Pedagogisk bruk av Språkpermen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
MAPPEVURDERING En innføring.
Kap. 4 Scaffolding Referanserammer i fremmedspråk Inger Langseth
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Delfina Díaz Susana Borgen
Sammensatte tekster: Photo Story
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Oslo.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
12 Reflekterende lesing.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Muntlige ferdigheter i klasserommet
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Funksjoner og didaktikk
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Une ville Que vois-tu ?. Der er mange hus i byen Il y a beaucoup de maisons au centre-ville Midt i Au milieu Midt i sentrum er der en havn Au milieu du.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Chapitre 2 Mål : Læreplanmål: Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding Å kunne de bestemte artiklene Å kunne oversette.
MON PETIT MONDE Mon passe – temps, l`école, écrire une lettre
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Vurderingskriterier enkel versjon
Innføringsprosjektet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk bruk av Språkpermen Inger Langseth PLU, NTNU

Prinsipper Flerspråklighet Språket brukes fra første stund Man lærer språket ved å bruke språket Det er snakk om grad av beherskelse, ikke mengde av korrekte ytringer. Positiv beskrivelse av mål: I can do.. Eleven aktiviseres gjennom innsikt i mål og ansvar for resultatet -elevautonomi Livslang læring Hva ligger til grunn? Trekke fraqm noen trekk ved elp Nyheter og muntlige fremstillinger Man forstår 10-20 30prosent av det som blir sagt Man blir utsatt for alle typer språk, noe automatiseres

En hjelp i arbeidet med: språklæring (LK06) Ikt-basert undervisning Tilpasset undervisning/IOP Motivasjon (virkelighetsnært) Arbeidsplaner Evaluering Vurdering

SPRÅKPERMEN PASS BIOGRAFI MAPPE Lastes ned (norsk) fra http://fremmedspråksenteret.no Innført i 2008 – ingen midler til regionale kurs så langt

Språkpasset Viser en oversikt over språklig nivå i forskjellige språk Inkluderer formell og uformell kompetanse Inkluderer kulturell erfaring – hvor, når Basert på egenevaluering, lærervurdering, avlagte eksamener European language passport (electronic) http://europass.cedefop.europa.eu/instruments/lp/step0.do Norge - Fremmedspråksenteret. http://www.fremmedspraksenteret.noEuropass Tyskland – North Rhein http://www.learn-line.nrw.de/angebote/portfolio/info/seite_s.html#sprachenpass

Språkpasset self assessment grid Mine språk: Formativ vurdering av seg selv i forhold til de fem ferdighetene (LK06) Utenlandsopphold: Motivasjon, opplevelse (eller mangel på sådan) Språkpasset Hva betyr det å kunne et Språk? FINNES I SPRÅKPASSET Hvormange språk og hvor godt??? Den første refleksjonen rundt flerspråklighet Ta et mål og vis hvordan det kan diskuteres. Åpner for en diskusjon rundt begrepet språkbeherskelse og hva det innebærer. Hvilke språk kan de? I språkpasset vil de bruke dette.

Språkbiografien Hvordan du jobber for å nå målene Inviterer til refleksjon rundt læringsarbeidet Viser progresjon i læringsarbeidet Synliggjør kulturelle erfaringer, lingvistisk fremgang Viser læring også utenfor klasserommet - livslang læring

Språkbiografien del 1 språklæring LK06 Mine språk - hvor, hvor lenge, hvordan, hvorfor Språk - hva vil jeg lære, kunne Språk - hvordan jeg vil arbeide Kilder - hvor henter jeg stoff fra og hva jeg har lest, sett og lyttet til (oversikt) Observasjoner og minneverdige øyeblikk http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=10921 Språkbiografien del 1 Hva gjør jeg med språkene? Utgangspunkt for refkelsjon rundt begrepet språklæring og interkulturell kompetanse Noen har aldri reist eller har erfaringer her.

