-avvik

10 HMS-avvik siden sist AMU 4. mars 2017 - 14. mai 2017
46 meldinger, 35 uten skade 3 avsluttet, 6 behandlet, 22 åpne, 15 nye 40 registrert samme dag, 3 innen 7 dager og 3 er registrert 10 dager eller mer etter innmelding. 6 av 12 enheter har meldt HMS-avvik Videre arbeid driftes som et av de styrings og IT-systemene HMSB har ansvar for oppfølging mot leverandør, oppfølging ROSA, videreutvikling, kontakt i sektoren, erfaringsutveksling Tilbud om workshops, åpne for alle, erfaringsutveksling, underveis-evaluering av samkjøring til sommeren 2017 Videre fokus på meldekultur, få opp volum av innmeldte HMS-avvik, analyse enkelthendelser og trender, AMU (kurs, vo-samling, workshop) Evaluering av HMS-avvikssystemet planlagt 2018


Laste ned ppt "Møte i Arbeidsmiljøutvalget"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google