Eierskap og styring i høyere utdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Læring på arbeidsplassen
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Det kommunale og det statlige barnevern
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Skolen – en kommunal virksomhet
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Etablering og utvikling av den norske kvalitetssikringsmodellen Toril Johansson Kunnskapsdepartementet.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Data fra fagskoler og DBHs rolle
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Eierskap og styring i høyere utdanning Toril Johansson, ekspedisjonssjef Lars Vasbotten, avd.direktør

Eierskap og styring Aktører i UH-sektoren Private institusjoners rolle og betydning Departementets rolle overfor private institusjoner Endringer i høyere utdanning Sektorstyring og etatsstyring Departementets eierstyring (etatsstyringen) Nærmere om utviklingen i privat sektor Endring i departementets rolle

Sentrale aktører Universitets- og høyskoleavdelingen, KD ca. 75 medarbeidere Seksjon for budsjett og økonomi Seksjon for eierskap og styring Seksjon for utdanning og kvalitetssikring Seksjon for forskning og innovasjon Norges forskningsråd NOKUT SIU UHR forvalter enkelte samordnings- og forvaltningsoppgaver på vegne av KD

Universitets- og høyskolesektoren Statlige institusjoner 7 universiteter 5 vitenskapelige høyskoler 2 kunsthøyskoler 24 høyskoler Forsvarets høyskoler og Politihøgskolen Private institusjoner 1 vitenskapelig høyskole 24 høyskoler med statstilskudd 9 høyskoler uten statstilskudd 26 studentsamskipnader 4 aksjeselskaper (UNIS, UNINETT, NSD, SIMULA) Ca. 90 selskaper med statlige eierskap (Fagskoleutdanning)

Private institusjoners rolle i høyere utdanning Utgangspunkt Skal være et alternativ/supplement til statlig sektor Privat autonomi… Frihet til å fastsette eget faglig og verdimessig grunnlag Uavhengighet og autonomi er avgjørende for å sikre at lovens intensjon oppfylles Ulik finansiering gir ulikt samfunnsansvar ….og ansvar Statlige tilskudd gir særlige forpliktelser Offentlige interesser i regulering av rettigheter og plikter Akademiske krav må følges

Departementets rolle overfor private institusjoner Sektorstyring ikke instruksjonsmyndighet målstruktur regelverksutvikling budsjettprioriteringer Tilskuddsforvaltning og legalitetskontroll Forsterket fokus på målstyring skal sikre: bedre kontroll med måloppnåelse bedre kunnskap om sektoren bedre politikkutforming Tettere oppfølging av privat uh-sektor årlige dialogmøter med sektoren fra 2008 sektoranalyser

Høyere utdanning i endring – prosesser i gang Evaluering av Kvalitetsreformen St.meld. høsten 2007 Stjernøutvalget Innstilling desember 2007 Rekruttering til høyere utdanning St.meld. våren 2008 Internasjonalisering St.meld. høsten 2008 Endringer i uh-loven Ot.prp. i 2008

Departementets styring Sektorstyring (både statlige og private) lovgivning etablering av og endringer i målstruktur incitamentsstyring (finansieringssystemet) krav til bevilgningen (tildelingsbrev) rapporteringskrav (indirekte styring) tilsyn Etatsstyring (kun de statlige institusjonene) Formelle styringsmøter hvert år Løpende oppfølging av institusjonene

Departementets etatsstyring (statlige institusjoner) Utgangspunkt og begrunnelse: Samfunnets eierskap Konstitusjonelt og politisk ansvar Stortinget og Riksrevisjonen Bevilgningsnivå Økonomi- og bevilgningsreglement Skjer gjennom: Tildelingsbrev (utvidet målstruktur) Etatsstyringsmøter Regnskapsoppfølging (Riksrevisjonen) Håndtering av enkeltsaker (instruksjon)

Departementets etatsstyring etter Kvalitetsreformen Mer overordnet styring Større frihet – større ansvar og forventninger: Ansvarliggjøring av styrene som strategiske organ Forventninger om at det etableres robuste ledelses- og organisasjonsmodeller Forventninger om bedre faglig styring Krav om tydeligere prioriteringer Resultatbasert omfordeling av ressurser Forventninger og krav om økt kvalitet og aktivitet Krav om økt relevans for samfunns- og næringsliv

Departementets oppfølging av private institusjoner Nye forventninger/krav Ny universitets- og høyskolelov, fokus på økt kvalitet og relevans, og planmessig oppfølging av ny målstruktur Mer direkte oppfølging fra departementets side Økt kontroll/tilsynsbesøk Nye rapporteringskrav Tettere dialog/bedre informasjon Større krav til oppfølging fra institusjonenes side Mer rapportering Behov for økt omstillingsevne?

Utvikling i privat sektor ”Frivillig” oppfølging av Kvalitetsreformen Også gjennomført elementer som ikke er lovpålagt (omlegging av studieprogrammer, tettere oppfølging av studentene m.v.) Privat sektor er mer åpen og synligere enn tidligere Tydeligere deltakere i de utviklingsprosesser som går nasjonalt (UHR m.m.) Lik budsjettmodell og overordnet målstruktur Endringer i kategorisering i St.prp. nr. 1 Stilles de samme lovmessige krav og forventninger Akademisk anerkjennelse

Utvikling i privat sektor II Omorganisering og omstilling Krever oppfølging i forhold til forutsetninger for tilskudd og akkreditering Loven krever ryddigere organisatoriske forhold (krav til styre m.v.) Nye administrative utfordringer Økonomi, regnskap, Personal (ny budsjettmodell) Juridisk kompetanse (utarbeidelse av forskrifter, håndtering av klager etc) De private institusjonene har fulgt opp Kvalitetsreformen og nye krav på en god måte

Endringer i departementets rolle Behov for tettere oppfølging: Presisering og intensivering av departementets tilsyn (oppfølging av målstruktur, lovkontroll og økonomiforvaltning) Bedre sektor- og institusjonskunnskap Bedre systematisert dialog med sektoren Intern omorganisering i KD Utfordring å ”rekke over alt” Erfaring med sektoranalyser