Språkbiografien del 2 språklæring LK06 Hvordan lærer jeg å lese, skrive, snakke og tale? Lyttestrategier Lesestrategier Skrivestrategier Strategier for interaksjon Strategier for muntlig produksjon http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=10921 språkbiografien del 2 Dette brukes med ca 3 måneders mellomrom for å konstatere fremgang. Lærer kan sørge for at elevene har nådd noen mål. Nivå 1 tilsvarer A2+ Nivå II tilsvarer B1+

Språkbiografien del 2 kompetansemål LK06 Vurderingskriterier Grad av måloppnåelse http://www.eelp.org/eportfolio/index.html E-portfolio download http://www.nacell.org.uk/resources/pub_cilt/portfolio.htm United Kingdom – junior model http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=10925 Norge - eng,ty,sp,fra Hva Skal Jeg Kunne?

Arbeidsplan I can dos I can do som utgangspunkt for en arbeidsplan og en prøve: Interaksjon A2: Jeg kan diskutere og gjøre enkle avtaler om hva vi skal gjøre, hvor vi skal, når vi skal møtes osv. Lesing A2: Jeg kan forstå enkle fortellinger hvis de handler om emner jeg kjenner godt. Elevene blir bedt om å arbeide mot målet og dermed bevise at de kan gjøre dette.elevene kjenner vurderingskriteriene og får metodefrihet.

Arbeidsplan kompetansemål LK06 Nivå I Forstå og bruke tall i praktiske situasjoner Samtale om geografiske forhold i språkområdet Nivå II Delta i spontane samtaler om ulike tema og aktuelle emner Skrive sammenhengende tekster i ulike sjangere Arbeidsplan gjennomføring vurdering

Eksempel - arbeidsplan forstå og bruke tall i praktiske situasjoner Jeg kan uttale tallene til 100, 1000 etc Jeg kan skrive tallene til 20, 50,100 Jeg kan begrepene for addisjon, subtraksjon, ganging, prosent, desimaler, tabeller etc. Jeg kan be om / gi telefonnummer Jeg kan spørre /fortelle om fødselsdato Jeg kan spørre / fortelle hva klokka er Jeg kan spørre hvor mye noe koster og forstå svaret i euro Jeg kan spille bingo og andre tall spill Jeg kan forklare tabeller og statistikker Jeg kan bestille billetter fly, tog etc. Hva betyr penger som statussymbol og maktfaktor ? Hvilken betydning har alder? Hvilken status har matematikk og algebra? Hva innebærer det å forstå og bruke tall?

SPRÅKMAPPEN Den digitale mappen (LMS) Et utvalg dokumenter; tekst,lyd, bilde - sammensatte tekster Viser kompetanse A1-C2 Viser språklig utvikling Fungerer som dokumentasjon i forhold til pass og biografi Elevens eiendom Legger opp til formativ vurdering

Skriftlig elevarbeid Je m’appelle Karen Johanne et j’habite à Trondeim, dans le centre de la Norvège. J’ai 16 ans, et je vais au collège. Mon collège, il s’appelle Lycée Brundalen, et c’est un lycée d’ensignement général. J’ai 32 heures par semaine. On apprend le francais, l’anglais, l’economie,le norvegien, les mathematiques et la cuisine. Tous les elévès au lycée sont différents. On est tous différent, on porte de différents vêtements à la mode comme par exemple les vêtements punk, posh etc... On est huit élèves en classe, ce qui fait un tout petit group. Comme ça, on arrive à se faire connaître mieux. Contrairement aux élèves français, nous avons une journée scolaire plus courte. Cela nous donne plus de temps pour aller au café, au cinéma etc. Le week-end, on va souvent en boîte.

Skriftlig elevarbeid Bonjour! Je m`appelle Grainne. J`habite une maison dans la banlieue. J`aime l'equitation. J'ai un cheval. Elle s`appelle Midnight. Je fais des courses d’obstacles. Nous passons tous les obstacles sans problemes. Ma copine Zoe m`accompagne quelquefois. Nous faisons des promenades àcheval a la plage. J’ adore Midnight.

