Utdannings og yrkesveiledning Ped 6324 ( ) Dag 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Advertisements

Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Styreseminar Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Melding til Stortinget…
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Språk og sosialisering
Ungdomskunnskap 2012/2013 Av: Kine Jenssen Lie
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Samling 2. april 2009 Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Hvordan kan vi bruke det?
Velkommen! Til Konferanse Tema: Kommunesektoren:Barne og ungdomsarbeiderfaget, barnehagelærer og lærerutdanninga.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Nileseren! Bergen skoleåret 08/09 Lesing Orientering Mening Kunnskap
Barn med atopisk eksem Pårørende samling
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN 6. – 8. DESEMBER 2012 Gruppe år Trenere: Arne, Svein, Harald, Mia, og Thor Ingvar.
Velkommen! Olweusgruppens instruktøropplæring Samling 2 5 – 7 september 2012.
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Etikk i pedagogisk arbeid
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Cafédialog – elevmedvirkning
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Hovedoppgaveforberedende seminar
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Informasjon om Bacheloroppgave
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dynamiske og kreative metoder Unge i arbeidsmarkedsbedrift.
Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Utskrift av presentasjonen:

Utdannings og yrkesveiledning Ped 6324 (2012-13) Dag 2 22. januar 2013 Tom Tiller og Odd Arne Thunberg Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP)

Utdannings og yrkesveiledning Ped 6324 (2012-13) http://www.karrieretroms.no/studie/page/3/

Plan f0r dagen Oppsummering dag 1 Hva har vi gjort? Arbeidskrav 2

Program tirsdag 22 januar 2013: 09.15 Velkommen og oppsummering fra dag 1. OAT Refleksjonsøvelser Hva har vi gjort? Arbeidskrav 2 (Skriving) 10.30 Utviklingsparaplyen – Kreativ spenst. v/Tom Tiller Det uutnyttede handlingsrommet 11.45   Lunsj 12.30 Utviklingsparaplyen forts.. Det uutnyttede handlingsrom. v/Tom Tiller 14.00     Gruppeoppgave: Hvor finner vi  mest uutnyttede handlingsrom? Det inkluderer tema om det svake leddet. v/Tom Tiller 15.00     Oppsummerende plenum dag 2. v/Odd Arne Thunberg 15.30     Vel hjem.  

Arbeidskrav 2 En prosjektoppgave der studentene selv velger problemstilling. Problemstillingen, som skal relateres til målene for emnet, må være godkjent av faglærer. Prosjektoppgaven skrives individuelt og skal ha et omfang på 15-20 sider. Det kan gis tillatelse til å levere gruppebesvarelse, etter søknad, hvis det er særskilte grunner til det. Det gis inntil 4 timer veiledning pr. oppgave

Skriving Problemstilling Data Teoretisk tilnærming konstruktiv veiledning aksjonslæring situert læring refleksiv læring

Ped-6201 Utdannings- og yrkesveiledning   Ped-6201 Utdannings- og yrkesveiledning Bokliste: Tittel: Vejledning ansigt til ansigt. Forfatter Tove Løve. Forlag: Studie og Erhverv AS, Fredensborg. Pris (Akademisk kvarter):ca kr 650,-. Antall sider: 437. (Løve, 2009) Tittel: Bedre leder. Forfattere: Tom Tiller og Svein Helgesen. Forlag: Høgskoleforlaget, Kristiansand. Pris (Akademisk kvarter): ca kr. 239,- Antall sider: 159. (Tiller & Helgesen, 2011). Tittel: Det vurderende øyet. Forfatter: Cato Bjørndal. Forlag: Gyldendal, Oslo. Pris (Akademisk kvarter): ca kr. 310,- Antall sider: 148. (Bjørndal, 2011)   Tittel: Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. Forfatter: Kaare Skagen. Forlag: Fagbokforlaget, Bergen (vol. 2). Pris (Akademisk kvarter): ca kr. 428,- Antall sider: 271. (Skagen, 2011) Tittel: Konstruktivistisk vejledning - Teori og metode. Forfatter R.Vance Peavy. Forlag: Studie og Erhverv AS, Fredensborg. Pris (Akademisk kvarter): ca kr. 532,- Antall sider:127. (Peavy Vance, 2006) Tittel: Verdsettende Ledelse. Forfattere Siw Skrøvseth og Tom Tiller. Forlag Høgskoleforlaget, Kristiansand. Pris (Akademisk kvarter):ca kr 239,- Antall sider 170. (Skrøvseth og Tiller 2011)  NB: I tillegg kommer diverse artikler som vil distribueres underveis i studiet

Kunnskaper og forståelse: Kunnskap om utdanningsprogrammene i videregående opplæring og hvordan ulike utdannings- og karriereveier kan føre fram til ulike yrker. Kunnskap om lov og regelverk som er styrende for veilednings- og rådgivningsarbeid i skole/arbeidsliv. Innsikt og kunnskap om oppvekst i et flerkulturelt samfunn og bevissthet om sosiale og kulturelle forskjeller (sosialpedagogikk)    Forebygging av reproduksjon av sosiale forskjeller. Innsikt og kunnskap om kommunikative prosesser. Kunnskap om metoder, sosiale medier og veiledningsverktøy. Kunnskap om utviklingstendenser og trender i arbeidsliv og arbeidsmarked - internasjonalt, nasjonalt, regionalt og lokalt. Kunnskap om utdanningssystemet og utdanningsmuligheter. Kunnskap om frafall i videregående opplæring og hvordan frafall kan forebygges. Selvinnsikt og forståelse for rollen som veileder. Innsikt i og kunnskap om etiske problemstillinger i veiledningsarbeid.

Tilpasnings og utviklingslæring 10 04.04.2017 10

Refleksiv læring Innbefatter kritisk tenking om en situasjon Vi spør oss hvorfor en spesifikk handling er å foretrekke og hvordan akkurat denne handlingen kan gi oss mulighet til å skape en endring. Jarvis, Halford, & Griffin, 2003

Aksjonslæring Professor Reginald "Reg" William Revans definerer aksjonslæring som; L=P+Q Learning is programmed knowledge plus question insight. Professor Tom Tiller definerer aksjonslæring som; En kontinuerlig lærings- og refleksjonsprosess støttet av kollegaer, der intensjon er å få gjort noe. 12 04.04.2017

Offer og Aktør (2009)

Hvordan kan vi ivareta helheten? Avsluttende spørsmål Hvordan kan vi ivareta helheten?