Multimedialt - elevarbeid Powerpoint Lydfiler mp3 mp3 Blogg Video-clip samskriving http://www.youtube.com/watch?v=VdU1sZWPpuchttp://docs.google.com/?pli=1

BONUS Arbeidsplaner Ferdighetsmål (tema) Ferdighetsmål (grammatikk) Ferdighetsmål (sjangere) Vurdering Skriftlige vurderingskriterier Muntlige vurderingskriterier

Arbeidsplaner I candos...... Klare mål Klare vurderingskriterier Metodisk frihet Individuell tilpasning Praktisk retting Beskriv timeplanlgging før og nå med IKT som sprenger grenser.

Målrelatert plan – elev: ”Jeg kan fortelle om familien min”: Jeg kan fortelle at jeg har søsken. Jeg kan beskrive mine søsken. Jeg kan fortelle hva de gjør. Jeg kan fargene. Jeg kan si ordet ”sykkel”. Jeg kan si hva vi spiser og drikker.

Målrelatert plan - lærer ”Jeg kan fortelle om meg selv”: Jeg kan fortelle hva jeg heter. Jeg kan fortelle hvor gammel jeg er. Jeg kan fortelle hvor jeg bor. Jeg kan fortelle hva jeg har på meg. Jeg kan fortelle hva jeg liker. Jeg kan fortelle når jeg gjør forskjellige ting. Jeg kan bruke artikler og adjektiv. Jeg kan bruke en del regelmessige verb i presens. Jeg kan fortelle om en person jeg har valgt.

Eksempel Arbeidsplan Fransk nivå 1 A B C Lærerveiledning Fremmedspråksenteret http://www.hiof.no/neted/upload/attachment/site/group51/Larerveiledning_spraakperm_13_18%5B1%5D.pdf

Rammeverket Skriftlig vurdering L06 Nasjonale prøver A1-C1: ex Digital vurdering http://www.dialang.org brev argumenterende tekst fortelling eller beskrivelse Tekstoppbygning Grammatikk Ord og uttrykk Rettskriving og tegnsetting http://bite.intermedia.uib.no/tests/ http://fronter.com/stfk Fin website kanbrukes i formativ tilbakemelding viser positiv t hva eleven kan og hva neste mål er. Kan også brukes ved elevsamtaler og ved vurdering av prøver.

Rammeverket Muntlig vurdering Vurderingskriterier http://www.coe.int/T/DG4/Portfolio/?L=E&M=/main_pages/illustrationse.html

Grammatikk formativ vurdering Sentralt vokabular/stavefeil Idiomatiske uttrykk Sjekkliste for grammatikk Skjema for tilbakemelding Litteratur http://www-writing.berkeley.edu/TESL-EJ/ej21/r6.html Hva kan Jeg?

Innhold, Form og Funksjon Det finnes muntlige sjangrer, skriftlige sjangrer, Internett-sjangrer, auditive og visuelle osv. En sjanger er en forholdsvis sosialt etablert og stabil måte å kommunisere på som er en hjelp til å utøve bestemte aktiviteter. Sjangrer oppstår som resultat av sosial samhandling og preger de sosiale aktivitetene ved å skape og avgrense rammene for utfoldelse. Wikipedia Hva skal vi lære elevene til eksamen? En tekst innen en sjanger har alltid et innhold (et tema, emne, noe teksten handler om), en form (en ordning av innholdet, organiseringsprinsipper, strukturer) og en funksjon (nytte, hensikt, brukbarhet).

De nye læreplanene gir rom for å tilpasse innholdet til elevene vi underviser og det som opptar oss i hverdagen, nasjonalt og internasjonalt. Takk for oppmerksomheten Inger Langseth, NTNU

Body language